بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

تاثیر بسته بندی در سلامت برنج / آیا برنج برای تغذیه کودکان مناسب است؟

تحقیقاتی که اخیرا روی انواع برنج و گندم انجام شده حاکی از این است که مصرف بیش از حد مواد نشاسته ای مثل برنج، ماکارونی و... برای خردسالان توصیه نمی شود.

زیرا بر اساس تحقیقات مقادیری از سموم کشاورزی مثل آرسنیک غیر آلی که سرطان زا شناخته شده در برنج های نامرغوب مشاهده می شود. قرار گرفتن در معرض آرسنیک به طور منظم می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی برای جلوگیری از آفات کشاورزی و سرعت بخشیدن به رشد محصول برنج مقادیری از سموم کشاورزی در خاک باقی می ماند که در سلامت محصول مصرفی ما نیز بی تاثیر نیست. بنابراین توصیه می شود علی رغم اینکه کربوهیدرات ها باید در برنامه غذایی وجود داشته باشند،مصرف برنج را برای کودکان محدود کنید تا خطری سلامتی آنها را تهدید نکند. در عوض برای کودکان خود جایگزین های دیگر مثل برنج ایرانی که از سلامت آن اطمینان دارید را مورد استفاده قرار دهید.

این امکان وجود دارد که با شستشوی کامل هر نوع برنج خام قبل از پخت و پز و با استفاده از نسبت 6 فنجان آب به 1 فنجان برنج، خطر قرار گرفتن در معرض آرسنیک کاهش یابد. فقط باید مطمئن شوید برنج خوب شسته شود و آب اضافی تخلیه گردد. تحقیقات نشان می دهد که شستشو برنج خام حدود 30 درصد از محتوای آرسنیک غیرآلی برنج را از بین می برد. 
با دقت در خرید  و بسته بندی مناسب برنج و رعایت نکات این چنینی سلامت را برای کودکان خود به ارمغان بیاورید.


جهت دانلود فایل مقاله "آیا برنج برای تغذیه کودکان مناسب است؟" روی لینک زیر کلیک کنید:
آیا برنج برای تغذیه کودکان مناسب است؟.pdf

تبلیغات روی بسته بندی مواد غذایی

این روزها بازار چاپ بسته بندی مواد غذایی و ارائه بسته بندی سازگار با محیط زیست بسیار داغ است. بسیاری از گروه های تحقیقاتی نیز در پی یافتن راهی برای بسته بندی مواد غذایی با ماندگاری بیشترهستند. اولین نکته مهم برای این امر جلوگیری از نفوذ اکسیژن به ماده غذایی یا دارویی می باشد. 


راه های بسته بندی خاص و جدید برای زندگی سالم و حفظ محیط زیست ارائه شده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. مثلا بسته بندی آب آشامیدنی که قرار است جایگزین بطری های پلاستیک شود و به زودی نیز وارد بازار خواهد شد. این نوع خاص از بسته بندی در واقع یک حباب مملو از آب است و از عصاره seaweed (نوعی جلبک دریایی) ساخته شده است.

به گفته محققان هدف از اختراع این بطری‌ها از بین بردن زباله‌های مربوط به بسته‌ بندی است. در حقیقت یک شیوه بسته‌ بندی جایگزین برای بطری و لیوان‌ پلاستیکی است.

در اکثر موارد از بسته بندی محصولات برای تبلیغ برند نیز استفاده می شود. در واقع بسته‌بندی یکی از گام‌های اصلی در فرآیند برندینگ محصول به شمار می‌رود و جنس مرغوب، نوع بسته بندی، خلاقیت، رنگ بندی و نوع چاپ به مشتری در انتخاب یک محصول عالی کمک می کند.

در حال حاضر که بیشتر مواد غذایی و مواد بهداشتی با سلفون بسته بندی می شوند، به وسیله چاپ فلکسو (فلکسوگرافی) برند، نام محصول، ترکیبات آن محصول و بسیاری از موارد دیگر را روی آن چاپ می کنند تا از این طریق در ذهن مخاطب ماندگار شوند.


بسته بندی های مدرن مثل بسته بندی جدید آب نیز شاید در سالهای آینده بتوانند بستر تبلیغات را فراهم کنند. به این صورت که با دستگاههای پیشرفته چاپ و با استفاده از رنگ های خوراکی که استاندارد بوده و آسیبی به بدن انسان وارد نمی کند بتوانید روی این بسته بندی خاص برند خود را ثبت کنید.


جهت دانلود فایل مقاله "تبلیغات روی بسته بندی مواد غذایی" روی لینک زیر کلیک کنید:
تبلیغات روی بسته بندی مواد غذایی.pdf

خلاقیت در بسته بندی مواد غذایی

از آنجایی که لازم است هر کالایی ، در زمان فروش مشاهده شود و در میان طیف وسیعی از تولیدات داخلی و خارجی ،ارتباط مناسبی با خریدار برقرار کند . بنابراین توجه به طراحی ظاهری مناسب برای یک محصول اهمیت می‌یابد. بیان تصویری یک کالا ، بیش از کلمات ، در ذهن مشتری ماندگار شده و در زمان خرید کالا توسط وی ، به شناسایی آن محصول اهمیت می‌یابد . بیان تصویری یک کالا توسط وی به شناسایی آن محصول خاص منجر می‌گردد . این بیان تصویری با بهره‌گیری از عواملی چون رنگ شکل و الگو نوع حروف و نشانه‌ها ، هویتی ویژه برای محصول به مخاطب منتقل می‌گرداند.

امروزه هنر بسته‌بندی در دنیا به‌عنوان یک علم مطرح است که کشورهای توسعه یافته با آگاهی از آن محصولات تولید خود را با بهترین روش‌های پکیجینگ packaging در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند. در میان محصولات فراوان تولیدی ، محصولات بسته‌بندی صنایع‌دستی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند و به نحوی هویت ملی و فرهنگی جامعه تولید در ارتباط هستند.از آنجایی که پکیجینگ نخستین مرحله از برخورد مشتریان با محصول می‌باشد وجود طراحی ، رنگ ، تناسب محصول با پکیجینگ و عواملی در جهت ارتقا کیفی محصول به شمار می‌رود. شناسایی روش‌های بسته‌بندی و نحوه آموزش آن هدف اصلی این پژوهش است که به‌صورت تحلیلی – توصیفی بوده و روش گردآوری اطلاعات در آن میدانی – کتابخانه‌ای است.

نقش بسته‌بندی

تقریباً تمام محصولاتی که ساخته دست بشر بوده و با استفاده از منابع طبیعی تولید می‌شوند نیازمند بسته‌بندی‌اند. این نیاز را می‌توان از جنبه‌های گوناگون مورد بحث و بررسی قرارداد. هویت بخشی، امنیت، ایمنی و سلامت و درنهایت حمل‌ونقل، همگی نیاز مبرمی به بسته‌بندی برای تحقق دارند. حضور بسته‌بندی در دنیای مدرن، محصور به زمان و مکان خاصی نیست و به معنای واقعی کلمه، همه‌جا حاضر است. واقعاً آیا می‌توانید چیزی را مثال بزنید که در بسته‌بندی عرضه نشود؟

شاید بتوان چند نمونه ذکر کرد ولی این محصولات تعدادشان بسیار کم است. هم‌اکنون حتی محصولات زراعی و باغی نیز حداقل دارای یک لیبل می‌باشند و لیبل نیز خود شکلی از بسته‌بندی است. بسته‌بندی ابتدایی‌ترین نیاز هر محصول پیش از عرضه به بازار می‌باشد، چرا که تولیدکنندگان برای شناساندن خود و محصولاتشان و البته محافظت از محصول در حین حمل‌ونقل و نگهداری پیش از فروش به آن نیاز مبرمی دارند. به بیانی بسته‌بندی می‌تواند ضمن معرفی نام، خواص، مشخصات فنی و شیمیایی، تاریخ‌مصرف، قیمت، طریقه مصرف و نگهداری صحیح، محافظت آن کالا را تا زمان مصرف به عهده گیرد و درعین‌حال یک بسته‌بندی مطلوب قادر است موجب افزایش زمان حفظ و نگهداری کالای فاسدشدنی باشد.

بسته‌بندی که به‌عنوان تکنولوژی جدید در قرن ١٩ پدیدار گشت، تولیدکنندگان را قادر ساخت تا محصولات خود را در قالب‌های از پیش تعیین شده‌ای به فروشگاه‌ها عرضه کنند. این تکنولوژی برای اولین بار به آن‌ها این امکان را داد که از محصولاتشان بیشتر و بهتر بهره‌برداری کرده ، آن‌ها را درحالی‌که هنوز تازه هستند کنسرو و به بازار عرضه کنند. همچنین آن‌ها می‌توانستند به روشی جذاب محصولات خود را برای فروش به بازرگانان آماده‌سازی کنند.صنعت بسته‌بندی از صنایعی به شمار می‌رود که با هزینه اندک ارزش‌افزوده بسیاری برای محصولات به‌ویژه در صنایع غذایی ایجاد می‌کند. به گفته کارشناسان این حوزه، این صنعت می‌تواند تا ۹۵درصد ارزش‌افزوده برای مواد غذایی ایجاد کند به همین منظور می‌توان صنعت بسته‌بندی را موتور محرک دیگر صنایع عنوان کرد، با این وجود این صنعت رشد چندانی در کشور نداشته است. به گفته صاحب‌نظران در این صنعت از نظر دانش فنی، مواد اولیه و ماشین‌آلات مشکل چندانی وجود ندارد اما فعالیت پراکنده و جزیره‌ای صنعتگران در این حوزه باعث شده این صنعت علاوه بر ناشناخته بودن نتواند توسعه چندانی نیز داشته باشد.

در شرایطی که امروزه مشتریان از قدرت انتخاب بیشتری نسبت به گذشته برخوردارند، به مشاهده توضیحات و مواد تشکیل‌دهنده هر یک از محصولات برای مقایسه آن‌ها تمایلی ندارند. در عوض، بسیاری از مشتریان به برند و بسته‌بندی محصولات برای تصمیم‌گیری درباره اینکه بهترین محصول کدام است، توجه می‌کنند. دریافت نشانه‌های درست از محصولات، در بیشتر مواقع مشتریان را به خرید آن‌ها تشویق می‌کند

صنعت بسته‌بندی در ایران یک صنعت ناشناخته است که متأسفانه هنوز صنعتگران به اهمیت آن پی نبرده‌اند. بسته‌بندی لباس و ارزش‌افزوده کالاست. فروش هر محصولی اعم از مواد غذایی، شیمیایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی و… برای عرضه در بازار به بسته‌بندی وابسته است به همین دلیل این صنعت را می‌توان به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر و پررنگ در جذب مشتری و مادر بازاریابی خطاب کرد. برای بازاریابی باید به مسائل روانشناسی و مردم‌شناسی به‌ویژه در صادرات توجه ویژه کنیم که یکی از این ابزارها، بسته‌بندی است. به‌طور مثال مردم آذربایجان به رنگ قرمز تمایل دارند و بیشتر از چای بسته‌بندی استفاده می‌کنند درحالی‌که مردم ارمنستان به رنگ‌های کرم توجه بیشتری نشان می‌دهند و از تی‌بگ استفاده می‌کنند که این موارد می‌تواند در طراحی و جذب مشتری در صنعت چای کمک کند.

خلاقانه‌ترین دیزاین‌های بسته‌بندی مواد غذایی

بسته‌بندی یک عنصر اساسی در فروش محصول شما به شمار رفته و هیچ راهی بهتر از یک انجام یک دیزاین مبتکرانه در راستای نیل به این هدف پیدا نمی‌شود. 13 محصول زیر ابتکار و نوآوری را در سطحی کاملاً جدید نشان داده‌اند که نه‌تنها از بسته‌بندی درخشانی برخوردار بوده بلکه ارتباطاتی میان بسته‌بندی و محصول را به وجود آورده‌اند. با تفکری خلاق و گسترش مرزهای هنری، این کسب‌وکارها به چیزی کاملاً منحصربه‌فرد دست یافته‌اند.


 نان ژاپنی Black Melon

بسته‌بندی بسیار شگفت‌انگیز نان ژاپنی Black Melon انگیزه خرید آن را فراهم می‌کند. دیزاین این محصول مصرف‌کنندگان را مبهوت خلاقیت و طنزآمیز بودن خود کرده و آن را منحصربه‌فرد و چشمگیر می‌سازد و می‌دهند. فقط در کمتر از 3 ثانیه آن‌ها تصمیم به خرید یا عدم خرید یک محصول می‌گیرند؛ بنابراین بسته‌بندی است که فرد را به‌سوی خود جذب می‌کند.



 شربت انرژی‌زای خونی

مکیدن خون فقط با این نوشیدنی‌ انرژی‌زا با طعم میوه‌های گوناگون است که شیرین می‌شود. نه فقط این محصول رنگ و غلظت خون را داشته بلکه آرایش تغذیه‌ای این محصول نیز شبیه به همان چیزی است که در رگ‌های ما جریان دارد. شرکت Harcos Laboratories به‌عنوان تولیدکننده این محصول به رازی از موفقیت در بازار دست یافته که مهجور مانده بود و آن تولید انواعی از غذا و نوشیدنی است که قادر به آوردن فرهنگ پاپ به زندگی مردم باشند. شربت انرژی ترسناک آن‌ها سرشار از آهن، الکترولیت‌ها، پروتئین و کافئین بوده و در قالب یک کیسه خون برای طرفداران خون‌آشام‌ها ساخته شده‌اند. این محصول جذابیتی اضافی به هالو وین بخشیده و بدون کیسه خون این محصول چنین جذابیتی را حتماً نداشت.

 مداد پنیر پارمسان

آژانس تبلیغاتی آلمانی Kolle Rebbe با همکاری لیبل مواد غذایی The Deli Garage مداد پنیر پارمزان را تصویری جدید با تراشی همراه است که لایه‌هایی از پنیر به ما داده و مغز تیره آن از پستو، فلفل قرمز یا قارچ است. این مداد که جایزه خرس نقره‌ای را برای دیزاین خود دریافت کرده در تعداد محدودی تولید شد که به‌سرعت به فروش رفت. در، در وبلاگ خود نوشت که شرکت امیدوار است روزی این مدادها را در مقیاسی گسترده‌تر عرضه کند.


 چای چوب‌لباسی

لیبل‌های مختلف Teabag عادت رنج‌آور انداختن درون یک فنجان را به ما تلقین می‌کنند اما این ایده خلاق مشکل را کاملاً حل می‌کند. تازگی پیشنهاد فروش این ایده و کیسه‌های چای به شکل تی‌شرت با چوب‌لباس‌هایی با کدهای رنگی مختلف، بعدی جدید به تجربه نوشیدن چای می‌دهد. شکل، تأثیری قدرتمند بر روی ارزش درک شده یک محصول توسط مردم می‌گذارد. به این دلیل یک صاحب کسب‌وکار فروش شربتی غلیظ در یک بطری، به شکلی خاص و جذاب با هدف تلقین محصولی مدرن و جدیدتر به خریدار را برمی‌گزیند.


 کلوچه‌ای برای حفظ تناسب‌اندام

این ایده بسته‌بندی خلاق زاییده افکار یک آژانس تبلیغاتی اوکراینی به نام MEX یک ورزشگاه دوست دارد تا علاقه‌مندان بیشتری را به‌سوی خود جذب کند بنابراین MEX با همکاری یک نانوایی فانتزی این کلوچه‌های six pack پروتئین فیت برای عرضه در فروشگاه‌های محلی به وجود آورد. درون هر بسته یک کوپن برای بازدید رایگان از محل تمرین به چشم می‌خورد. تقریباً 3 هزار بسته از این نان در اولین ماه ارائه آن به فروش رفتند که منجر به 658 تلاش رایگان و عضویت 217 فرد جدید در ورزشگاه شد. این همان ایده کسب‌وکار مؤثر است که برای فروشگاه‌ها، این ورزشگاه و مشتریان خوب و مفید بود.

 قرص‌های شکلات

شرکت انگلیسی Chocolate On Chocolate این قرص‌های خوشمزه را در جعبه‌های دارو با برچسب "دکتر ولخرج" ارائه داد. با سی قرص در یک جعبه، شرکت معتقد است که این قرص‌ها یک ایده کادویی درخشان برای دوستان بیمار و عاشقان دیوانه شکلات به شمار می‌روند. بهترین قسمت این موضوع این است که شما می‌توانید بیش از دوز روزمره توصیه شده مصرف کنید. قابل‌استفاده در شیر یا شکلات تلخ، این قرص‌ها حتماً حال افراد را بهتر می‌کنند. اگر قرص‌ها در بهبود حال بیماران مؤثر واقع نشد، هدیه‌های دیگر شرکت شامل جعبه کمک‌های اولیه مجهز به چسب زخم، دماسنج و دیگر ابزارهای شکلاتی نیز می‌شوند.
پودینگ‌هایی در قالب پوسته تخم‌مرغ

با استفاده از پوسته‌های تخم‌مرغ، نانوایی How Sweet Bakery در تایوان بسته‌بندی محصولات خود را خلاق کرده و ضمن حفظ محیط زیست ظرفی مناسب برای پودینگ‌های تخم‌مرغی خود ارائه داده است. از لحاظ بصری، نتیجه جذاب و لذت‌بخش است. تحقق ایده بسته‌بندی در قالب پوسته‌های تخم‌مرغ برای شرکت بکار برد. آن‌ها باید دستگاه خاصی را پیدا می‌کردند تا بتواند بدون ضربه زدن به تخم‌مرغ‌ها، قسمتی از بالای آن‌ها را بردارد. به خاطر حفظ کیفیت بالای محصولات، تخم‌مرغ‌ها باید از مرغ‌هایی به دست می‌آمد که 350 تا 500 روز عمر کرده بودند. در سه سال اول تولید این محصول، بیش از 42 میلیون پودینگ تخم‌مرغ را به فروش رساند.


 پنیر توفو Typo

بچه‌ها سوپ‌های پخته‌شده از حروف الفبا را دوست دارند اما چرا نباید بزرگ‌ترها نیز عاشق پنیرهای توفوی الفبایی شوند؟ دانش‌آموزی به نام جین ماکسیم لندری ایده بسته‌بندی خلاق پنیر رتوفوی خود را در کلاس محقق کرد. این ایده برای پرفروش شدن پنیرهای توفوی نسبتاً بی‌مزه و کسل‌کننده مؤثر واقع شد. جهان تبلیغات معتقد است یک بسته‌بندی برجسته و منحصربه‌فرد می‌تواند واقعاً توجه مردم را به‌سوی خود جذب کند.


 نان کوتوله‌ای

این نان کوتوله‌ای فریبنده ساده اما مؤثر بوده و توضیح می‌دهد که ایده‌های بسته‌بندی خلاق لزوماً نباید پیچیده یا پرهزینه باشند. حقه به کار رفته در آن باید جذاب باشد اما متمایز بودن به کارمان دقت و ظرافت می‌بخشد. برخی مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند که محصولاتی با بسته‌بندی جسورانه، مؤثرتر از رقابتی خسته‌کننده هستند. به این ترتیب باوجود صرفه‌جویی در هزینه‌ها نتیجه آن بر روی فروش بلندمدت تأثیر می‌گذارد.

قرص نعناع اصل

این دیزاین خلاق نه‌تنها با کلمات بازی کرده بلکه قرص نعناع را با هنر طنزپردازی دیزاینر در هم می‌آمیزد. شاید مقایسه این محصول با پول با هدف افزایش ارزش قرص‌های نعناع نزد مصرف‌کنندگان انجام شده باشد. بسته‌بندی نیز باید به اندازه خود محصول جالب و لذت‌بخش باشد. دیزاینر معروف کوری اتزکورن مسئول ایجاد این دیزاین قرص نعناع منحصربه‌فرد بوده و می‌گوید که این قرص‌های نعناع تازه به‌دست‌آمده از بانک مرکزی آمریکا در دو طعم دلپذیر ارائه‌شده و حس سرمایه‌داری درون شما را ارضا می‌کند.

 نوشیدنی Gatorade 

این می‌تواند کاملاً گول زننده به نظر برسد که می‌توانید با در دست گرفتن یک بطری تا خط پایان با حداکثر سرعت بدوید. با به یاد داشتن این موضوع در ذهن، یک دیزاینر اهل لندن به نام کادو گومز با راه‌حلی مفید به میدان آمد. این بطری با حمل آسان این پیام امکان انتقال قدرت و در ضمن برند سازی برای برند گاترود بود و به‌سرعت نتیجه داد.

نقش رنگ در بسته‌بندی

رنگ در بسته‌بندی یک محصول می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند. در ابتدای یک محصول جدید می‌توان از رنگ به‌عنوان قسمتی از هویت یک محصول استفاده کرد. پس از گذشت زمان رنگ به‌صورت روتین و تکرارپذیر در تولید ملزومات بسته‌بندی آن محصول استفاده می‌شود. رنگ بدین‌وسیله توسط مصرف‌کننده شناخته‌شده، به صورتی که بلافاصله با دیدن رنگ بسته‌بندی محصول، محصول را به خاطر می‌آورد. یکی از مثال‌های بارز استفاده از رنگ جهت شناساندن و متمایز کردن یک مارک یا یک محصول از محصولات دیگر مشابه آن محصول در بازار است استفاده از رنگ قرمز توسط شرکت نوشابه‌سازی Coca Cola  این شرکت حتی شرکتpepsi  را مجبور به استفاده از رنگ آبی نمود تا تفاوت را بین محصول خود و محصول کوکاکولا ایجاد نماید و مصرف‌کننده را با دیدن رنگ قرمز لیبل بطری خود به یاد طعم کوکاکولا بی اندازد.

از رنگ می‌توان در یک سری محصول، برای مثال یک ست (سری) حاوی انواع شامپوهای یک شرکت با خواص مختلف، انواع نرم‌کننده موی سر آن شرکت و … جهت جلوه دادن به اهمیت یک نوع محصول نسبت به نوع دیگر و یا مرتبط کردن یک نوع محصول خاص با رنگ بسته‌بندی آن جهت تشخیص آن محصول در سری حاوی آن محصولات توسط مصرف‌کننده استفاده نمود.

رنگ اولین چیزی است که یک بیننده از یک بسته‌بندی درک می‌کند. رنگ، قبل از شکل و گرافیک یا متن نوشته آخرین ویژگی‌های محصول هستند؛ که شناسایی می‌شوند. بدین طریق، رنگ یکی از مهم‌ترین عوامل انگیزشی در تصمیم‌گیری خرید است. رنگ برانگیزاننده نوعی واکنش حسی در بیننده است. رنگ با حالات، احساسات، مکان‌ها و اشیاء مرتبط است. گواه این‌که رنگ را با احساسات و عواطف مرتبط می‌دانیم استفاده از آن برای توصیف حالات احساسی خاص است. ما می‌گوییم فلانی از خجالت سرخ شد یا از عصبانیت کبود شد و یا اینکه رو سفید است. این‌ها نشان‌دهنده بیان احساسات و حالات با استفاده از رنگ‌ها است.

رنگ‌ها دارای وزن، اندازه و حرکت هستند. عموماً، نوارهایی به رنگ روشن از نوارهای هم‌اندازه تیر رنگ بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. یک دایره زرد رنگ به نظر می‌رسد که دارای حرکت است و یا به سمت خارج دارای تابش و درخشش است، درحالی‌که یک دایره آبی‌رنگ حرکت به سمت داخل را به ذهن القا می‌کند.
برای بررسی و شناسایی اختلافات حسی از دیدن یک کالای خاص تنها برحسب تفاوت رنگی آن، از گروه‌های مختلف جامعه درخواست شد تا به سؤالاتی در مورد یک نوع شیرینی خاص پاسخ دهند. شیرینی‌ها همگی یکسان بودند، تنها تفاوت آن‌ها رنگ بسته‌بندی آن‌ها بود. نتایج این بررسی نشان داد رنگ بسته‌بندی تأثیر قابل‌توجهی در احساس، از طعم و چاشنی‌های یک خوراکی دارد.

بسته بندی محصول چرا (1)

به اطراف خودتان نگاهی بیندازید، محصولاتی که به دست تان می رسد را ببینید، غالب چیزهایی که اطراف تان وجود دارد، به صورت بسته بندی شده هستند. حالا واقعا فکر می کنید که اگر این بسته بندی ها وجود نداشته باشد، تغییری در زندگی تان ایجاد می شود؟ آیا بسته بندی محصول فایده ای هم دارد؟ آیا ضرری دارد؟

برای گرفتن جواب سوالات بالا در این مقاله با ما همراه باشیدتا ببینیم بسته بندی محصول می تواند مفید باشد یا خیر!

تاثیر بسته بندی در محیط زندگی

بسته بندی محصولات و مواد غذایی، باعث می شود درصد کمتری مواد فاسد شده داشته باشیم و کمتر خراب شوند یا آسیب ببینند. به عنوان مثال فرض کنید شما از یک مغازه کامپیوتری یک لپتاپ تهیه کرده اید، اگر لپتاپ شما در جعبه ای بسته بندی شده باشد و اطراف آن از یونولیت و کاغذ های محافظ استفاده شده باشد، آسیبی به آن نمی رسد. اما اگر بدون بسته بندی به شما تحویل داده شود، ممکن است هر لحظه آسیب ببیند و خراب شود.

اما سوالی که پیش می آید این است که بسته بندی هزینه دارد؟ برای جواب به این سوال به سراغ صحبت های کارشناسان محیط زیست می رویم که گفته اند: بهترین زباله، زباله ای ست که تولید نشود. زمانی که شما محصولات را بسته بندی می کنید، کمتر با ضایعات و زباله ها روبرو می شوید. برای مثال اگر شما مواد غذایی خود را به صورت بسته بندی استفاده کنید، چون پاک شده هستند، دیگر ضایعات یا زباله ای ندارند پس هزینه های محیط زیستی از بین می رود. اما هزینه تولیدات چه؟ به کمک پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ماشین آلات پیشرفته، هزینه تولیدات بسته بندی محصولات تا میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. پس در نهایت می توان نتیجه گرفت که بسته بندی مواد غذایی هزینه کمتری نسبت به نوع باز آن محصول دارد.

گذشته از این ها طبق تحقیقاتی که رد کشور های توسعه یافته صورت گرفته است، تنها هفت درصد از هزینه کالایی که مشتری می پردازد، صرف بسته بندی محصول می شود.

مقابله با بیماری ها با بسته بندی مواد غذایی

معمولا بین 30 تا 50 درصد مواد غذایی، در فاصله تولید تا مصرف از بین می رود و همه این ها به دلیل نبود بسته بندی مواد غذایی صورت می گیرد. وجود نداشتن بسته بندی هم به ضرر تولید کننده ست و هم ضرر فروشنده و هم به ضرر محیطی که در آن زندگی می کنیم. زباله های ناشی از این فرآیند، با بسته بندی مواد غذایی تا مقدار قابل توجهی کاهش می یابد و همین موضوع باعث می شود تا بیماری های شایع کمتر گریبان گیر ما شود. بسته بندی مواد غذایی به کاهش فاسد شدن و کپک زدن محصولات کمک می کند و بیماری های ناشی از آن ها را به حداقل می رساند.

شاید بسته بندی مواد غذایی چیزی باشد که در گذشته کمتر به آن پرداخته شده باشد. اما امروزه مسئله ای حائز اهمیت است و فواید آن بر کسی پوشیده نیست.




جلوگیری از آفات برنج با بسته بندی مناسب

ملخ قهوه ای، به عنوان یک آفت ویرانگر برنج اولین بار در قاره آسیا ظاهر شد. کشاورزان برای دفع این آفت به استفاده از سموم شیمیایی روی آوردند. مطالعاتی روی اثر سه ماده مغذی، نیتروژن، فسفر و پتاسیم که در گیاهانی مثل برنج وجود دارد و از کود آنها نیز استفاده می شود، انجام شده است.

این نوع کودها در واقع شامل مواد مغذی برای برنج بوده و به طور مستقیم آسیب نمی رسانند. برای جلوگیری از آفات برنج این کودها را با خاک مخلوط نموده و یک هفته قبل از برداشت محصول به آن می دهند. همچنین از کودهای حاوی فسفر نیز قبل از کاشت جهت ایجاد ریشه های قوی و گسترده و رشد و افزایش محصول استفاده می شود.

اغلب کودهایی که برای محصول برنج و موارد مشابه استفاده می شود مضر هستند، اما باید توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آفات مصرف برخی از این کودها لازم است. برخی دیگر دارای ضرر کمتر و یا حتی بی ضرر بوده و برای گیاه مفید نیز هستند. در نتیجه استفاده از این گروه از کودها، به تحمل بالاتر گیاه برنج در برابر آفاتی مثل ملخ قهوه ای کمک می کند.


می دانید که مقداری از این سموم در محصول برنج باقی می ماند و مصرف آن در دراز مدت ممکن است موجب بروز بیماری در افراد شود. اخیرا محققان برای کاهش مضرات این سموم روی نحوه شستشوی صحیح برنج تاکید دارند. بسیاری از این سموم را می توان با شستشوی صحیح از بین برد.

علاوه بر آفاتی که در مراحل کاشت و داشت برنج وجود دارد، بسیار از آفات و حشرات نیز بعد از برداشت محصول به برنج آسیب وارد می کنند. بهترین گزینه برای جلوگیری از این گونه آفات بسته بندی برنجاست. شما می توانید با بسته بندی صحیح و اصولی برنج و با استفاده از کیسه یا گونی برنج، آن را غیر قابل نفوذ کنید و راه را برای حشرات موذی ببندید.