بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بسته بندی برنج

خواص سبوس برنج

برنج به عنوان اصلی ترین وعده غذایی ایرانیان و بخش زیادی از کشورهای آسیایی محسوب می شود که خواص متعددی از لحاظ مواد مغذی و مواد معدنی دارد.

این گیاه دارای خوشه هایی حاوی دانه های برنج بوده که سرشار از کربوهیدرات، ویتامین های گروه B و پروتئین می باشد .

متاسفانه این دانه مغذی و پر فایده بخشی از خواص خود را طی مراحل آماده سازی  و فرایند تولید از دست می دهد.

حتما می دانید دانه های برنج قبل از رسیدن به دست مصرف کننده مراحل مختلفی را طی می کنند تا به دانه سفید برنج که مورد مصرف شما قرار می گیرند تبدیل شوند.


دانه برنج دارای سه لایه می باشد که پس از چیده شدن در مراحل شالیکوبی از هم جدا شده و روانه بازار می گردند. لایه های برنج متشکل از شلتوک، سبوس و برنج است که هر کدام دارای خواص و فواید بسیار می باشند.

برای رسیدن به برنج سفیدی که مصرف می کنیم پوسته های خارجی آن را جدا می کنند. پوسته اولی که روی دانه برنج را فرا گرفته "شلتوک" نام دارد و پوسته دوم که پس از شلتوک قرار گرفته سبوس می باشد. بنابراین بر خلاف تصور خیلی از افراد شلتوک با سبوس فرق دارد.

چون در ایران بسیاری مردم به مصرف برنج سفید عادت کرده اند و برنج سفید ایرانی را ترجیح می دهند، میزان زیادی از این خواص برنج که در لایه های بیرونی آن وجود دارد هنگام طی کردن فرایند تولید از بین می روند.

یکی از خواص سبوس برنج تاثیر آن در جوانسازی پوست و مو می باشد. به دلیل وجود ویتامین B5 موجود درآن باعث تحریک پیاز مو می شود و از سفید شدن و ریزش مو جلوگیری می کند.

و به دلیل وجـود ویتامین E وخاصیت آنتی اکسیدانی قوی که دارد ضمن حفظ رطوبت پوست از پیری زودرس پوست نیز جلوگیری می کند. به همین خاطر در صنعت مواد آرایشی و بهداشتی در موارد زیادی مثل تولید صابون، شامپو، کرم و روغن جهت شادابی و جوانسازی پوست از سبوس برنج استفاده شده است.


در کشورهای شرق آسیا مخصوصا چینی ها که برنج را با سبوس آن می خورند عموما از پوست و موی سالم و شادابی برخوردار بوده و و دیرتر دچار سفیدی و ریزش مو می شوند.

از دیگر خاصیت های سبوس برنج این است که برای پاکسازی بدن و رژیم غذایی افراد چاق بسیار مناسب است و چون دارای فیبر فراوانی است یبوست را نیز درمان می کند.

سبوس برنج برای درمان دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی استفاده می شود. حتی برای جلوگیری از سرطان معده و روده بزرگ؛ برای جلوگیری از بیماری قلب و عروق و بهبود عملکرد کبد نیز مصرف سبوس برنج توصیه شده است.

بسته بندی

بسته بندی حبوبات


لوبیا، عدس، ماش، نخود، لپه و...در گروه حبوبات یا بُنشن  انواع دانه‌های خوراکی هستند کهدارای مقدار زیادی پروتین، کربوهیدرات، مواد معدنی مثل آهن،کلسیم، پتاسیم،منیزیم و ویتامین آ می باشند.

این دانه های خوراکی که حبوبات نامیده می شوند دارای خواص بیشماری هستند که مصرف آن ها در رژیم های مختلف غذایی بسیار توصیه شده است.

اکثر این دانه ها از پروتئین گیاهی تشکیل می­ شوند و جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت و پروتئین حیوانی می باشد و برای گیاه ­خواران مفید است.

از مهمترین مزایای حبوبات می توان به مواردی مثل کمک به هضم غذا، جلوگیری از ابتلا به سرطان، کاهش وزن و... اشاره کرد. پس گیاهخوار و گوشتخوار بودن شما مهم نیست چون در هر صورت مصرف حبوبات برای بدن شما بسیار مفید خواهد بود.

همانطور که اشاره شد حبوبات انواع بسیار متنوع و مختلفی دارند که در اینجا به برخی از آنها که مصرف آنها مرسوم تر است به همراه با خواص بی نظیرشان اشاره خواهیم نمود.

برای مثال از گروه لوبیا ها، لوبیا قرمز دانه ای سرشار از پروتئین است و می تواند بهترین جایگزین برای گوشت یا حتی محصولات لبنی باشد.

لوبیا سفید دارای مقدار ویتامین B1 است. این ویتامین برای ساختن سلول ها و کارکرد مغز بسیار مفید می باشد.

 لوبیا سبز علاوه بر اینکهه به دلیل کالری و فاقد چربی بودن برای لاغری استفاده می شود، شامل مقدار زیادی کلروفیل است که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های سرطانی بسیار مفید واقع می شود. 

لوبیا سفید به دلیل مواد معدنی که دارد می تواند فشار خون و ضربان قلب را تنظیم کند.

در مجموع حبوبات به دلیل پروتئین و فیبر سرشاری که دارند مواد مغذی بدن را تامین می کنند و باعث احساس سیری در بدن انسان می­ شوند و به کاهش وزن کمک زیادی می کنند.

با مصرف یک وعده غذایی شامل لوبیا و برنج در واقع شما یک وعده غذایی کامل که تمامی گروه های هرم مواد غذایی را در بر دارد دریافت خواهید کرد.

حال این دانه های خوراکی مفید اگر در شرایط مناسب نگهداری نشوند، امکان دارد رطوبت و نفوذ حشرات آنها را از بین برده و دچار آفت کند.

برای اینکه بتوانید حبوبات را برای مدت بیشتری نگهداری کنید لازم است آنها را با روش درست بسته بندی نموده و برخی نکات را برای بسته بندی حبوبات رعایت کنید.

رایج ترین حشره ای که به عنوان آفت حبوبات شناخته شده است سوسک چهار نقطه ای نامیده می شود.

این حشره که آفت حبوبات است و همه ساله خسارات زیادی به مزارع و انبارهای حبوبات وارد می کند احتمال اینکه آفت حبوبات از مزرعه به همراه محصولات آمده و به انبار منتقل شود وجود دارد اما اگر با بسته بندی صحیح  حبوبات از لحاظ دما و رطوبت در شرایط مناسب نگهداری شود می توان جلوی زیاد شدن آفت را به طور کامل گرفت.