بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

چه رنگ هایی برای چه محصولاتی در صنعت بسته بندی؟

رنگ ها! رنگ ها اولین چیزی هستند که چشم ها می بینند! یعنی شما می توانید با رنگ چشم مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید. چرا رنگ ها انقدر مهم هستند؟ چرا رنگ ها اولین چیزی هستند که چشم ها درک می کنند؟ چرا یک رنگ خاص می تواند تمام قوای ادراکی شما را تحت تاثیر قرار دهد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات بالا برسیم.

رنگ ها به چند دلیل در صنعت و زندگی روزمره ما مهم هستند و به محیط اطراف ما زیبایی می دهند:

  • حس روانی مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهند و از این شیوه می توان برای فروش و بازاریابی استفاده کرد.
  • می توانید برای نمایش دادن محصول تان از یک رنگ خاص کمک بگیرید و چشمان مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید.
  • استفاده درست از رنگ به فروش یک محصول یا عرضه و نمایش آن کمک می کند و برعکس، اگر از رنگ ها در جای مناسب استفاده نکنید با واکنش بد مخاطب روبرو می شوید.


بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است و با استفاده از طراحان و متخصصان در زمینه رنگ شناسی، در صنعت بسته بندی مواد غذایی و مواد بهداشتی به نتایج خوبی رسیده اند که در جدول زیر به نتایج این تحقیق می پردازیم. بر اساس این تحقیق مشخص شد که مخاطبان وقتی برای مواد غذایی یا بهداشتی زیر، رنگ های گفته شده را در بسته بندی ببینند، بیشتر تمایل پیدا می کنند تا محصول را بخرند.

زرد مایل به قرمزذرت
ترکیب قهوه ای و زردنوشیدنی های شکلاتی
ترکیب قهوه ای و طلاییقهوه
سبز یا خاکستری و برای ادویه های تند قرمزادویه
سفید یا آبی روشن یا کرمشیر
سفید یا سبز مایل به رنگ آبی مواد غذایی یخ زده
قرمز یا ترکیبی از نارنجی و قهوه ایشکلات
زرد یا قهوه ای روشنبیسکوییت
سفید یا آبی یا سبز یا صورتیمحصولات پاک کننده
رنگ طبیعی هر میوهآبمیوه ها
سفید یا آبی (آبی روشن یا تیره فرقی ندارد)خمیر دندان
صورتی یا آبی روشنلوازم آرایشی
تم های مربوط به رنگ بنفشعطر
سفید یا قرمز یا آبی روشنضد عفونی کننده ها
ترکیبی از زرد و مشکی یا ترکیبی از زرد و قهوه ایحشره کش
نارنجی یا ترکیبی از زرد و قهوه ای و طلاییکرم ضد آفتاب

نتایج این تحقیق نشان می دهد که شرکت هایی که معتبر هستند و در دنیا به عنوان برند های مطرح مشغول فعالیت هستند، همگی از این رنگ ها استفاده می کنند و به رنگ محصولات و تاثیر آن روی چشم اهمیت می دهند. اما گاهی اوقات یک طراح با ساختار شکنی می تواند در ترکیب رنگ ها طوری عمل کند که به یک نوآوری جدید دست پیدا کند و در نهایت یک برند تجاری را با همان ساختار شکنی به محبوبیت برساند.


نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، موقعیت جغرافیایی است. یعنی ممکن است طراحی بسته بندییک محصول نشان فرهنگی یک منطقه باشد و به معرفی آن بپردازد که در این صورت همان ساختار  شکنی اتفاق می افتند اما یک طراح باید دقت کند که ترکیب رنگ هایی که در نظر گرفته است، تاثیر معکوس بر چشم مخاطب نداشته باشد.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.