بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

طراحی چاپ و بسته بندی کاپ کیک

کاپ کیک یا مافین، کاغذ، روکش و کاوری است که برای بسته بندی و سرو کردن کیک و دیگر مواد غذایی مشابه، به کار می رود.

کاپ کیک به طور عموم در قالب و گونه های فویلی، فنجان پخته شده و کاغذی به کار می رود و به همین دلیل به آن کیک فنجانی نیز می گویند. با این حال بد نیست بدانید که افزون بر کاور و بسته بندی، امروزه به هر کیک و خوراکی مشابهی که به اندازه ی کاپ کیک باشد یا برای یک نفر سرو شود نیز کاپ کیک می گویند.

صنعت کاغذ و پیوند آن با کاپ کیک

اگر تا کنون تجربه ی استفاده از کاپ کیک را داشته اید، به طور حتم می دانید که عمده و بیشتر ماده ای که در ساخت و فرآوری کاپ کیکبه کار می رود، کاغذ است. به بیانی دیگر، کاغذ نقش اساسی و تعیین کننده ای در ساخت و تولید کاپ کیک دارد و این نیز بی دلیل نیست. از میان ماده و گونه های مختلف بسته بندی، تنها کاغذ، سلفون و پلاستیک هستند که می توانند برای بسته بندی، کاور و روکش ماده های غذایی مختلف به کار روند و مورد استفاده قرار گیرند. با این حال کاغذ نشان داده است که طبیعی، پاک و سالم تر از دیگر ماده و گونه هایبسته بندی است و همین سبب می شود تا کاربرد و استفاده ی بیشتری داشته باشد.

کاغذ به دلیل جنس ماده ی اولیه (الیاف سلولوزی) و البته فرآیند و شیوه ی ساخت و فرآوری که دارد، سالم ترین و طبیعی ترین گونه ی بسته بندی به کار می رود و به همین دلیل است که می بینیم به گزینه ی نخست و اساسی برای بسته بندی ماده های غذایی (به ویژه ماده های غذایی تازه و باز)، تبدیل شده است که البته کاپ کیک نیز از این قاعده جدا نیست.

کاغذ هایی که برای ساخت و تولید کاپ کیک به کار می روند

با وجود سالم و طبیعی بودن کاغذ نسبت به دیگر گونه های بسته بندی، کاغذ های مختلف و در سطح بندی های گوناگونی داریم که هر یک خاصیت، ویژگی و میزان سلامت متفاوتی دارند. به همین دلیل کاغذ های خاصی برای ساخت و تولید کاپ کیک و مافین به کار می روند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

کاغذ مومی یا روغنی: کاغذ مومی که به کاغذ پارافینی نیز معروف است، کاغذی است که خاصیتی کاملا ضد رطوبتی دارد. ویژگی روغنی بودن این کاغذ سبب می شود تا شفاف و ضد رطوبت باشد. این کاغذ ها بیشتر در قرن نوزده تولید شدند و از آن پس بود که در صنعت های مختلف و کسب و کار های گوناگون، برای بسته بندی و کاور کردن کالا های مصرفی مورد نیاز مردم استفاده می شدند.


ساخت کاپ کیک

کاپ کیک استاندارد در اندازه ی سه اینچی یا هفتاد و شش میلی متری، و در وزن صد و ده گرمی تولید می شود. خط و شیار های کاپ کیک از آلومینیوم و فویل های بسیار نازک ایجاد می شوند که البته این خط ها بسته به ضخامت کاغذ متفاوت است و برای کاغذ های بزرگ، ضخیم تر هستند. هم چنین اندازه ی استاندارد این خط ها، بین 27 تا 30 میلی متر برآورد می شود.

در پایان لازم است یادآوری کنیم که گرچه سال های زیادی از رواج یافتن و استفاده از کاپ کیک در کشورمان ایران نمی گذرد، اما این شیوه ی بسته بندی و کاور کردن کیک، بیش از یک قرن است که در کشور های صنعتی هم چون انگلستان و آمریکا رواج دارد و به عاملی مهم و حیاتی در پذیرایی ها و مراسم های مختلف تبدیل شده است.

برای دانلود فایل مقاله ی «درباره ی کاپ کیک»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «درباره ی کاپ کیک».

ساک تبلیغاتی پارچه ای

کیسه های برنج، ابزار، وسیله و محفظه ای هستند که به طور عموم برای نگه داری، حمل و نقل و خرید و فروش میزان مشخصی برنج استفاده می شوند. هم چون برخی دیگر از کالا های غذایی، غلات و حبوبات، برنج نیز از جمله فرآورده های کشاورزی است که به دلیل ماهیت، جنس و ساختاری که دارد، نمی توان آن را به طور جداگانه تهیه کرد و باید درون محفظه و فضایی قرار بگیرد. کیسه برنج و یا همان گونی برنج سابق، ابزار و وسیله ای است که برای این کار و هدف استفاده می شود.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، صنعت و البته ساختار های گوناگون آن، دگرگونی های بسیاری را تجربه کرده اند و همین عامل سبب شده است تا صنعت بسته بندی، به ویژه بسته بندی برنج، از این قاعده و روند تاثیر بگیرد و جدا نباشد.

نگارنده قصد دارد تا در این مقاله، به بررسی گونه های مختلف بسته بندی، روند های موجود در بسته بندی و بررسی بسته بندی های مختلف و متفاوت کیسه های برنج بپردازد. تحلیل نقطه های قوت، امتیاز، مزیت و البته نقطه های تاریک، ضعف و عیب هر یک از بسته بندی های برنج، از جمله نکته و محور های مورد نظر این یادداشت است که به آن ها خواهیم پرداخت. نکته ی مهم این است که برخی از مطلب های یاد شده در این مقاله، در مقاله و یادداشت های پیشین از نگارنده نقل شده اند ولی به این سبب که ممکن است خواننده فرصت بازخوانی مقاله های یاد شده را نداشته باشد، عمده و شالوده ی آن ها را بار دیگر در این یادداشت و مقاله ی بعدی مرور خواهیم کرد.

گونی های پلاستیکی: گونی های پلاستیکی را شاید بتوان نخستین و جزو ابتدایی ترین گونه های بسته بندی برنج و البته غلات دانست. گرچه تکنولوژی و صنعت بسته بندی پیشرفت های زیادی را تجربه کرده اند و گونه های بسته بندی برنج تکامل های زیادی را به خود دیده اند، ولی این کیسه ها هنوز هم در برخی نقطه های کشور و توسط تعدادی از تولید کننده ها، کاربرد و استفاده دارند.

این کیسه های به دلیل این که از مشتق و فرآوده های نفتی تولید و فرآوری شده اند، عیب های زیادی دارند و چندان برای مصرف های امروزی پیشنهاد نمی شوند.

از امتیاز های کیسه های پلاستیکی می توانیم به تولید، فرآوری و مصرف ساده و کم هزینه ی آن اشاره کنیم. هم چنین حمل و نقل ساده و سریع آن، از دیگر امتیاز های یاد شده است.

این کیسه ها در برابر گرما، آسیب های محیطی هم چون پارگی، جذب گرد و خاک و سقوط کردن، چندان مقاوم نیستند و ممکن است با یک بار آسیب دیدن، تمام برنج و محتوای درون خود را ضایع و تلف کنند. امروزه اما به لطف پیشرفت تکنولوژی و البته رشد اقتصاد، چندان ضرورتی برای استفاده از این نوع بسته بندی های برنجی وجود ندارد.

کیسه های نایلونی برنج: کیسه های نایلونی از دیگر کیسه و ابزار های بسته بندی برنج هستند که به طور معمول برای حمل و نقل مسیر های کوتاه، در زمان کوتاه و میزان اندکی از برنج به کار می روند و استفاده می شوند. گرچه این کیسه ها نیز هم چون دیگر کیسه های پلاستیکی هستند و عیب های مشابه به آن ها را دارند، ولی به دلیل این که فقط برای مسیر های کوتاه و حمل و نقل از مغازه تا خانه به کار می روند، استفاده ی این گونه از آن ها چندان ضرر نخواهد داشت.

گونی برنج کنفی، کیسه های پارچه ای و کیسه های پلی پروپیلن، از دیگر محور و نمونه های بسته بندی برنج هستند که با رویکردی مشابه رویکرد مقاله ی حاضر، در مقاله ی آتی به آن ها خواهیم پرداخت.

برای دانلود فایل مقاله ی «انواع کیسه های برنج در یک نگاه (1)»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «انواع کیسه های برنج در یک نگاه (1).

چاپ روی ساک تبلیغاتی کاغذی

چطور باید از کیسه برنج در منزل نگهداری کند؟ چطور می توان شرایطی فراهم کرد که بدون این که آسیبی به برنج وارد شود و در معرض هجوم حشرات قرار گیرد، کیسه برنج را در منزل نگه داشت؟ اگر برنج تازه می خرید، شرایط نگهداری آن به مراتب سخت تر است و بیشتر باید مواظبت کنید. در این مقاله قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که به راحتی کیسه برنج را در منزل نگهداری کنید و مشکلی برای برنج داخل آن پیش نیاید.

اگر شما از آن دست خانواده ها هستید که مصرف یک سال برنج تان را یک جا می خرید، پس باید مکان مناسبی را برای انبار کردن داشته باشید. این مکان باید کاملا خشک باشد که هیچ گونه رطوبتی به برنج نفوذ نکند و باید خنک باشد چون هوای گرم باعث هجوم حشرات و زودتر خراب شدن برنج می شود. رطوبت و گرمای زیاد هر دو عوامل رشد آفت های برنج هستند، به همین دلیل برنج باید دور از نور خورشید قرار داشته باشد.

کیسه برنج را در ارتفاع مناسبی از سطح زمین قرار دهید و کاملا روی زمین نباشد. این ارتفاع می تواند بین 20 تا 25 سانتی متر باشد  برای این که این ارتفاع را تامین کنید، می توانید از قفسه های فلزی استفاده کنید.

برای این که جریان هوا در اطراف کیسه های برنج وجود داشته باشد، کیسه های برنج را از دیوار یا دیواره قفسه فاصله دهید. نبودن جریان هوا باعث ورود حشرات موذی در کیسه برنج می شود و برنج شما را خراب می کند.

برنج ها را در کیسه پارچه ای نگهدارید تا مشکلاتی که کیسه پلاستیکی دارد، برای برنج شما پیش نیاید. کیسه پارچه ای از ورود رطوبت و گرما به داخل برنج جلوگیری می کند و فضای امن تری نسبت به کیسه پلاستیکی برای برنج شماست. در ضمن برای محیط زیست هم مناسب تر است.

ساک تبلیغاتی

روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می‌شود و به همه مردم یادآوری می‌کند که نباید سیاره خود "زمین" را فراموش کنند.

روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در 21 مارچ برای نیم کره جنوبی و بار دیگر در 22 آوریل برای نیمکره شمالی زمین برگزار می شود.

در ایران نیز همزمان با دیگر کشورهای جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می‌شود و نخستین روز این هفته (دوم اردیبهشت ماه) به نام روز زمین پاک نامگذاری شده ‌است. جوامع بسیاری نیز هفتهٔ زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیتهای زیست محیطی اختصاص می‌دهند.

برای اینکه هر کدام از ما سهمی در بهتر شدن هوای اطرافمان داشته باشیم نکاتی را پیشنهاد می کنیم تا با رعایت این نکات ساده دین خود را به طبیعت ادا کنیم:

1-  درختکاری

شما با کاشتن هر سال یک نهال می توانید در رشد و انبوه شدن جنگل‌ها کمک کنید. کاشت هر نهال می‌تواند سالیان سال هم خاطره خوشی برای شما به جا بگذارد و هم کمکی به محیط زیست باشد.



2-  صرفه جویی در مصرف کاغذ

مهمترین کاری که می توانید به راحتی انجام دهید این است که در استفاده از کاغذ صرفه جویی کنید و سعی کنید کارهایتان را بدون استفاده از کاغذ انجام دهید. مثلا تا حد امکان قبض‌های خود را از طریق اینترنت پرداخت کنید. یا به جای استفاده از پول نقد از کارت های اعتباری استفاده کنید و اگر پیامک بانکی شما فعال است از چاپ رسید بانکی خودداری کنید. صرفه جویی در مصرف کاغذ در واقع به معنای کمتر بریده شدن درختان اطراف شماست و در عین حال با این کار زباله کمتری تولید شده و در پی آن دی اکسید کربن کمتری تولید می‌شود.


3- صرفه جویی در مصرف آب

در مصرف آب صرفه‌جویی کنید و آب را بی علت باز نگذارید. هدر دادن آب در نهایت به خشکسالی و ضرر زمین منجر می شود.


4- وسایل نقلیه مناسب

 اگر به سفر رفتن فکر می‌کنید حتما سفر با قطار را در اولویت قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که دی اکسید کربنی که قطارها برای زمین تولید می‌کنند 4 تا 15 درصد کمتر از هواپیماهاست. حتی اگر از ماشین برای سفر استفاده می کنید لازم است قبل از هر چیزی از ایمنی و موارد فنی اتومبیل خود مطمئن باشید تا از ایجاد آلودگی مضاعف جلوگیری کنید.


5- نه به پلاستیک

همه ما می دانیم که تجزیه شدن پلاستیک ها در طبیعت گاهی ممکن است هزاران سال زمان ببرد. برای جلوگیری از آسیب های ناشی از مصرف بی رویه پلاستیک، راه های مختلفی پیش رو داریم.

یکی از این راه های بسیار مهم تفکیک زباله است. اگر هر کدام از ما زباله های خشک و تر خود، به ویژه مهمترین زباله های بازیافتی که کاغذ و پلاستیک هستند، را از هم تفکیک کنیم قدم بزرگی برای نجات طبیعت برداشته ایم.

راه بسیار مهم دیگری که پیش رو داریم جایگزین کردن ساک خرید پارچه ای و کاغذی است. با این کار علاوه بر اینکه برای حفظ طبیعت کوشیده ایم راهی درست و مقرون به صرفه را برای خود انتخاب می کنیم. زیرا ساک خرید پارچه ای بر خلاف نایلون و نایلکس، چند بار مصرف بوده و علاوه بر آن زیبا تر و شکیل تر نیز هستند.


هدف اصلی این روز و مناسبت خاص آن، یادآوری جهت محافظت از طبیعت است و در واقع تلنگری است برای به یاد آوردن مواردی که با رعایت آن ها می توان به سادگی به حفظ زمین و محیط زیست کمک کرد. امیدواریم حق مسلم "آسمان آبی و زمین پاک" را با رعایت این نکات برای آیندگان خود حفظ کنیم.


جهت دانلود فایل مقاله "ساک خرید پارچه ای برای حفظ محیط زیست" روی لینک زیر کلیک کنید:
ساک خرید پارچه ای برای حفظ محیط زیست.pdf