بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

آن چه که درباره ی برنج نمی دانیم

برنج پنج هزار ساله

برنج از مهم ترین و البته شناخته شده ترین دانه های غلات است که پیشینه ی کشت و برداشت آن، به پنج هزار سال پیش باز می گردد. این دانه ی کهن سال، غذای اصلی بیش از نیمی از جمعیت جهان به شمار می رود و در شرق و جنوب آسیا طرفدارهای فراوانی دارد. در این یادداشت به معرفی و تحلیل برخی ویژگی های مهم این ماده ی غذایی پر مصرف می پردازیم.

فلفل نبین چه ریزه...

برنج، گندم، ذرت و سیب زمینی جزو غذاهای پرطرفدار و البته پر مصرف در جهان هستند. در این میان برنج به سبب ماده های مغذی فراوانی که در خود دارد، بیش از دیگر ماده های غذایی، مورد توجه قرار گرفته است.

برنج سفید

در قیاس با ذرت، برنج سفید خام به تنهایی منبعی از غنی انرژی، کربوهیدرات، کلسیم، آهن، تیامین، پانتوتنیک اسید، اسید فولیک، ویتامین ای درون خود دارد. گرچه برنج سفید در برابر برنج قهوه ای حرفی برای گفتن ندارد و برنج رنگی، از این هم مقوی تر است.

برنج رنگی

بر خلاف برنج سفید، برنج قهوه ای سبوس و لایه ی بیرونی خود را از دست نداده و همین عامل آن را به منبع سرشار املاح و ویتامین ها به ویژه فیبر تبدیل کرده است. برنج قرمز از دیگر برنج های رنگی است و میزان قابل توجهی روی و آهن درون خود دارد. در قیاس با این برنج، برنج سیاه و صورتی، از پروتئین، چربی و فیبر بیشتری بهره مند هستند.

برنج های یاد شده، رنگ زیبای خود را وام دار رنگ دانه ای به نام "آنتوسیانین" هستند. آنتوسیانین رنگ دانه ای است که سبب برنج های قرمز، سیاه و صورتی، به سبب بهره مندی از رنگ دانه ی آنتوسیانین، افزون بر بهره های غذایی گوناگون و گسترده، منبع مهم آنتی اکسیدان و خنثی سازی رادیکال آزاد هستند.

میزان کالری برنج

میزان کالری برنج بسته به نوع و اندازه ی آن متفاوت است. در بخش زیر به کالری موجود در یک فنجان برنج از گونه های مختلف اشاره کرده ایم:

برنج سفید متوسط: 241.8 کیلو کالری

برنج قهوه ای: 218.4 کیلو کالری

برنج سفید بلند: 205.4 کیلوکالری

و برنج "وحشی": 165.6 کیلو کالری (در آینده به این گونه ی برنج هم می پردازیم)

نگهداری و پخت برنج

همان گونه که می دانید، نگهداری و پخت برنج نقش حیاتی در حفظ ماده های معدنی و مغذی آن دارد. به همین دلیل در این بخش به شیوه های مختلف نگهداری، شست و شو و فرآوری برنج و تحلیل اثر آن ها بر ویتامین و املاح برنج می پردازیم.

شست و شو پیش از پخت برنج

این روش که به اندازه ی کشت برنج قدمت دارد، بیش تر با هدف پاک ساختن برنج از هر نوع آلاینده و گرد و غبار انجام می شود. شست و شوی برنج پیش از پختن و یا پختن برنج در آب و آب کشی کردن آن، سبب می شوند تا بخش زیادی از املاح و ویتامین های برنج، از دست برود. هرچه برنج کمتر شسته و آب کشی شود، املاح و ویتامین های بیشتری درون خود خواهد داشت. پیشنهاد می شود تا با قرار دادن برنج در محلی پاکیزه و البته بسته بندی مناسب، افزون بر دور نگاه داشتن برنج از آلاینده، از شستن و آب کشی چند باره ی آن پیش گیری شود.

آسیاب آبی: از آسیاب آبی، بیش تر برای تهیه ی نودل (رشته ی خوراکی) و آرد برنج استفاده می شود. این روش سبب می شود تا بخش زیادی از املاح برنج هم چون نشاسته، آلومین (پروتئین)، چربی، پلی ساکارید، آمینواسید و قند برنج، همگی در آب حل شوند و از بین بروند.

نیم پز کردن برنج: این روش پیش از آسیاب کردن برنج و بیش تر در کشورهایی چون هند و بنگلادش صورت می گیرد. این روش با انتقال دادن بخش از املاح از سبوس به داخل برنج، سبب ماندگاری بیش تر آن ها می شود و از هدر رفتن پروتئین دانه هنگام آسیاب کردن، پیش گیری می کند.

تخمیر: یکی دیگر از راه های فرآوری برنج است که میزان پروتئین برنج را تا یک و نیم درصد کاهش می دهد.

همراه اول

برنج از جمله ماده های غذایی است که از نخستین روزهای پیدایش بشر، با او همراه بوده است. سهولت کاشت و تهیه ی برنج و البته امکان رشد گسترده ای که در بیش تر نقطه های جهان دارد، آن را به یکی از غذاهای اصلی مردم جهان تبدیل کرده است. گذشته از این، میزان بالای املاح، مواد معدنی و مغذی، عامل دیگری است که برنج را در دل مردم جهان جا داده است.

با این حال، پس از پنج هزار سال، هنوز دانش و اطلاع کافی از خاصیت های برنج، روش های پخت آن و غذاهایی که می توان با آن درست کرد، نداریم. به همین دلیل،بر آن شد تا یکی از مقاله ها را به روش های پخت برنج اختصاص دهد. هم چنین برای اطلاع یافتن از فرآورده های مختلف برنج، می توانید به مقاله ی مربوطه مراجعه کنید.

برای دریافت فایل مقاله ی "آن چه که درباره ی برنج نمی دانیم"، بر لینک زیر کلیک کنید.

"آن چه که درباره ی برنج نمی دانیم"

از ماده تا انرژی: چطور برنج بپزیم؟

همان گونه که در گذشته یاد کردیم، برنج از جمله ی کهن ترین دانه های غذایی است که به مدت پنج هزار سال، شکم بشر را سیر کرده است. سهولت کاشت و تهیه ی این دانه ی پربرکت و مقوی سبب شده تا مردم سراسر جهان، از آن در کنار گندم و ذرت، به عنوان یکی از گزینه های اصلی تامین خوراک خود یاد کنند.

با این همه، بر خلاف شهرت و محبوبیت جهان گیر این دانه ی چند رنگ، روش های مختلف پخت برنج چندان شناخته شده نیستند. به همین جهت بر آن شدیم تا با پرداختن به روش های مختلف پخت برنج، نه تنها مخاطب را در پخت بهتر برنج یاری دهیم، بلکه تجربه های مختلف و متنوعی از آشپزی با برنج را برای او رقم بزنیم. در ادامه به روش های مختلف پخت برنج می پردازیم.


جوشاندن و بخار پز کردن

برنج به طور معمول به روش جوشاندن و بخار پز پخته می شود. در این روش، برنج به میزان زیادی خیسانده می شود و به اصطلاح، آب می خورد. اگر برنج بلند باشد، پس از پخت به صورت پف کرده و کرکی (فلافی) در می آید و اگر برنج کوتاه باشد، به هم چسبیده و ممکن است "شفته" بشود. پس از این می توان برنج را سرو کرد.

این نوع برنج مصرف های غذایی مختلفی دارد. می توان آن را درون سوپ ریخت و سرو کرد. می توان به همراه سبزی های مختلف آن را مصرف کرد و یا می توان به روش چینی ها آن را سرخ و همراه با گونه های مختلف سوشی میل کرد.

از فایده های این روش پخت، می توان به درصد بالای هضم آن (88 درصد هضم در بزرگ سال و کودک) اشاره کرد.

  1. آب کش کردن

این روش همچون روش پیشین است و تنها تفاوت آن در میزان آب مصرفی است. بر خلاف روش پیشین که برنج درون آب پخته می شود، در این روش پس از این که برنج به میزان کافی پخته شد، ظرف را از روی اجاق بر می داریم و آب آن را خارج و به اصطلاح برنج را آب کشی می کنیم. پس از این برنج را مجدد درون ظرف خالی از آب می ریزیم و می گذاریم تا مدتی بخار پز شود. در این روش به دلیل استفاده از آب فراوان و البته آب کشی، بخش زیادی از املاح و مواد مغذی برنج که البته حلال در آب هستند (هم چون نشاسته و پروتئین)، از بین می روند.

  1. پختن با آب بهینه

در این روش تنها به میزانی آب درون برنج می ریزیم که همه ی آن جذب شود و این میزان بسته به نوع و مقدار برنج متفاوت است. پس از این که آب شروع به جوشاندن کرد، میزان شعله را کم می کنیم تا پخت برنج به آرامی و درون ظرف انجام شود. مشخص است که پس از پخت، برنج های کف ظرف نرم تر از برنج های روی ظرف خواهند بود.

  1. سرخ کردن

این روش بیش تر در آشپزی های مکزیکی، چینی و اسپانیایی کاربرد دارد. در این روش برنج به همراه دیگر ماده های غذایی (بسته به دستور پخت متفاوت است) مانند گوشت، سبزی و حبوبات، ابتدا سرخ و سپس به همراه دیگر ماده ها، درون ظرفی حاوی مقدار مشخصی از آب پخته، می شوند.

  1. فرنی یا حریره

این روش در ایران طرفدارهای زیادی دارد. در این شیوه، همانند مورد نخست، برنج را در ظرفی می جوشانیم و در همین حال که برنج در حال جوشیدن است، مقدار زیادی آب به آن اضافه می کنیم. این میزان زیاد آب سبب تجزیه و نرم شدن برنج می شود. فرنی را بیشتر در صبحانه و یا برای بهبودی بیمارها مصرف می کنند و در سراسر جهان، روشی شناخته شده و محبوب برای پختن برنج است.

روش جوانه زدن

در این روش پیش از آن که برنج را به صورت رایج بجوشانند، آن را خیس و سپس آب کشی می کنند. پس از این برای چند روز برنج را کنار می گذارند تا جوانه بزند و خاصیت غذایی آن بیشتر شود. این همان روشی است که در پخت یکی از سین های سفره ی هفت سین به کار می رود.

  1. برنج فشرده (همون دلمه ی خودمون)

برنج فشرده بیشتر در کشورهایی هم چون مالزی و اندونزی طرفدار دارد. در این روش برنج خام یا نیمه پخته را درون برگ نارگیل، پوست موز یا مثل ما ایرانی ها برگ مو قرار می دهند و سپس آن را می پزند. در نهایت برنج فشرده شده و شکل پوشش خود را می گیرد. ناگفته نماند که می توان از گوشت و سبزی نیز در پخت برنج فشرده (دلمه) استفاده کرد.

زیاد نخور، چاق میشی

برنج جزو غذاهای اصلی بیشتر مردم جهان است و همین موضوع، سبب شده تا این دانه، بسته به محیط، شرایط آب و هوایی و فرهنگ های گوناگون، شیوه های پخت مختلفی را تجربه کند. نگارنده باور دارد که آشنایی با سبک ها و روش های مختلف پخت، تجربه های جذاب و گسترده ای از آشپزی برایمان رقم می زند و باعث می شود اندکی از یکنواختی و روزمرگی فاصله بگیریم.

گذشته از این، با گسترش تب و تاب گیاه خوار شدن در جهان،  پیش بینی می کند که مردم به سمت آزمودن و حتی ابداع روش های مختلف پخت و تهیه ی غذا با استفاده از فرآورده های گیاهی و کشاورزی رو کنند که در این صورت، این مقاله ارزشی دو چندان خواهد یافت.

با این حال فراموش نکنیم که مصرف زیاد برنج، خطر چاقی و بدتر از آن، از دست دادن تناسب اندام را به همراه خواهد داشت. پس توصیه می کنیم هم چون دیگر ماده های غذایی، درک درستی از میزان مصرف آن داشته باشید.

برای دریافت فایل مقاله ی "از ماده تا انرژی: روش های پخت برنج"، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی "از ماده تا انرژی: روش های پخت برنج"

مشتری رو بدزد: بنر چاپی و کارکردهای آن

مشتری رو بدزد: بنر چاپی و کارکردهای آن

بنر و استند، از جمله ابزارهای بازاریابی و مارکتینگ هستند که کاربردهای گسترده و موثری در جذب مشتری دارند. بنر و استند بیشتر در نمایشگاه، بازار و گردهم آیی های تجاری و سازمانی به کار می روند و هدف آن ها، جذب مشتری ها در یک نقطه و آگاه ساختن ایشان نسبت به یک رویداد، آگهی، شخص یا روند است.

با این حال، هم چون دیگر ابزارها، اگر این ابزار هم با شناخت و آگاهی نسبت به کاربردهای آن استفاده نشود، ممکن است فرصت ها را به تهدید تبدیل کند. پس هرچه بیشتر درباره ی کاربرد و استفاده از بنر بدانیم، بهتر می توانیم از پتانسیل های آن برای تبلیغ کالا و جذب مشتری بهره بگیریم. به همین دلیل بر آن شدیم تا در چند جمله، به بررسی بنر چاپی و این که چرا باید از بنر چاپی استفاده کنیم، بپردازیم.

  1. برندینگ

بنر سازمان شما، یکی از مهم ترین ابزارهایی است که می تواند آگاهی مشتری از برند شما را افزایش دهد. به همین جهت لازم است تا بنر سازمان، در انطباق و تناسب کامل با برند و ادبیات برند سازمان طراحی و تهیه شود. هرچه میزان سازگاری میان بنر و ادبیات برند سازمان بیشتر باشد، پذیرش آن از سوی مشتری (به ویژه مشتری های وفادار)، ساده و سریع تر انجام می شود.

با این حال، وجه مهم تر بنر در برندینگ، جذب مشتری های جدید است. جدا از راضی نگه داشتن مشتری های پیشین، بنر شما باید بتواند مشتری های جدید را نیز به سمت سازمان جذب و آن ها را برای خرید آماده کند. فراموش نکنید که مشتری های احتمالی، شما را از روی بنرتان قضاوت خواهند کرد. گذشته از این، در یک نمایشگاه و گردهم آیی، مشتری ها وقت چندانی برای سر زدن به همه ی غرفه ها ندارند و گاهی، از روی بنر هر غرفه و برند، تصمیم به مراجعه و بازدید می کنند.

سایز بنر

سایز بنر باید با محل برگزاری رویداد و استفاده از بنر، متناسب باشد. سایز بنر باید با هدف و حرفی که می زند، هماهنگ باشد. نمی توان عبارت کلانی مانند "تجارت جهانی" را در یک بنر کوچک نشان داد. نکته ی مهم دیگر، توجه به جنس و ساختار بنر است. آیا بنر ایستاده نیاز دارید یا بنری که بتوان آن را از جایی آویزان کرد؟ آیا بنر شما در نقطه ی دید مشتری قرار دارد یا تنها بخشی از نمایشگاه را اشغال کرده است؟

  1. سادگی نهایت پیچیدگی است

هر رویداد یک بار رخ می دهد و بنابر این، شما تنها یک بار فرصت خواهید داشت تا چشم و توجه مشتری را از آن خود نمایید. پس سعی نکنید با شعارها و حرف های طولانی و زمان بر که توجه و وقت زیادی از مشتری طلب می کنند، او را از خواندن و توجه به بنر منصرف کنید. ساده و سرراست، در کم ترین زمان و واژه، حرف و هدف خود را بیان کنید. شاید دیگر چنین فرصتی دست ندهد.

فونت و ترکیب رنگ

این مورد را می توان ادامه ی مورد پیشین و در ستایش سادگی دانست. فونت، ترکیب رنگ، چاپ و جنس بنر شما، باید بتواند حرف خود را به سادگی و خیلی سریع، به مخاطب منتقل کند. حرف خوب شما هیچ فایده و سودی نخواهد داشت اگر مخاطب نتواند با استفاده از بنر آن را درک کند.

  1. فراخواندن مشتری برای خرید

همه ی آن چه بیان شد، برای این است که مشتری به سمت سازمان جذب شود و پس از  آن اقدام به خرید و ایجاد پیوند با سازمان نماید. در نهایت با استفاده از میزان جذب و خرید مشتری است که می توان به اثربخش بودن بنر و دیگر ابزارها پی برد. هر چقدر هم که بنر در جذب اولیه ی مخاطب موثر باشد ولی نتواند مشتری را به خرید تشویق کند، چاپ و استفاده از بنر هیچ سودی نخواهد داشت. بنر باید بتواند میل و اضطرار به خرید را در مشتری ایجاد کند.

بدزدش...

امروز در جهانی زندگی می کنیم که به موهبت تکنولوژی، افزایش جمعیت و اتوماسیون، گزینه و راه های متعدد و بی شماری پیش روی خریدار وجود دارند. تعدد تامین کننده، حضور گسترده ی رقیب ها، گسترش کالاهای مشابه و جایگزین، همه سبب شده اند تا سازمان ها از هر راهی، به فکر ربودن مشتری باشند. مارکتینگ را یکی از این راه ها می داند که خود ضرورت ها و الزام های خاصی دارد. بنر چاپی یکی از این الزام هاست که به شما این امکان را می دهد تا در نمایشگاه و رویدادهای مربوط به کسب و کارتان، خوش بدرخشید و سهمی از بازار خود داشته باشید.

برای دریافت فایل مقاله ی "مشتری را بدزد: بنر چاپی و کارکردهای آن" بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی "مشتری را بدزد: بنر چاپی و کارکردهای آن"

فرآورده های برنجی


پلو و چلو

وقتی نام برنج و فرآورده های برنجی میاد، بیش تر ما ایرانی ها، به یاد پلو و چلو می افتیم و اگر خیلی اطلاعات خوبی داشته باشیم، شاید کوفته برنجی رو هم به این لیست اضافه کنیم و این در حالی است که تعداد و تنوع فرآورده های برنجی، به بیش از ده ها مورد می رسد و می توان ده ها ساعت درباره ی آن ها بحث کرد. در این مقاله به معرفی تعدادی از فرآورده های مهم برنج در دو دسته ی فرآورده های آردی و فرآورده های مایع می پردازیم.

  1. فرآورده های آردی

این دسته از فرآورده ها، از آرد برنج تهیه می شوند. آرد برنج خود از آسیاب آبی به دست می آید. آسیاب آبی از جمله روش های فرآوری برنج است که بخش زیادی از ماده های مغذی و املاح برنج به سبب حلال بودن، در این روش از دست می روند. آرد برنج و فرآورده های آن، در کشورهایی که مصرف بالای برنج دارند، جزو یکی دیگر از گزینه ها برای تامین غذای مردم است. در دیگر کشورها که چندان سرانه ی بالای مصرف برنج ندارند، آرد برنج می تواند جایگزینی برای آرد گندم و تهیه ی کیک و فرآورده های این چنینی باشد.

نودل (رشته) برنجی: رشته یا نودل برنجی، یکی از فرآورده هایی است که از آرد برنج پدید می آید و می تواند به عنوان میان وعده و یا داخل سوپ، مصرف شود.

کاغذ برنج: این مورد یکی از جالب ترین فرآورده های برنج است که به صورت نازک و ورقه ای، از آرد برنج تهیه می شود. کاغذهای برنجی برای تهیه ی غذاهایی هم چون سمبوسه، پیچاندن سبزی، پیچاندن گوشت و مرغ و نمونه های این چنینی استفاده می شود. کاغذ برنج بیش تر در آشپزی های تایلندی و وییتنامی کاربرد دارد. کاغذ برنج را می توان به صورت عادی مصرف و یا داخل روغن سرخ کرد.

کیک و پودینگ: یکی دیگر از فرآورده هایی است که از آرد برنج پدید می آید و می تواند به عنوان دسر، یا میان وعده سرو شود. این فرآورده را شاید بتوان پر طرفدارترین فرآورده ی آرد برنج در شرق و جنوب آسیا دانست.

  1. فرآورده های مایع

روغن سبوس برنج: این فرآورده از سبوس و ریشه ی برنج تهیه می شود. از این روغن که منبعی سرشار از ویتامین ای، آنتی اکسیدان و دیگر ویتامین ها و ماده های مغذی را درون خود دارد، در پخت و پز و سالاد استفاده می شود. افزون بر این، به دلیل نقطه ی دود بالای این روغن (200 درجه ی سانتی گراد)، می توان از آن در سرخ کردن نیز استفاده کرد. چین، هند و ژاپن از جمله کشورهای مهم و پیشتاز در تولید روغن برنج هستند.

سرکه ی برنج: سرکه ی برنج در چین و ژاپن تولید می شود. رنگ این فرآورده از زرد روشن تا قرمز تیره، قهوه ای و مشکی متغیر است. این سرکه چهار تا پنج درصد اسید دارد.

شیر برنج: در کشورهایی چون آمریکا و تایلند، برای مصرف کننده هایی که به لاکتوز حساس هستند، شیر برنج تهیه می شود که البته با استقبال فراوانی همراه است.

شیره ی برنج: این فرآورده از پختن برنج قهوه ای و آنزیم به دست می آید و در تصویر اصلی پست می توانید آن را ببینید.

  1. دیگر فرآورده های برنجی

کراکر برنجی: بیسکویت یا کراکر برنجی، از دیگر فرآورده های مهم برنج است که در شرق آسیا، به خصوص ژاپن، طرفدارهای بسیاری دارد.

نشاسته ی برنج: از این ماده به عنوان عاملی برای افزایش چسبندگی میان ماده های غذایی استفاده می شود. نشاسته ی برنج نسبت به دیگر ماده ها کوچک تر است و همین سبب کاربرد بیشتر آن در تهیه ی غذا شده است.

سبزی برنج: از ریشه های برنج وحشی، در کشورهای شرق آسیا به ویژه چین، به عنوان سبزی و همراه با غذای اصلی استفاده می شود.

در این مقاله به فرآورده های گوناگون و مختلف برنج پرداختیم. دانستیم که فرآورده های برنج به دو دسته ی فرآورده های آردی و فرآورده های مایع بخش می شوند. نودل، کیک و کاغذ برنجی جزو فرآوده های آردی، روغن، سرکه و شیره، در گروه فرآورده های مایع هستند.

به نظر ، اگر خوب به این مقاله نگاه کنیم، در می یابیم که مهم ترین و پر فایده ترین فرآورده های برنج، از سبوس و ریشه ی آن پدید می آیند و این در حالی است که هنوز آن گونه که باید، در ایران به این مهم پرداخته نشده است. اگر فاکتورهای مختلفی چون سلیقه ی عموم جامعه و فرآیند فرآوری برنج، اندکی دگرگون شوند، فرصت های تولید و اشتغال زایی گسترده ای در این صنعت خواهیم داشت که البته مزیت های بهداشتی و درمانی فراوانی نیز به همراه دارد.

برای دریافت فایل مقاله ی «فرآورده های برنجی»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «فرآورده های برنجی»

نفت سفید (کارآفرینی با نمک)

نمک نه تنها یکی از اساسی ترین ماده های معدنی مورد نیاز بدن است، که در اقتصاد و کالبد تجاری کشور نیز نقش مهم و تعیین کننده ای دارد. به دلیل فراوانی و ارزان بودن نمک، بیشتر مردم از فرصت های کارآفرینانۀ نهفته در آن ناآگاه هستند. با این حال تجربه نشان داده که از زمان استخراج نمک از دریا تا رسیدن آن به دست مصرف کنندۀ نهایی و استفاده از آن در غذا، فرصت های کارآفرینانۀ بسیاری وجود دارد که نه تنها سبب اشتغال زایی می شود، که البته افزایش تولید و صادرات ملی را به همراه خواهد داشت.

در این مقاله سعی داریم تا نگاهی بر فرصت های کارآفرینانه که در کسب و کار نمک نهفته است، داشته باشیم.

اول اجازه بگیر

در گام نخست، لازم است تا متقاضی با مراجعه به سازمان های بهداشتی و غذایی، درخواست صدور مجوز برای فعالیت در این زمینه را داشته باشد. البته برای دریافت مجوز نیز لازم است تا متقاضی مطلب های مشخصی را دربارۀ نمک، تولید و نگهداری آن فرا بگیرد.

  1. برگرد ببین کجا شوره

پس از گام نخست، لازم است تا مخاطب و متقاضی، منبع و کانال هایی را که می توانند نمک مورد نظر او را تامین کنند، شناسایی نماید. به همین جهت، لازم است تا متقاضی ابتدا به شناسایی خرده فروش ها، فروشنده های نمک، تامین کننده ها و دیگر کانال های تامین نمک بپردازد. با توجه به گوناگونی نمک ها، لازم است تا متقاضی تعریف و برداشت درستی از نمک مورد نظرش داشته باشد تا زودتر و بهتر به نتیجه برسد. در گامی دیگر، متقاضی می تواند از راه برقراری ارتباط با تولید کننده های اصلی نمک، کالای مورد نظرش را با واسطۀ کمتر و راحت تر و ارزان تر تهیه کند. لازم به یادآوری است که عمدۀ نمک تولیدی ایران، از معدن های گرمسار استخراج می شوند. با این حال اندکی پژوهش و مطالعه، به متقاضی کمک می کند تا با برنامۀ درست تری گام در مسیر نهد.

  1. شورشو در بیار

پس از دست یافتن به مادۀ اولیۀ مورد نظر، لازم است تا متقاضی اقدام به تولید نمک در اندازه و شکل مورد نظر و سپس بازاریابی کالای تولید شده بپردازد. به همین جهت، بازاریابی و تبلیغات نقش حیاتی و غیرقابل چشم پوشی، برای به فروش رفتن کالا و خدمت تولید شده دارند. بازاریابی به دنبالۀ تولید می آید و سعی دارد تا کالا و خدمت ایجاد شده را به مشتری معرفی و او را نسبت به مزیت و امتیازهای کالای جدید آگاه سازند.


بسته بندی و طراحی کالا: بسته بندی و طراحی کالا پس از دو گام نخست می آیند. هرچه جلد و بسته بندی کالا، جذاب تر، گیرا تر و راسخ تر باشد، مشتری انگیزه و دلیل کافی برای خرید خواهد داشت. پس پیشنهاد می شود سازمان ها با صرف هزینه برای پرداختن به این مهم، نه تنها کیفیت کالا را بهبود بخشند، که اندکی از هزینۀ بازاریابی را در این وجه جبران نمایند.

طراحی کیسۀ نمک، از دیگر موضوع های مهمی است که باید در این بخش به آن پرداخت. حضور گستردۀ برندها و نام های مختلف تولید نمک، سبب شده تا دانش مدیریت برند و طراحی، نقش مهمی در موفقیت کالا داشته باشد. به همین جهت توصیه می شود تا طراحی و بسته بندی نمک با صرف وقت و هزینۀ کافی و با کیفیتی مناسب انجام شود.

به باور نگارنده، اهمیت بازاریابی و مدیریت برند به میزانی است که می توان آن را با راه اندازی کسب و کاری جدید، هم وزن دانست. برای نمونه، شما می تواند با یک طراحی و بسته بندی جدید و جذاب، همان کالایی که توسط دیگر تولید کننده به فروش می رسد را روانۀ بازار کنید. از سویی دیگر، شما می توانید با ایجاد تمایز در گونۀ بسته بندی نمک، مصرف های مختلفی را برای نمک تعریف و از این راه مزیت رقابتی برای کسب و کارتان ایجاد نمایید.

در پایان اگر همۀ مرحله ها را خوب طی کرده باشید، می توانید امید داشته باشید کالای شما بتواند مسیرش به بازار را طی و جایی در منزل مشتری داشته باشد.

همۀ آن چه یاد شد، بر ضرورت و اهمیت طراحی، بسته بندی و بازاریابی دلالت دارد. اگر خوب بنگریم، پی می بریم که در فضای کسب و کار امروز، کالاهایی هم چون برنج، نمک، گندم و دیگر مواد غذایی، ساده تر از گذشته تولید و فرآوری می شوند و این واقعیت، بر اهمیت یافتن فرآیندهای پساتولید صحه می گذارد. 

برای دریافت فایل مقالۀ «نفت سفید (کارآفرینی با نمک)» بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقالۀ «نفت سفید (کارآفرینی با نمک)»