بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

طراحی و بسته‌بندی پوشاک

تا حرف از صنعت پوشاک به میان می‌آید اولین مسئله رنگ پوشاک می‌باشد بعد طرح و مدل آن.

البته در این مقاله قرار است راجع به بسته‌بندی پوشاک و رنگ آن صحبت کنم.

بسته‌بندی پوشاک متأسفانه در کشور ما آن‌چنان‌که باید پیشرفت چشمگیری نداشته و نسبت به سایر محصولات کمی عقب‌مانده.

البته بسته‌بندی پوشاک در خیلی از کشورها هم پیشرفت چشمگیری نداشته و تنوع در دوخت و رنگ و طرح البسه می‌باشد تا بسته‌بندی آن.

در حال حاضر برای بسته‌بندی پوشاک در اکثر مواقع کاورهای ساده یا سلفون‌های شفاف، صدفی بکار می‌رود.

 یعنی برای پوشاک هیچ بسته‌بندی خاصی مورداستفاده قرار نگرفته است.

ولی می‌توان مثل بقیه محصولات موجود در بازار مثل مواد غذایی این کار را انجام داد: مثلاً برای کت‌وشلوار، کروات، شال و روسری، کاپشن و ...

شاید بزرگ‌ترین مشکل برای بسته‌بندی لباس سایز متعدد آن باشد.

برای این صنعت فقط در سطح دانشگاهی اتودهایی زده می‌شود و این اتودها به بازار هدف یا فروش ارائه نمی‌شود و این می‌تواند یک معضل باشد.

ولی ما در همان سطح دانشگاهی و تئوریک راجع به رنگ بسته‌بندی پوشاک کمی صحبت می‌کنیم.

پوشاک کودکان: 1- پسر 2- دختر.

1- پسر: رنگ پسران نارنجی، قرمز، قهوه‌ای، آبی، سبز، طوسی، سفید.

2- دختر: رنگ دختران صورتی، زرد، طوسی، قرمز، بنفش، سبز، سفید.

پوشاک نوجوانان: پوشاک برای 2 گروه دختر و پسر برای سنین نوجوانی در همان تم‌های گفته‌شده می‌باشد ولی در ترکیب با رنگ‌های دیگر اجرا می‌شود، به فرض مثال یک پسر 13 ساله اصولاً دوست دارد که لباسش جذابیت خاصی ازنظر رنگی داشته باشد و جلب‌توجه کند چو او دیگر کودک نیست و جهان اطرافش را بیشتر از یک کودک می‌فهمد.

برای سنین جوانی و بزرگ‌سالی هم همین‌طور، ولی انتخاب رنگ برای افراد مختلف با توجه به سلیقه فردی و شخصیت فرد مورداستفاده فرق می‌کند.

تا به اینجا از رنگ پوشاک برای سنین مختلف صحبت کردیم حالا وقت انتخاب رنگ و طرح برای بسته‌بندی همان پوشاک می‌باشد:

برای بسته‌بندی پوشاک می‌توان از ساختار کلی پوشاک استفاده کرد مثلاً برای بسته‌بندی پیراهن می‌توان از ساختار سرشانه و یقه آن بهره برد یا برای شلوار هم از ساختار و قسمت اصلی آن بهره برد.

نیازی هم نیست که هزینه‌های اضافی برای این کار پرداخت کرد چون وقتی یک کار به‌صورت سری و تیراژ تولید می‌شود هزینه روی کل تیراژ تولیدشده سرشکن می‌شود اما در عوض به‌راحتی می‌توان با یک بسته‌بندی خوب و مناسب یک برند را در اذهان ثبت کرد.

همان‌طور که دلیل اصلی بسته‌بندی محصولات ارائه شیک، نوین و جذاب به مشتری می‌باشد درواقع بسته‌بندی یک محصول یعنی حفظ و نگهداری آن در حین عملیات انبارداری، حمل‌ونقل، توزیع، ذخیره، فروش و مصرف بکار برده می‌شود تا یک محصول به‌صورت سالم به دست خریدار برسد.

همان‌طور که یک لوگوی ساده به‌راحتی دلچسب می‌شود و در ذهن مخاطب ثبت می‌گردد یک بسته‌بندی خوب هم می‌تواند چنین حسی را برای مخاطب به وجود بیاورد و اینجاست که یک بسته‌بندی خوب می‌تواند کمک بزرگی به فروش محصول کرده و جای خود را در بازار رقابت بین رقبا پیدا کند و به فروش موردنظر و رضایت مشتری دست پیدا کند.

می‌توان برای انتخاب رنگ بسته‌بندی پوشاک از روانشناسی رنگ برای افراد مختلف با عواطف و احساسات خاص انتخاب کرد یا مهم‌ترین عامل، رنگ سال می‌باشد که شاید 80% افراد برای خرید پوشاک این عامل را مدنظر قرار می‌دهند.

پس می‌توان گفت برای انتخاب رنگ مناسب برای بسته‌بندی پوشاک، رنگ سال، منطقه و کشور تولیدکننده آن، اعتقادات مردم آن جامعه و سلیقه فردی نقش مهم و بسزایی دارد.



چه رنگی برای چه بسته‌بندی مناسب است (بخش اول، مواد غذایی)

مقدمه:

رنگ اولین چیزی است که چشم انسان آن را دیده و درک می‌کند و در تمام زمینه‌های ادراکی، مادی و معنوی معرف اصلی بشمار می‌آید.

چون رنگ علاوه بر زیبایی در مقوله زندگی روزمره و صنعتی:

1- حس روانی برای فروش و بازاریابی

2- پیشگیری از رقبا در قفسه فروشگاه‌ها

3- نشان فرهنگی، جغرافیایی و منطقه مورداستفاده

4- رده سنی را هدف قرار می‌دهد و استفاده نادرست از رنگ موردنظر باعث نزول هریک از آیتم‌های نامبرده شده می‌شود.

حالا به روان‌شناسی چندرنگ پرکاربرد می‌پردازیم:

رنگ سفید: مظهر پاکی و معصومیت می‌باشد، منعکس‌کننده نور و رنگ بوده و طراوت و سادگی را به ارمغان می‌آورد.

کاربرد آن برای مد، دکوراسیون، پزشکی، آرایشی بهداشتی، غذایی، صنعتی و هرچه فکرش را بکنید را در خود جای می‌دهد.

رنگ مشکی: نشان‌دهنده سلطه، قدرت، شیک و تک بودن است. رنگ مد، دکوراسیون، ورزشی

و رنگ اصلی در جهان هستی می‌باشد. چون بودنش باعث ایجاد تنالیته و تضاد می‌شود و نبودش باعث یکدستی می‌شود.

رنگ قرمز: رنگ اشتها، شور، جوانی و عشق، قدرت و سرعت می‌باشد. مواد غذایی، مد، دکوراسیون، صنعت را در بر دارد.

رنگ آبی: رنگ آسمان و دریاست، وسعت و پهناوری در آن موج میزند. رنگ صلح و آرامش است وفادارترین رنگ محسوب می‌شود و قدرت آدمی را دوچندان می‌کند.

رنگ سبز: رنگ طبیعت، باروری، قدرت، ثروت و آرامش‌بخش است. کاربرد آن در پزشکی، مد، دکوراسیون، مواد غذایی و برخی موارد صنعتی می‌باشد.

رنگ زرد: رنگی است که کمتر به چشم می‌آید، در درازمدت خسته‌کننده و باعث عصبانیت می‌شود اما در برخی موارد باعث افزایش متابولیسم می‌شود و رنگ اشتها هم محسوب می‌شود.

آنالیز رنگ مناسب برای بسته‌بندی مواد غذایی:

ترشی، شوری، شیرینی، تلخی طعم‌هایی هستند که ما انسان‌ها آن‌ها را تجربه می‌کنیم که هرکدام در دنیای رنگ‌ها، رنگ مخصوص به خود رادارند و برای بسته‌بندی‌شان باید آن را مدنظر قرارداد.

ترشی: با خوردن‌ترشی از درون یخ می‌کنید و به خود جمع می‌شوید، طراوت و تازگی در آن موج میزند، طعم طبیعت را در آن حس می‌کنید، هیجان خاص خود را دارد.

پس رنگ آن‌هم باید عین خود طعمش باشد: آلبالو، قیسی، آلو و... هرکدام رنگی دارند که با آن رنگ شناخته می‌شوند، به نظر من اگر محصولی رنگ گرم داشته باشد باید آن را به سردی بکشانیم تا بتوانیم به رنگ دلخواه و اصولی برای محصول موردنظرمان جهت بسته‌بندی برسیم.

صورتی، قرمز، قرمز آبی (سرخ آبی)، سرمه‌ای، بنفش (بنفشی که به سمت قرمز یا آبی هم برود، رنگ خوبی است). البته ترکیب این رنگ‌ها با سبز، زرد و نارنجی می‌تواند باعث توازن در ترکیب‌بندی و گردش چشم در محصول شود.

شوری: همه ما این طعم را بارنگ سفید نمک می‌شناسیم ولی رنگ‌های مکملی هم دارد که با تحقیقاتی که انجام داده‌ام (رنگ شیری، کهربایی روشن، زرد که رنگ اخطار و خطر است) می‌توانند حس شوری را القا کند. خشکبار هم جزو مواد شور محسوب می‌شوند و در کل نمک گرم است و رنگ‌های گرم را هم در برمی‌گیرد.

رنگ دریا آبی می‌باشد پس می‌توان گفت آبی خیلی روشن هم می‌تواند این حس را برساند.

پس رنگ‌های شور به‌این‌ترتیب: سفید، شیری، کهربایی روشن، زرد، طلایی (برای خشکبار)، آبی روشن.

شیرینی: با خوردن چیز شیرین احساس سیری به انسان دست می‌دهد و امتداد سیری خواب خوب و راحت است پس رنگ‌های گرم می‌توانند بهترین رنگ برای این طعم باشند.

البته شیرینی کلاً غذای شادی محسوب می‌شود و رنگ‌های شاد را هم در خود جای می‌دهد.

قرمز، زرد، نارنجی، قهوه‌ای (در تمام طیف‌ها)، سبز زرد، طلایی، گلبه ای، زرشکی، بنفش روشن و صورتی.

تلخی: اولین چیزی که به ذهن انسان با شنیدن کلمه تلخی می‌رسد قطره‌هایی که در دوران کودکی به‌زور به خوردمان می‌دادند! قطره‌هایی درون شیشه‌هایی به رنگ قهوه‌ای.

زیتون، بعضی از گیاهان دارویی، قهوه جزو تلخی جات محسوب می‌شوند.

پس به‌سادگی می‌توان نتیجه رنگ‌های تلخی را به این صورت لیست کرد: قهوه‌ای (تیره و روشن)، قرمز تیره، سبز لجنی، طوسی.

نکته 1: ذات رنگ قهوه‌ای یأس و غم‌انگیز بودنش است پس می‌توان آن را رنگ تلخ محسوب کرد.

حالا به دسته‌بندی دیگر مواد غذایی می‌پردازیم:

مواد لبنی و پروتئینی: گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، کره، شیر، ماست.

رنگ گوشت، قرمز است و مواد پروتئینی و لبنی به‌واسطه کالری بالایشان انرژی زیادی را در خوددارند و انرژی را بارنگ‌های گرم می‌توان نشان داد.

طراحی بسته بندی مواد غذایی

غذاهای دریایی به‌واسطه آبی بودن دریا و تازگی و خنکی‌شان حس سردی را در عین گرم بودن و کالری بالایشان القا می‌کنند پس برای این دسته می‌توان ترکیب رنگ‌های سرد و گرم ر ا به کاربرد.

مواد لبنی را علاوه بر رنگ‌های گرم بارنگ‌های سرد و با طراوت هم می‌توان نشان داد.

قرمز، نارنجی، زرد، طلایی، گلبه ای، شیری، سفید، آبی روشن، سرمه‌ای، بنفش، سبز روشن می‌توانند رنگ‌های مؤثری برای این گروه مواد غذایی باشند.

نکته 2: البته ساختارشکنی در انتخاب رنگ و ترکیب آن باسلیقه فردی، شاید بتواند یک نوآوری جدیدی را به وجود بیاورد.

در مقالات بعدی به مبحث رنگ دربسته بندی‌های صنعتی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک، ورزشی و ... پرداخته می‌شود.



طراحی بسته‌بندی مواد غذایی چیست؟

طراحی بسته‌بندی‌ها امروزه نظر افراد بی‌شماری را به خود معطوف می‌نماید و طراحی بسته‌بندی را به یکی از مشاغل و عناصر سودآور تبدیل نموده است.

طراحی بسته‌بندی درواقع معرفی بهتر کالا، اطلاع‌رسانی و جلب مشتری به خرید کالا می‌باشد. ما طراحی بسته‌بندی‌هایی داریم که به‌عنوان یک فروشنده عمل می‌نماید زیرا بدون حتی یک فروشنده کالا می‌تواند خود را به‌خوبی به مخاطب خود عرضه نماید؛ و طراحی بسته‌بندی به‌عنوان اولین عنصر ارتباطی با مخاطب بازار هدف می‌تواند نقش مهمی در افزایش فروش برند سازی ایفا نماید.

ویژگی یک طراحی بسته‌بندی خوب:

طراحی بسته‌بندی خوب، شامل طراحی بسته‌بندی است که از محصول شما در طی حمل‌ونقل، انبارداری، قفسه مغازه و در منزل مشتریان مراقبت کند. طراحی بسته‌بندی از روش فراهم نمودن یک سیستم مناسب از محافظت در مقابل شکستگی، فاسدشدن، گم‌شدن وسایل اضافه، به ارزش محصول اضافه می‌نماید.


 بازاریابی و تبلیغات:

در عصر حاضر که برای انتقال پیام‌های تبلیغاتی از رسانه‌های متعدد مانند کاتالوگ، پوستر، تبلیغات تلویزیونی، نمایشگاه و...استفاده می‌شود، طراحی بسته‌بندی هم یکی از آن‌ها می‌باشد. طراحی بسته‌بندی در این میان نقش ایجادکننده انگیزه برای خریدار، به‌ویژه محصولات جدید و ایجاد تمایز بین محصولات است.

بسته‌بندی با دارا بودن طراحی معنی‌دار و متناسب با نوع کالا، همراه با درج اطلاعات مکتوب، به‌صورت صریح، بی‌واسطه پیام تولیدکننده را به سمت خود جلب می‌نماید و اطلاعات و انگیزه لازم را به او می‌دهد. از این‌رو بسته‌بندی به فروشنده خاموش شهرت یافته است

از مهم‌ترین فواید و کارکردهای بسته‌بندی، اهمیت آن در جلب مخاطب و برانگیختن وی برای ترغیب به خرید است؛ که در این بین نقش طراحی مناسب، زیبا و خلاقانه بیش از همه در تأثیرگذاری روی مخاطب مهم جلوه می‌کند. امروزه به‌وفور مشاهده می‌کنیم کالاهایی که از طراحی خلاقانه و متناسب با محصول بهره می‌برند، در مقایسه با کالاهایی با همان کیفیت و حتی بالاتر، از شانس بیشتری برای فروش برخوردارند. تکنولوژی روز، طراحان خلاق، باتجربه و شناخت بازار همگی به کمک تولیدکنندگان آمده‌اند تا محصولی را روانه بازار کنند که بتوانند در اولین نگاه چشم‌ها را معطوف به خویش کند؛ و از مخاطبان عبوری یا تصادفی نیز یک خریدار به دست بیاورند.

رنگ و طرح: طراحی شامل طرح و نقش، رنگ، علائم روی بسته‌بندی، لوگو و تصاویر روی زمینه می‌شود. مهم‌ترین عامل در جلب‌توجه مخاطب و کشش وی برای خرید، طرح و رنگ به‌کاررفته بر روی محصولات است. به‌طور حتم بسته‌بندی شیک، جذاب و حرفه‌ای نزد مخاطب این تصور را ایجاد می‌کند که با یک تولیدکننده حرفه‌ای و یک محصول قابل‌اعتماد مواجه است. رنگ و طرح بسته‌بندی می‌تواند به‌تناسب محتوی بسته و خصوصیات کالا انتخاب شود یا با توجه به پیشینه ذهنی و نیازهای جامعه‌ی مخاطب بکار رود. هماهنگی رنگ‌ها و استفاده محدود یا متنوع از رنگ‌های مختلف، درگرو درک صحیح از بیان رنگ‌ها و ارتباط بین آن‌هاست؛ و درصورتی‌که مطابق نیاز کالا و مخاطبان آن صورت پذیرد در موفقیت یک بسته‌بندی بسیار مؤثر است. در طراحی بسته‌بندی یک محصول نمی‌توان و نباید از هر طرح و رنگی به‌دلخواه استفاده کرد. برای مثال بسته‌ی محصولاتی مانند پودر شوینده نباید فاخر و بارنگ‌های آرام و سنگین طراحی شود؛ و یا هیچ‌وقت بسته‌بندی یک دستمال‌کاغذی نباید سیاه و چرک باشد درصورتی‌که می‌توان کالاهایی مانند کیف یا کمربند چرمی را در بسته‌ای سیاه‌رنگ روانه بازار کرد.


لوگو:

طراحی یک لوگو یا نشانه‌ی متناسب با محصول که در آن نکاتی چون سادگی و انسجام در اجزاء، بیان تصویر مناسب، متفاوت بودن و جذاب و گیرا بودن رعایت شده باشد، در موفقیت فروش محصول موردنظر و زیبایی بسته‌بندی آن تأثیر به سزایی دارد. طراحی این لوگو باید به‌گونه‌ای باشد که خصوصیات محصول بسته‌بندی‌شده را تا حد ممکن به‌وسیله تصویر یا نوشتار بیان کند و بیننده با دیدن آن بتواند ارتباط و هماهنگی بین محصول موردنظر، فضای کلی بسته و شکل لوگو را مشاهده کند.

تبلیغات برای فروش:

سازمان‌هایی که تاکنون بسته‌بندی را به‌عنوان یک رسانه جهت تبلیغات برای فروش در نظر نگرفته‌اند می‌توانند از فضا و سطح روی بسته‌بندی جهت تبلیغات برای فروش کالاهای دیگ نیز بهره برد. معدود مشتریانی هستند که دقیقاً همان چیزی را که بعد از ورود به فروشگاه قصدش را داشتند می‌خرند. تبلیغات برای فروش، امروزه 70% از تصمیم‌گیری خرید را معطوف به تصمیم در محل خرید نموده. در تبلیغات برای فروش، این موضوع که یک فروشنده باهوش با استفاده از رنگ و طرح، تبلیغات برای فروش را پیش می‌گیرد حتی اگر این مشتری برای خرید محصول نیامده باشد، اهمیت به سزایی دارد.


طراحی و بسته‌بندی پوشاک

تا حرف از صنعت پوشاک به میان می‌آید اولین مسئله رنگ پوشاک می‌باشد بعد طرح و مدل آن.

البته در این مقاله قرار است راجع به بسته‌بندی پوشاک و رنگ آن صحبت کنم.

بسته‌بندی پوشاک متأسفانه در کشور ما آن‌چنان‌که باید پیشرفت چشمگیری نداشته و نسبت به سایر محصولات کمی عقب‌مانده.

البته بسته‌بندی پوشاک در خیلی از کشورها هم پیشرفت چشمگیری نداشته و تنوع در دوخت و رنگ و طرح البسه می‌باشد تا بسته‌بندی آن.

در حال حاضر برای بسته‌بندی پوشاک در اکثر مواقع کاورهای ساده یا سلفون‌های شفاف، صدفی بکار می‌رود.

 یعنی برای پوشاک هیچ بسته‌بندی خاصی مورداستفاده قرار نگرفته است.

ولی می‌توان مثل بقیه محصولات موجود در بازار مثل مواد غذایی این کار را انجام داد: مثلاً برای کت‌وشلوار، کروات، شال و روسری، کاپشن و ...

شاید بزرگ‌ترین مشکل برای بسته‌بندی لباس سایز متعدد آن باشد.

برای این صنعت فقط در سطح دانشگاهی اتودهایی زده می‌شود و این اتودها به بازار هدف یا فروش ارائه نمی‌شود و این می‌تواند یک معضل باشد.

ولی ما در همان سطح دانشگاهی و تئوریک راجع به رنگ بسته‌بندی پوشاک کمی صحبت می‌کنیم.

پوشاک کودکان: 1- پسر 2- دختر.

1- پسر: رنگ پسران نارنجی، قرمز، قهوه‌ای، آبی، سبز، طوسی، سفید.

2- دختر: رنگ دختران صورتی، زرد، طوسی، قرمز، بنفش، سبز، سفید.

پوشاک نوجوانان: پوشاک برای 2 گروه دختر و پسر برای سنین نوجوانی در همان تم‌های گفته‌شده می‌باشد ولی در ترکیب با رنگ‌های دیگر اجرا می‌شود، به فرض مثال یک پسر 13 ساله اصولاً دوست دارد که لباسش جذابیت خاصی ازنظر رنگی داشته باشد و جلب‌توجه کند چو او دیگر کودک نیست و جهان اطرافش را بیشتر از یک کودک می‌فهمد.

برای سنین جوانی و بزرگ‌سالی هم همین‌طور، ولی انتخاب رنگ برای افراد مختلف با توجه به سلیقه فردی و شخصیت فرد مورداستفاده فرق می‌کند.

تا به اینجا از رنگ پوشاک برای سنین مختلف صحبت کردیم حالا وقت انتخاب رنگ و طرح برای بسته‌بندی همان پوشاک می‌باشد:

برای بسته‌بندی پوشاک می‌توان از ساختار کلی پوشاک استفاده کرد مثلاً برای بسته‌بندی پیراهن می‌توان از ساختار سرشانه و یقه آن بهره برد یا برای شلوار هم از ساختار و قسمت اصلی آن بهره برد.

نیازی هم نیست که هزینه‌های اضافی برای این کار پرداخت کرد چون وقتی یک کار به‌صورت سری و تیراژ تولید می‌شود هزینه روی کل تیراژ تولیدشده سرشکن می‌شود اما در عوض به‌راحتی می‌توان با یک بسته‌بندی خوب و مناسب یک برند را در اذهان ثبت کرد.

همان‌طور که دلیل اصلی بسته‌بندی محصولات ارائه شیک، نوین و جذاب به مشتری می‌باشد درواقع بسته‌بندی یک محصول یعنی حفظ و نگهداری آن در حین عملیات انبارداری، حمل‌ونقل، توزیع، ذخیره، فروش و مصرف بکار برده می‌شود تا یک محصول به‌صورت سالم به دست خریدار برسد.

همان‌طور که یک لوگوی ساده به‌راحتی دلچسب می‌شود و در ذهن مخاطب ثبت می‌گردد یک بسته‌بندی خوب هم می‌تواند چنین حسی را برای مخاطب به وجود بیاورد و اینجاست که یک بسته‌بندی خوب می‌تواند کمک بزرگی به فروش محصول کرده و جای خود را در بازار رقابت بین رقبا پیدا کند و به فروش موردنظر و رضایت مشتری دست پیدا کند.

می‌توان برای انتخاب رنگ بسته‌بندی پوشاک از روانشناسی رنگ برای افراد مختلف با عواطف و احساسات خاص انتخاب کرد یا مهم‌ترین عامل، رنگ سال می‌باشد که شاید 80% افراد برای خرید پوشاک این عامل را مدنظر قرار می‌دهند.

پس می‌توان گفت برای انتخاب رنگ مناسب برای بسته‌بندی پوشاک، رنگ سال، منطقه و کشور تولیدکننده آن، اعتقادات مردم آن جامعه و سلیقه فردی نقش مهم و بسزایی دارد.

اسپان باند و چاپ روی آن

همان‌طور که در مطلبی با عنوان "مزیت استفاده از پارچه‌های نبافته در تولید کیسه‌های بسته‌بندی برنج"توضیح داده شده؛ پارچه نبافته (اسپان باند) پارچه‌ای است که نیازی به تبدیل الیاف به نخ ندارند و با استفاده از مواد شیمیایی، مکانیکی، گرما یا حلال پیوند می‌یابد. این اصطلاح در صنایع نساجی جهت نام‌گذاری پارچه‌هایی که بافتنی نیستند استفاده می‌شود.

علاوه بر پارچه‌های اسپان باند، نمد و موکت نیز از دیگر انواع منسوجات بی بافت به شمار می‌آیند. ازجمله محصولات تولیدشده بر پایه پارچه اسپان باند می‌توان به انواع البسه یک‌بارمصرف مورداستفاده در بیمارستان‌ها یا هدرست هواپیمایی اشاره کرد.

هرچند همه محصولات تولیدشده بر پایه پارچه اسپان باند مانند کیسه برنج و ساک تبلیغاتی یک‌بارمصرف نیستند و قابلیت چند بار استفاده را دارند به همین خاطر استفاده از آن نیز از گام‌های بزرگی که برای حفظ محیط زیست برداشته شده است به شمار می‌رود.

پارچه‌های اسپان باند معمولاً از حدود گرماژ 8 تا 400 گرم تولید می‌شود. (زمانی که بحث وزن پارچه مطرح می‌گردد یعنی وزن یک مترمربع از پارچه در نظر گرفته می‌شود) که بعضی از موارد بسته به ضخامت و گرماژ پارچه دارای مقاومت کافی نیستند و با اضافه کردن لایه‌های داخلی به‌عنوان آستری از جنس‌های مختلفی مثل پلی‌پروپیلن، نایلون و ... تقویت می‌شوند. پارچه اسپان باند به دلیل ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای که دارد توانسته است سهم بزرگی از بازار منسوجات را به دست آورد. درواقع اسپان باند با داشتن وزن کم، نقطه عطفی در تولیدات صنعتی مهندسی نساجی بشمار می‌آید. همچنین در سال‌های اخیر پارچه‌های نبافته جایگزین مناسبی برای بسته‌بندی مواد غذایی و صنعتی شده است.

پارچه‌های نبافته (اسپان باند) دارای ویژگی‌های خاصی هستند. ازجمله خصوصیات برجسته این محصول استحکام بالا و یکنواختی مناسب می‌باشد.

دیگر خصوصیات قابل‌ذکر پارچه‌های نبافته اسپان باند انعطاف‌پذیری، کشش، نرمی، مقاومت بود و شستشوی راحت است.

این خواص اغلب برای ایجاد پارچه‌هایی مناسب برای مشاغل خاص ترکیب‌شده‌اند؛ برای مثال پارچه‌های اسپان باند علاوه بر این ویژگی‌ها برای استفاده به‌عنوان مانع باکتری جهت استریل بودن مناسب است و به همین خاطر در موارد پزشکی و درمانی نیز از آن استفاده می‌شود.

داشتن همه این خصوصیات برای این پارچه در حالی است که تعادل خوبی بین استفاده از این محصول و هزینه تهیه آن وجود دارد و به‌عنوان متریال مقرون‌به‌صرفه در صنعت شناخته می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید استفاده از چاپ روی انواع مختلف بسته‌بندی‌های کالا از روش‌های تبلیغات رایج به‌حساب می‌آید.

چاپ روی کیسه برنج یا ساک تبلیغاتی که از جنس پارچه اسپان باند می‌باشد نیز یکی از روش‌های تبلیغاتی مقرون‌به‌صرفه می‌باشد. حال اینکه کدام روش چاپ برای این کار مناسب است؟!

Flexography یا چاپ فلکسو یک روش چاپ بر روی سطوح مختلف است؛ که در آن ابتدا طرح بر روی کلیشه ایجاد و سپس کلیشه به سیلندر دستگاه چاپ فلکسوگرافی متصل می‌گردد. در چاپ فلکسو کلیشه شبیه به مهر عمل کرده و تصویر را بر روی جسم منتقل می‌کند.

تکنولوژی چاپ فلکسو امروزه به فراوانی در صنعت چاپ مورداستفاده قرار می‌گیرد. بسته‌بندی مواد غذایییکی از مواردی است که بدون این روش چاپ با مشکل مواجه خواهد شد.

همان‌طور که می دانید پارچه اسپان باند در رنگ‌های مختلفی تولید می‌گردد که تقریباً همه طیف‌های رنگی را در خود جای می‌دهد، بنابراین با توجه به اینکه اسپان باند در مصارف مختلفی مورداستفاده قرار گرفته است فرآیند چاپ روی اسپان باند نیز  اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. وقتی حرف از تولید انبوه می‌شود پس صرفه اقتصادی و حفظ کیفیت چاپ مهم‌ترین مقوله در نظر گرفته خواهد شد، اینجاست کهچاپ فلکسو حرف برای گفتن دارد.