بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

صنعت بسته بندی در آینده

تکنولوژی همواره در حال پیشرفت و گسترده شدن است. تکنولوژی در صنعت بسته بندی هم قدم هایی برداشته است

وقتی با مدیرعامل یک شرکت طراحی معتبر به نام Natalie chang در مورد آینده بسته بندی محصولات صحبت شد، آینده صنعت بسته بندی را در چند نکته خلاصه کرد.

شرکت های تولید کننده بیشتر به طراحی بسته بندی توجه خواهند کرد و به دنبال طرح های کلیشه ای نیستند. بلکه به دنبال طرح هایی هستند که باب میل مشتری ست. در آینده شرکت ها برای عرضه محصول به دنبال بسته بندی جدید می گردند و این کار طراحان و شرکت های طراحی بسته بندی را سخت می کند و همه باید به فکر استفاده از طرح های جذاب و خلاقانه مشتری پسند باشند.

استراتژی شرکت ها تغییر خواهد کرد و شرکت ها خواهند پذیرفت که از چه طرح هایی استفاده کنند تا برای محیط زیست کمترین آسیب را داشته باشد. همان طور که هم اکنون در شرکت های معتبر دنیا می بینید، به دنبال این هستند که خود را به عنوان حامی محیط زیست معرفی کنند و بسته بندی محصولات شان را بر اساس طرح های دوستدار محیط زیست انجام می دهند.

تکنولوژی به عرصه رقابت اضافه خواهد شد. چند سال دیگر همه به دنبال این هستند که با استفاده از تکنولوژی کمک کنند تا زندگی برای مصرف کنندگان راحت تر شود. تکنولوژی نگرش و طرز فکر مشتری را تغییر خواهد داد و تغییر نگرش مشتری یعنی راه بهتر برای زندگی کردن.

کشور های پیشتاز در صنعت بسته بندی

وقتی با این مدیرعامل معروف در مورد کشور های پیشتاز در زمینه طراحی بسته بندی صحبت شد، تفاوت زیادی بین طراحی محصولات در غرب و شرق قائل شد. او کشور های پیشتاز در صنعت بسته بندی را آمریکا و انگلیس دانست و گفت در تمام مسابقات طراحی که انجام شد و جوایزی که دریافت شد، این دو کشور از سایر کشور ها پیشتاز بودند. بعد از این دو کشور، روسیه و یونان در مقام های سوم و چهارم این لیست قرار داشتند. اما کشورهای شرق، بیشتر در یک صنعت خاص پیشتاز بودند. مثلا کشور کره جنوبی فقط برای محصولات آرایشی بسته بندی جذاب و خلاقانه داشتند. استفاده از طرح های خلاقانه و جذاب که مشتری پسند باشد، در نمونه کارهای کشور های غربی دیده می شود. ولی او اشاره کرد تا چند سال دیگر حتما باید تمام کشور ها در تمام نقاط جهان، خود را به این رقابت برسند وگرنه به زودی در این صنعت محو خواهند شد و کشور های رقیب جایگزین آن خواهد شد.

عوامل پیش رو برای رشد صنعت بسته بندی

چه چیزهایی باعث می شود صنعت بسته بندی از حال امروز خود خارج شود و روند رو به رشد در پیش گیرد؟ حفظ محیط زیست و انقلابی که تکنولوژی هوشمند در تمام صنعت ها برپا کرده است. موادی که در آینده برای بسته بندی استفاده خواهند شد، هم باید برای محیط زیست مناسب باشند و به آن کمترین آسیب را برسانند و هم باید از تکنولوژی های مختلف از جمله نانو تکنولوژی در این صنعت استفاده شود. بسته بندی های آینده سنسورهایی خواهند داشت که هم کیفیت بالاتری دارند و هم سنسورهایی روی آن ها تعبیه شده است که از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری می کند. تکنیک های آینده باعث رشد این صنعت و راحتی مصرف کنندگان می شود و هر کسی که از آن ها استفاده نکند و خود را با آن وفق ندهد، جایی در بازار رقابت نخواهد داشت.

آرسنیک در برنج

مطالعات اخیر نشان می دهد که تقریبا اکثر برنج های تولید شده که انواع زیادی داشته و متنوع نیز هستند، آزمایش شده و حاوی میزان نگران کننده ایی از آرسنیک می باشند. می توان گفت این خبر خوبی نیست علی الخصوص برای افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن هستند.

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و... یافت می‌شود. افرادی که به علت ابتلا به بیماری سلیاک به گلوتن حساسیت دارند، مصرف برنج بیشتری نسبت به افراد عادی دارند زیرا برنج را جایگزین گندم می کنند.

برنج، یکی از مواد غذایی مهمی است که افراد در یک رژیم غذایی فاقد گلوتن مصرف می کنند، هر چند مصرف برنج دارای آرسنیک فقط افرادی را که از مصرف گلوتن اجتناب میکنند، محدود نمی کند. در واقع همه ما در معرض خطر مسمومیت آرسنیک هستیم. اگر چه محققان گفته اند که  آرسنیک موجود در این برنج ها به اندازه ای نیست که جان کسی را به خطر بی اندازد، ولی مصرف آن در دراز مدت خطراتی را در پی دارد.

آرسنیک، یکی از عناصر طبیعی موجود در خاک، آب و هوا است، بنابراین حضورش در مواد غذایی جدید نیست. چیزی که مساله را نگران کننده می کند، این است که چه مقدار آرسنیک در برنج وجود دارد و از این طریق وارد بدن ما می شود. چون آرسنیک به سرطان مرتبط است و مطالعات نشان می دهد که می تواند موجب سرطان شود.

می توان این ماده را به دو نوع آلی و مدنی تقسیم کرد. نتایج تحقیقات نشان دهنده این است کهآرسنیک غیرآلی سرطان زا شناخته شده است. آرسنیک آلی  میزان سم کمتری را در خود دارد، اما با این حال بی ضرر نیست.

برنج اولین ماده غذایی نیست که حاوی آرسنیک شناخته می شود. خیلی از مواد غذایی هستند که همچین مضراتی را به همراه دارند که دلیل عمده آن به استخراج معادن و پساب صنعتی می باشد.



برنج غنی شده

دو میلیارد نفر در جهان از معضلی که به عنوان، "گرسنگی پنهان" یا "سوء تغذیه مغذی" شناخته شده است رنج می برند. این افراد به میزان کافی در رژیم غذایی خود گروه اصلی مواد غذایی؛ یعنی درشت مغذی ها (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) را قرار داده اند، اما ریز مغذی ها (ویتامین ها و مواد معدنی) که برای سلامتی شان ضروری است را به اندازه کافی دریافت نمی کنند.

گرسنگی پنهان می تواند در اثر بیماری های شدید و مکرر، عوارض دوران بارداری، نوزادی و کودکی باشد.

بسیاری از مردم در آسیا برای تامین میزان بسیار زیادی از کالری مورد نیاز بدن خود نیاز مبرم به برنج دارند زیرا آنها از نظر مالی توانایی دسترسی به یک طیف گسترده از مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات و غذاهایی از منابع حیوانی مثل گوشت، لبنیات و تخم مرغ ندارند. در نتیجه، کمبود آهن، زینک و ویتامین آ به کمبودهای ریز مغذی شایع در کشورهای مصرف کننده برنج تبدیل شده است. هزینه این کمبود ها از لحاظ زندگی و کیفیت زندگی بسیار زیاد است و زنان و کودکان بیشتر در معرض خطر هستند.

برنج از جمله غلات غالب در اکثر کشورهای آسیایی است و غذای اصلی بیش از نیمی از جمعیت جهان به شمار می رود (از جمله بسیاری از کسانی که در فقر زندگی می کنند) و به همین خاطر افزایش هرچند ناچیز در محتوی دانه های برنج و غنی سازی برنج می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت انسان داشته باشد.

حال برای داشتن برنج خوب نیاز است نکاتی رعایت شود که در سلامت این محصول تاثیر گذار می باشد. کاشت و مراقبت استاندارد از برنج عامل مهمی است اما در کنار این نوع مراقبت های کشاورزی، برنج به برخی مراقبت های پس از برداشت محصول نیز نیاز دارد. از جمله این مراقبت ها می توان بسته بندی مناسب را نام برد که تاثیر بسیار زیادی در نگهداری و سلامت برنج دارد.

برای بسته بندی برنج در سرار دنیا انواع کیسه ها از جمله کیسه های پارچه ای (کیسه برنج یا گونی برنج) یا کیسه های نایلونی (کیسه پلی پروپیلن) در نظر گرفته شده که می توان با این نوع بسته بندی برنج، آن را از آفات و رطوبت دور نگه داشت.

جهت غنی سازی برنج تحقیقاتی بر روی افزایش زینک و بتاکاروتن بیشتر در برنج انجام شده است.


برنج در حال حاضر در حد وسیعی افزایش داشته و مورد استفاده ی گروه بزرگی از مردم جهان می باشد بنابراین برنج سالم تر می تواند برای کاهش کمبود ریزمغذی ها بسیار مفید باشد چون این پتانسیل را دارد تا توسط  بسیاری از مردم دنیا مورد استفاده قرار گیرد.



بسته بندی خشکبار

همان طور که پیش تر هم صحبت کردیم، بسته بندی محصولات یکی از موضوعات حائز اهمیت است که امروزه به آن توجه زیادی می شود و حتی شرکت های بزرگ اتاق فکرهایی دارند که در آن به تغییر بسته بندی محصولات شان می پردازند تا چطور بتوانند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند. خشکبار هم از این قاعده مستثنی نیستند. برای بسته بندی خشکبار باید به چند نکته مهم توجه کرد تا در نهایت خشکبار دچار رطوبت نشود و به اصطلاح نم نگیرد.

کیفیت محصول

هیچ گاه کیفیت محصول را با هیچ عامل دیگری جایگزین نکنید. کیفیت عامل مهمی ست که به راحتی اعتماد مشتری را جلب می کند و وفاداری مشتری را به همراه دارد. حتی اگر سود شما کم باشد، در دراز مدت تاثیر بسته بندی محصول با کیفیت را خواهید دید. به دنبال این باشید که مشتری های تان با رضایت از محصول شما، برای تان مشتری های دیگری پیدا کنند. اثر این نوع بازاریابی طولانی مدت خواهد بود.

بسته بندی خلاقانه

وقتی در ابتدای کارتان هستید، افراد زیادی شما را نمی شناسند اما با یک بسته بندی خلاقانه می توانید شروع پر قدرتی داشته باشید. در کنار تمام بسته بندی های ساده ای که برای خشکبار وجود دارد و در نهایت با کاغذ کرافت و یک پنجره در جلوی آن بسته بندی می شود، شما خلاقیت به خرج دهید و طرحی متفاوت به بازار عرضه کنید. در این صنعت معمولا خیلی به دنبال این نیستند که از طرح های شکیل یا قابل توجه استفاده کنند. به همین دلیل شما با یک طراحی خلاقانه می توانید به راحتی در این صنعت پیشتاز باشید.


برند سازی با طراحی بسته بندی خشکبار

استفاده از طرح خاص روی بسته بندی خشکبار می تواند باعث افزایش قدرت شما در بازار عرضه و تقاضا شود. استفاده از یک طرح جذاب در کنار نام برند تان می تواند کمک کند تا برند تجاری شما در ذهن مشتری حک شود. هر رنگ می تواند باعث شود تا مدتی ذهن مخاطب درگیر طراحی بسته بندی شما باشد. پس لزوم این که یک طراحی خوب داشته باشید، این است که یک طراح خوب و آشنا به روانشناسی رنگ ها داشته باشید.

تست رایگان

در کنار بسته بندی محصولات خود می توانید یک بسته کوچک را به عنوان تست قرار دهید. تست رایگان حتی در نگاه اول هم نظر مشتری را جلب می کند. زمانی که مشتری از تست رایگان استفاده کند و کیفیت و مرغوبیت کالای شما را ببیند، ترغیب می شود از محصول شما استفاده کند. تست رایگان می تواند به عنوان یک بسته کوچک در کنار محصول شما باشد یا می تواند به صورت بسته های جداگانه در هایپر مارکت ها یا قنادی ها توزیع شود. شما برای تست رایگان مبلغ کمی می پردازید اما فروش حاصل از آن چندین برابر خواهد بود.