بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بسته بندی و کاربردها

امروزه همه ی ما به گونه های مختلف با شکل، روش و متد های گوناگون بسته بندی کالا، لباس، کیف، کفش، وسیله های دیجیتال و خوراکی ها، سروکار داریم. با این حال عده ی کمی از ما تا کنون به این موضوع پرداخته اند که به راستی بسته بندی چیست و چه کاربردی دارد؟

نگارنده قصد دارد تا در این مقاله، تحلیل و نگاهی بر چیستی بسته بندی و کاربرد های متعدد آن از هر دیدگاه و تعریف بپردازد. پس اگر شما هم دغدغه ای در خصوص چیستی و تعریف های مختلف داشته باشید، می توانید به خواندن این مقاله ادامه دهید.

بسته بندی ترکیبی از دانش، هنر و تکنولوژی است.

بر خلاف آن چه که عموم مردم می پندارند، بسته بندی تنها و فقط تکنولوژی نیست و می توان آن را آمیزه ای از دانش، هنر و تکنولوژی دانست که البته هر یک سهم و نقش به سزایی در ایجاد، تولید، چاپ و نشر بسته بندی های دلخواه، مفید و کاربردی دارند.

هنر بسته بندی

هنر بسته بندی بیشتر بر جنبه ی طراحی، رنگ آمیزی، فونت و دیگر المان های مربوط به طراحی که در بسته بندی قرار می گیرند، تمرکز دارد. هنر بسته بندی بیشتر کار طراح بسته بندی است که طرحی را با رنگ آمیزی، ترکیب رنگ، فونت، فضا و جلوه های گرافیکی مختلف برای بسته بندی درج و طراحی می کند.

برای نمونه، تصور کنید که طراح چه کار هایی برای بسته بندی انجام می دهد؟

او ابتدا به تحلیل و بررسی مخاطب کالا می پردازد و سپس می کوشد تا با تحلیل و آنالیز برند مورد نظر، طرحی را مناسب با جامعه ی مصرف کننده، هویت برند، بازار و شرایط کسب و کار، ایجاد و به واحد چاپ، عرضه کند. آشنا بودن با مخاطب، سلیقه ی او، فرهنگ مصرفی و شرایط استفاده از کالا و هویت برند مورد نظر، به طراح کمک می کند تا طرحی گویا، پویا و زایا ایجاد و به مخاطب عرضه نماید که بدون شک بر نگرش او و استقبال او به خرید اثر گذار خواهد بود.

دانش بسته بندی چیست؟

دانش بسته بندی به المان هایی چون اندازه، سایز، موقعیت بسته بندی، شرایط استفاده از بسته بندی، مقاومت بسته بندی، ویژگی های بسته بندی در برابر محیط هم چون سختی، ظرافت، نرمی، مقاومت در برابر گرما و سرما، میزان تاب آورندگی در برابر آسیب های میحطی مانند پارگی، فرسایش و دیگر عامل های مشابه، می پردازد.

برای نمونه، فرض کنید که شما قصد تولید و ساخت کیسه برنج دارید. مهم است که بدانید و فکر کنید که این کیسه برنج تا چه میزان در برابر آسیب های محیطی مقاوم باشد؟ آیا لازم است کیسه ی برنج نسبت به نفوذ گرما و رطوبت مقاوم باشد؟ کیسه ی برنج پارچه ای باشد بهتر است یا کیسه ی پلاستیکی مناسب تر به نظر می رسد؟ این ها از جمله پرسش و چالش هایی هستند که بخش دانشی بسته بندی با آن ها دست و پنجه نرم می کند و می کوشد تا پاسخی در خور برای آن ها بیابد.

تکنولوژی بسته بندی چیست؟

تکنولوژی بسته بندی را شاید بتوان یکنواخت ترین و البته پویا ترین وجه بسته بندی دانست. به لطف گسترش و پیش روی روزمره ی دانش و تکنولوژی بشر، می بینیم که هر روز تکنولوژی و فناوری های نوین و کاربردی تری برای بسته بندی های گونه های مختلف کالا به بازار عرضه می شوند و جلوه ی جدیدی به صنعت بسته بندی می بخشند.

استفاده از ترکیب های مختلف در بسته بندی هم چون استفاده از ترکیب نایلون و کاغذ، کاغذ و سلفون، ترکیب پارچه و کاغذ، ساخت و فرآوری مشتق وترکیب های بهتری و بهینه از نایلون، پارچه و کاغذ، همه جزو تکنولوژی های بسته بندی هستند که هم چون سوختی موتور این صنعت را روشن می کنند و آن را به پیش می رانند.

در پایان، نگارنده بر این باور است که هر سه جنبه در بسته بندی مهم و اثرگذار هستند و بی توجهی به هر کدام از آن ها، می تواند بر کیفیت بسته بندی اثرگذار باشد و از ارزش آن بکاهد.

برای دانلود فایل مقاله ی «بسته بندی چیست و چه کاربردی دارد؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «بسته بندی چیست و چه کاربردی دارد؟».

از نایلون و سلفون چه میدانیم

سلفون استرچ، همان نایلون استرچ است که چون نازک تر و با حالت و ویژگی کشسانی بیشتری ساخته و تولید می شود، به آن سلفون استرچ می گویند.

سلفون استرچ یا همان نایلون استرچ، کاربرد و استفاده ی زیادی در صنعت بسته بندی، به ویژه بسته بندی مواد غذایی (بسته بندی مرغ، بسته بندی گوشت، بسته بندی ماهی و دیگر فرآورده های گوشتی و غذایی)، دارد.

نظر به اهمیت سلفون و نایلون استرچ در بسته بندی مواد غذایی و و البته اهمیت بسته بندی مواد غذایی در سلامت و بهداشت جامعه، نگارنده بر آن شد تا فضایی از این مقاله را به بحث پیرامون سلفون و نایلون استرچ و جایگاه آن در صنعت بسته بندی مواد غذایی، در نظر بگیرد.


سلفون استرچ، نایلون استرچ و روکش های پلاستیکی چه هستند؟

سلفون و نایلون استرچ

سلفون و نایلون استرچ از جمله ی پر کاربرد ترین روکش و کاور های پلاستیکی هستند که در صنعت های غذایی به کار می روند. از میان گروه روکش های پلاستیکی، نایلون و سلفون استرچ، بیش از دیگر مواد کاور و بسته بندی های پلاستیکی، کاربرد دارند.

این جنس از سلفون و نایلون، استفاده ی زیادی در بسته بندی مواد غذایی دارد و دامنه ی این کاربرد، نه تنها به کارخانه های تولید و فرآوری مواد غذایی محدود نمی شود، که مورد هایی چون استفاده در فروشگاه های عرضه ی مواد غذایی، رستوران ها، ساندویچ فروشی ها، خوراک پزی و البته آشپزخانه های خانگی را نیز در بر می گیرد.

حال شاید این پرسش مطرح شود که نایلون و سلفون استرچ چرا به این میزان در صنعت های غذایی به ویژه بسته بندی مواد غذایی کاربرد دارند؟

با وجود کارکرد گسترده ی مشتق های پلاستیکی به ویژه نایلون و سلفون در صنعت بسته بندی مواد غذایی، با این حال به دلیل جنس این مواد، هرچه کم تر از آن ها استفاده شود، بهتر است. از سویی، اگر گونه های مختلف بسته بندی که مناسب بسته بندی مواد غذایی هستند را در نظر آوریم، در می یابیم که از میان آن ها، نایلون و سلفون مناسب ترین گزینه ها هستند. پس چاره ای نیست، جز استفاده از نایلون و سلفون، البته به میزان محدود. نایلون و سلفون استرچ، به دلیل ویژگی کشسانی که دارند، به راحتی کشیده می شوند و همین سبب می شود تا وزن کم تری از نایلون و سلفون برای بسته بندی و روکش کردن ماده ی غذایی نیاز باشد.


از دیگر ویژگی های سلفون و نایلون استرچ، می توانیم به وزن کم و عدم نفوذ اکسیژن به داخل بسته بندی اشاره کنیم. گرچه سلفون و نایلون استرچ نسبت به دیگر سازه های پلاستیکی بسته بندی سالم و بهداشتی تر هستند، اما به دلیل پلاستیکی بودن آن ها، هرچه کم تر از آن ها استفاده شود، بهتر است و این مورد تنها به واسطه ی وزن کم سلفون و نایلون استرچ محقق می شود.

به عبارتی دیگر: سلفون و نایلون استرچ، بهینه و سالم ترین گونه ی بسته بندی هستند که نه تنها تمام ویژگی ها برای یک بسته بندی مناسب (عدم نفوذ اکسیژن، عدم نفوذ رطوبت، فرم پذیر بودن و انعطاف پذیری) را دارا هستند، که به دلیل وزن کم و پوشش دادن کامل مواد غذایی، به راه کار نخست برای بسته بندی مواد غذایی تبدیل شده اند. همان گونه که می دانید, رطوبت و البته بروز و نفوذ اکسیژن, از جمله عامل های فاسد کننده ی ماده های غذایی هستند. سلفون و نایلون های استرچ به دلیل جلوگیری از نفوذ رطوبت و اکسیژن, سبب می شوند تا فرآورده های گوشتی در فضای منجمد تازگی و طراوت خود را حفظ کنند. پس جای تعجبی ندارد که می بینیم با شدت گرفتن روند صنعتی شدن جامعه, بیش از پیش غذا های فرآوری شده و منجمد را با روکش های نایلون و سلفون و در بسته بندی های سلفونی می یابیم.

با این حال تنها بسته بندی و استفاده از نایلون و سلفون استرچ کافی نیست... به زبانی دیگر, سلفون و نایلون نیز می توانند خود عامل فساد و تباهی ماده و فرآورده های غذایی باشند.

اگر سلفون و نایلون به کار رفته در بسته بندی مواد غذایی از ماده های اولیه ی تازه و نو تهیه نشده باشد، همین عامل خود می تواند سبب سنگین شدن روکش سلفون و نایلون و البته کاهش کیفیت آن شود که پیامدش را در فاسد شدن مواد غذایی و آلوده شدن آن ها نشان می دهد.

پس پیش از خرید سلفون و نایلون، اطمینان حاصل کنید که سلفون و نایلون خریداری شده از مواد نو و تازه تهیه شده باشد.

برای دانلود فایل مقاله ی «سلفون استرچ چیست و از سلفون استرچ چه می دانیم؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «سلفون استرچ چیست و از سلفون استرچ چه می دانیم؟».