بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

NFC تکنولوژی موثر در صنعت بسته بندی

استفاده از تکنولوژی و راحت تر شدن زندگی برای اغلب مردم امری خوشایند است و دائما به دنبال استفاده از راهی هستند تا زندگی خود را راحت تر مدیریت کنند و کمتر درگیر کلیشه های زندگی پیش از تکنولوژی شوند. در سال های گذشته سازمان هایی که اسم و رسم خوبی دارند و از اعتبار بالایی برخوردارند، علاقه پیدا کردند تا از بسته بندی های هوشمند استفاده کنند. با استفاده از بارکد ها و کدهایQR (کدهایی که با اسکن کردن آن ها می توان سریعا پاسخ مورد نظر را دریافت کرد که به شکل یک مربع است که سه گوشه آن مربع های کوچکتر سیاه و سفید دارد) میتوان قدم بزرگی در صنعت بسته بندی برداشت.

محققان به دنبال این هستند که با استفاده از تکنولوژی NFC بتوانند پیشرفت های قابل توجهی را در این صنعت رقم بزنند. اما ممکن است بپرسید تکنولوژی NFC چیست و چه کاربردی در صنعت بسته بندی دارد؟

NFC برگرفته شده از اصطلاح Near Field Communication به معنای ارتباط از راه نزدیک است و همان طور که از نامش مشخص است، می تواند ارتباط دستگاه هایی که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند را فراهم کند. مثلا فرض کنید شما وارد یک فروشگاه مواد غذایی شده اید و یک پاستا برداشته اید و با استفاده از تکنولوژی NFC می توانید اطلاعاتی در مورد آن و حتی نحوه پخت آن را بفهمید. این تکنولوژی به کمک اینترنت اشیا به زودی به صنعت بسته بندی خصوصا بسته بندی مواد غذایی وارد می شود و کمک می کند تا یخچال ها و فریزر ها از موادی که لازم است پر شود و موادی که احتیاجی به آن ها ندارید، دیگر خریداری نشود. ایده بسته بندی هوشمند باعث می شود تا شرکت ها و صنایع بسته بندی به یک ارتباط مسالمت آمیز دست پیدا کنند و به سمت پیشرفته شدن و فروش دقیق و درست محصولات نزدیک شوند.


کاربرد NFC در صنعت بسته بندی مواد غذایی

مصرف کنندگان می توانند تراشه های NFC که روی بسته بندی ها تعبیه شده است را اسکن کنند و اطلاعات لازم در خصوص مواد تشکیل دهنده یا نحوه پخت محصول را ببینند. این موضوع به راحتی اعتماد مصرف کننده به برند تجاری را بالا می برد چون اطلاعات را به صورت صحیح و بدون کم و کاست در اختیار مشتری قرار می دهد.

NFC این قابلیت را دارد که به مصرف کننده هشدار دهد که یک محصول در حال تمام شدن است و باید مجدد آن را خریداری کند. با این کار حس وفاداری مشتری را ترغیب می شود و از رقبا پیشی می گیرد.

می توان از تکنولوژی NFC استفاده کرد تا تاریخ انقضای محصول را به مشتری گوشزد کند و اینجاست که متوجه می شویم این تکنولوژی چقدر در جلوگیری از فساد مواد غذایی می تواند موثر باشد و مصرف کننده بر اساس تشخیص دهد که چقدر به یک محصول نیاز دارد.


لطف دیگری که این تکنولوژی به صنعت بسته بندی مواد غذایی می کند این است که مشتری را آسوده خاطر می کند که محصولی که خریده است، چه اعتبار و اصالتی دارد. سلامت و کیفیت ماده غذایی کاملا مشخص می شود و نمونه های اصلی از نمونه های تقلبی آن کاملا تفکیک می شود.

چه رنگ هایی برای چه محصولاتی در صنعت بسته بندی؟

رنگ ها! رنگ ها اولین چیزی هستند که چشم ها می بینند! یعنی شما می توانید با رنگ چشم مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید. چرا رنگ ها انقدر مهم هستند؟ چرا رنگ ها اولین چیزی هستند که چشم ها درک می کنند؟ چرا یک رنگ خاص می تواند تمام قوای ادراکی شما را تحت تاثیر قرار دهد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات بالا برسیم.

رنگ ها به چند دلیل در صنعت و زندگی روزمره ما مهم هستند و به محیط اطراف ما زیبایی می دهند:

  • حس روانی مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهند و از این شیوه می توان برای فروش و بازاریابی استفاده کرد.
  • می توانید برای نمایش دادن محصول تان از یک رنگ خاص کمک بگیرید و چشمان مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید.
  • استفاده درست از رنگ به فروش یک محصول یا عرضه و نمایش آن کمک می کند و برعکس، اگر از رنگ ها در جای مناسب استفاده نکنید با واکنش بد مخاطب روبرو می شوید.


بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است و با استفاده از طراحان و متخصصان در زمینه رنگ شناسی، در صنعت بسته بندی مواد غذایی و مواد بهداشتی به نتایج خوبی رسیده اند که در جدول زیر به نتایج این تحقیق می پردازیم. بر اساس این تحقیق مشخص شد که مخاطبان وقتی برای مواد غذایی یا بهداشتی زیر، رنگ های گفته شده را در بسته بندی ببینند، بیشتر تمایل پیدا می کنند تا محصول را بخرند.

زرد مایل به قرمزذرت
ترکیب قهوه ای و زردنوشیدنی های شکلاتی
ترکیب قهوه ای و طلاییقهوه
سبز یا خاکستری و برای ادویه های تند قرمزادویه
سفید یا آبی روشن یا کرمشیر
سفید یا سبز مایل به رنگ آبی مواد غذایی یخ زده
قرمز یا ترکیبی از نارنجی و قهوه ایشکلات
زرد یا قهوه ای روشنبیسکوییت
سفید یا آبی یا سبز یا صورتیمحصولات پاک کننده
رنگ طبیعی هر میوهآبمیوه ها
سفید یا آبی (آبی روشن یا تیره فرقی ندارد)خمیر دندان
صورتی یا آبی روشنلوازم آرایشی
تم های مربوط به رنگ بنفشعطر
سفید یا قرمز یا آبی روشنضد عفونی کننده ها
ترکیبی از زرد و مشکی یا ترکیبی از زرد و قهوه ایحشره کش
نارنجی یا ترکیبی از زرد و قهوه ای و طلاییکرم ضد آفتاب

نتایج این تحقیق نشان می دهد که شرکت هایی که معتبر هستند و در دنیا به عنوان برند های مطرح مشغول فعالیت هستند، همگی از این رنگ ها استفاده می کنند و به رنگ محصولات و تاثیر آن روی چشم اهمیت می دهند. اما گاهی اوقات یک طراح با ساختار شکنی می تواند در ترکیب رنگ ها طوری عمل کند که به یک نوآوری جدید دست پیدا کند و در نهایت یک برند تجاری را با همان ساختار شکنی به محبوبیت برساند.


نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، موقعیت جغرافیایی است. یعنی ممکن است طراحی بسته بندییک محصول نشان فرهنگی یک منطقه باشد و به معرفی آن بپردازد که در این صورت همان ساختار  شکنی اتفاق می افتند اما یک طراح باید دقت کند که ترکیب رنگ هایی که در نظر گرفته است، تاثیر معکوس بر چشم مخاطب نداشته باشد.



طراحی بسته‌بندی مواد غذایی چیست؟

طراحی بسته‌بندی‌ها امروزه نظر افراد بی‌شماری را به خود معطوف می‌نماید و طراحی بسته‌بندی را به یکی از مشاغل و عناصر سودآور تبدیل نموده است.

طراحی بسته‌بندی درواقع معرفی بهتر کالا، اطلاع‌رسانی و جلب مشتری به خرید کالا می‌باشد. ما طراحی بسته‌بندی‌هایی داریم که به‌عنوان یک فروشنده عمل می‌نماید زیرا بدون حتی یک فروشنده کالا می‌تواند خود را به‌خوبی به مخاطب خود عرضه نماید؛ و طراحی بسته‌بندی به‌عنوان اولین عنصر ارتباطی با مخاطب بازار هدف می‌تواند نقش مهمی در افزایش فروش برند سازی ایفا نماید.

ویژگی یک طراحی بسته‌بندی خوب:

طراحی بسته‌بندی خوب، شامل طراحی بسته‌بندی است که از محصول شما در طی حمل‌ونقل، انبارداری، قفسه مغازه و در منزل مشتریان مراقبت کند. طراحی بسته‌بندی از روش فراهم نمودن یک سیستم مناسب از محافظت در مقابل شکستگی، فاسدشدن، گم‌شدن وسایل اضافه، به ارزش محصول اضافه می‌نماید.

طراحی بسته، بازاریابی و تبلیغات:

در عصر حاضر که برای انتقال پیام‌های تبلیغاتی از رسانه‌های متعدد مانند کاتالوگ، پوستر، تبلیغات تلویزیونی، نمایشگاه و...استفاده می‌شود، طراحی بسته‌بندی هم یکی از آن‌ها می‌باشد. طراحی بسته‌بندی در این میان نقش ایجادکننده انگیزه برای خریدار، به‌ویژه محصولات جدید و ایجاد تمایز بین محصولات است.

بسته‌بندی با دارا بودن طراحی معنی‌دار و متناسب با نوع کالا، همراه با درج اطلاعات مکتوب، به‌صورت صریح، بی‌واسطه پیام تولیدکننده را به سمت خود جلب می‌نماید و اطلاعات و انگیزه لازم را به او می‌دهد. از این‌رو بسته‌بندی به فروشنده خاموش شهرت یافته است

از مهم‌ترین فواید و کارکردهای بسته‌بندی، اهمیت آن در جلب مخاطب و برانگیختن وی برای ترغیب به خرید است؛ که در این بین نقش طراحی مناسب، زیبا و خلاقانه بیش از همه در تأثیرگذاری روی مخاطب مهم جلوه می‌کند. امروزه به‌وفور مشاهده می‌کنیم کالاهایی که از طراحی خلاقانه و متناسب با محصول بهره می‌برند، در مقایسه با کالاهایی با همان کیفیت و حتی بالاتر، از شانس بیشتری برای فروش برخوردارند. تکنولوژی روز، طراحان خلاق، باتجربه و شناخت بازار همگی به کمک تولیدکنندگان آمده‌اند تا محصولی را روانه بازار کنند که بتوانند در اولین نگاه چشم‌ها را معطوف به خویش کند؛ و از مخاطبان عبوری یا تصادفی نیز یک خریدار به دست بیاورند.

رنگ و طرح: طراحی شامل طرح و نقش، رنگ، علائم روی بسته‌بندی، لوگو و تصاویر روی زمینه می‌شود. مهم‌ترین عامل در جلب‌توجه مخاطب و کشش وی برای خرید، طرح و رنگ به‌کاررفته بر روی محصولات است. به‌طور حتم بسته‌بندی شیک، جذاب و حرفه‌ای نزد مخاطب این تصور را ایجاد می‌کند که با یک تولیدکننده حرفه‌ای و یک محصول قابل‌اعتماد مواجه است. رنگ و طرح بسته‌بندی می‌تواند به‌تناسب محتوی بسته و خصوصیات کالا انتخاب شود یا با توجه به پیشینه ذهنی و نیازهای جامعه‌ی مخاطب بکار رود. هماهنگی رنگ‌ها و استفاده محدود یا متنوع از رنگ‌های مختلف، درگرو درک صحیح از بیان رنگ‌ها و ارتباط بین آن‌هاست؛ و درصورتی‌که مطابق نیاز کالا و مخاطبان آن صورت پذیرد در موفقیت یک بسته‌بندی بسیار مؤثر است. در طراحی بسته‌بندی یک محصول نمی‌توان و نباید از هر طرح و رنگی به‌دلخواه استفاده کرد. برای مثال بستهبندی محصولاتی مانند پودر شوینده نباید فاخر و بارنگ‌های آرام و سنگین طراحی شود؛ و یا هیچ‌وقت بسته‌بندی یک دستمال‌کاغذی نباید سیاه و چرک باشد درصورتی‌که می‌توان کالاهایی مانند کیف یا کمربند چرمی را در بسته‌ای سیاه‌رنگ روانه بازار کرد.


لوگو:

طراحی یک لوگو یا نشانه‌ی متناسب با محصول که در آن نکاتی چون سادگی و انسجام در اجزاء، بیان تصویر مناسب، متفاوت بودن و جذاب و گیرا بودن رعایت شده باشد، در موفقیت فروش محصول موردنظر و زیبایی بسته‌بندی آن تأثیر به سزایی دارد. طراحی این لوگو باید به‌گونه‌ای باشد که خصوصیات محصول بسته‌بندی‌شده را تا حد ممکن به‌وسیله تصویر یا نوشتار بیان کند و بیننده با دیدن آن بتواند ارتباط و هماهنگی بین محصول موردنظر، فضای کلی بسته و شکل لوگو را مشاهده کند.

تبلیغات برای فروش:

سازمان‌هایی که تاکنون بسته‌بندی را به‌عنوان یک رسانه جهت تبلیغات برای فروش در نظر نگرفته‌اند می‌توانند از فضا و سطح روی بسته‌بندی جهت تبلیغات برای فروش کالاهای دیگ نیز بهره برد. معدود مشتریانی هستند که دقیقاً همان چیزی را که بعد از ورود به فروشگاه قصدش را داشتند می‌خرند. تبلیغات برای فروش، امروزه 70% از تصمیم‌گیری خرید را معطوف به تصمیم در محل خرید نموده. در تبلیغات برای فروش، این موضوع که یک فروشنده باهوش با استفاده از رنگ و طرح، تبلیغات برای فروش را پیش می‌گیرد حتی اگر این مشتری برای خرید محصول نیامده باشد، اهمیت به سزایی دارد.


بسته بندی خرما

در حدود 8 هزار سال پیش بود که کشت خرما در منطقه بین النهرین آغاز شد و به دلیل خواص بسیاری که دارد در بیشتر کشور های جهان به صورت تازه یا خشک شده مصرف می شود. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، سالانه 7 میلیون تن خرما در جهان تولید می شود که از این مقدار مصر بیشترین سهم تولید دارد. پس از مصر ایران به عنوان دومین کشور تولید خرما سالانه 1 میلیون تن کشت می کند که مقدار زیادی از آن را به سایر کشور ها صادر می کند.

علاوه بر خرما سایر محصولاتی که از خرما تهیه می شود مانند خرما شکلاتی، کلوچه خرمایی، چیپس خرما، سرکه خرما و شیره خرما همگی از محصولاتی هستند که به سایر نقاط جهان صادر می شوند. لزوم صادرات هم رعایت قوانین استاندارد بین المللی ست. بسته بندی خرما با شیوه هایی که استاندارد بین المللی در آن رعایت شده باشد، نتایج خوبی در صادرات خرما به همراه خواهد داشت. به همین دلیل لازم است تا ایران به عنوان یک کشور صادر کننده خرما به بسته بندی محصولاتش توجه کند.

هدف از صادرات خرما به صورت بسته بندی

  • معرفی خرما به بازار های جهانی
  • پیدا کردن جایگاه مناسب برای این محصول در دنیا
  • طراحی بسته بندی مطلوب با رعایت قوانین بین المللی
  • سود آوری در سطح کلان

بسته بندی خرما

برای بسته بندی خرما باید از انواع مقوا، کاغذ و پلاستیک های مرغوب استفاده شود.

کاغذ هایی که برای بسته بندی خرما استفاده می شود، مقوای سفید، مقوای خاکستری، مقوای فلوت دار، مقوای کرافت سفید شده، کرافت لمینیت شده، کاغذ پاراشمنت(نوعی کاغذ نازک که برای تماس نزدیک با خرما از آن استفاده می شود)، کاغذ کتد یا پوشش دار و انواع کاغذ های زرورقی ست.

پلاستیک هایی که برای بسته بندی این محصول استفاده می شود، سلفون یا سلافون، پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پلی استایرن، PVC و PET و نایلون هستند. البته بیشتر پلاستیک ها به دلیل انعطاف پذیری خوبی که دارند و شکل گیری مناسب شان، برای بسته بندی مناسب هستند.

انواع بسته بندی خرما

بسته های کوچک که به Glove Box معروف اند معمولا بین 220 تا 250 گرم خرما در آن ها جا می گیرد. که غالبا با دست بسته بندی می شود اما می توان به صورت اتوماتیک هم آن ها را بسته بندی کرد و معمولا کیسه ای که برای آن ها استفاده می شود، PET است.

در بسته های فله ای هم به هر میزان که نیاز باشد، به صورت فله ای بسته بندی می شود و برای صادرات آماده می شود.

طراحی بسته بندی خرما

برای طراحی بسته بندی خرما باید از رنگ هایی استفاده شود که فرهنگ کشور صادر کننده را نشان دهد. یا طرح هایی که استفاده می شود، از طرح های معروف و مرتبط با خرما در همان کشور باشد اما باید برای بسته بندی مواد غذایی که شیرین هستند، از رنگ هایی استفاده شود که هم شاد باشند و هم زنده. بهترین رنگ ها برای طراحی بسته بندی خرما رنگ های قرمز یا نارنجی و ترکیب این رنگ ها با سایر رنگ هاست.  فرم بسته بندی هم باید ساده و دور از ابهام یا پیچیدگی باشد.

بسته بندی صحیح حبوبات

آیا تا کنون برای شما هم پیش آمده که بعد از مدتی به سراغ خشکبار یا حبوبات خود بروید و با حشرات و آفات مواجه شوید؟

در این شرایط اولین راه حلی که به ذهن شما می رسد استفاده از سموم و حشره کش های شیمیایی است که حتما می دانید این کار چه آسیبی به سیستم گوارش خود و خانواده می زنید. البته برخی از این سموم طبیعی بوده و ضرر کمتری برای بدن انسان دارد، اما بهتر نیست به جای استفاده از سموم مثل نوش دارو بعد از مرگ سهراب، از به وجود آمدن این آفات جلوگیری کنیم؟

هر کدام از غلات و حبوبات آفات خاص خود را دارد و راه حل ها و سموم زیادی برای از بین بردن آنها پیشنهاد می شود. بخش نگران کننده اینجاست که این حشرات پس از نفوذ به بسته بندی برنج و حبوبات شما شروع به تخم ریزی می کنند و در شرایط مساعد تکثیر می شوند.

 بهترین شرایط برای رشد و تخم ریزی آفت‌ غلات گرما و رطوبت است، مثلاً اگر تخم آفت داخل گونی برنجشما باشد و برنج را در محلی گرم و نسبتاً مرطوب نگهداری کنید به احتمال خیلی زیاد پس از مدتی هنگام باز کردن گونی، با تعداد کثیری از حشرات ریز مواجه خواهید شد که از برنج شما تغذیه کرده اند.


بهترین راه برای پیشگیری از نفوذ حشرات و جلوگیری از تکثیر تخم آفت‌ها،‌ نگهداری غلات و حبوبات دربسته بندی و دمای مناسب است. مکان‌های خشک و خنک، بهترین محل برای نگهداری و انبار کردن غلات هستند. دقت داشته باشید هنگام بسته بندی برنج و دیگر غلات از بسته بندی های مناسب و با دوام که نفوذ حشرات را به حداقل می رساند استفاده کنید. بسته بندی هایی مثل کیسه های فوم رنگ که برای بسته بندی برنج، بسته بندی حبوبات، بسته بندی آرد و... طراحی و دوخته شده اند. این نوع کیسه های فوم رنگ علاوه بر مقاومت، بهداشتی بودن و قابلیت چاپ پذیری، به صورت دو لایه دوخته شده اند تا میزان نفوذ رطوبت و حشرات را به حداقل برساند.