بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

تا چه اندازه با واژه نظارت چاپ آشنا هستید؟

اگر شما صاحب یک چاپخانه و یا یک اپراتور چاپ، یا یک طراح و یا یک کارمند شاغل در یک مجموعه چاپ و بسته‌بندی هستید تا چه اندازه‌ای با واژه نظارت چاپ و یا ناظر چاپ آشنا هستید؟ آیا وجود یک فرد کنترل‌کننده که بتواند بر فرآیند تهیه و آماده‌سازی و ارسال محصولات چاپی نظارت داشته باشد در یک واحد ارائه‌دهنده خدمات چاپی نیاز است؟ ما در ادامه در این مقاله قصد داریم شما را با این واژه و این تخصص آشنا کنیم! اما در ابتدا شاید بهتر باشد کمی برایتان از خود فرآیند چاپ سخن بگوییم.

فرایند چاپ

چـاپ مجموعه‌ای از کارهـای معیـن و مسـتقل از یکدیگـر اسـت کـه بـرای انجـام دادن آن بـه تخصص‌های مختلـف نیـاز اسـت. بنابرایـن، چـاپ یـک «فراینـد» اسـت کـه چندیـن مرحله کاری دارد. برای بـه انجام رسـاندن بهتـر هـر مرحلـه از یـک فراینـد، نظـارت مسـتمر، امـری مهم و اساسـی اسـت؛ از ایـن رو در هر سـفارش چاپـی، حضـور یـک فـرد به‌عنوان «ناظر چـاپ» ضروری اسـت. چـرا فراینـد چـاپ، نیازمنـد نظـارت اسـت؟ ناظـر چـاپ، مسـئول انجـام درسـت مراحـل مختلـف چـاپ اسـت. از آنجایـی کـه چـاپ انـواع گوناگونـی دارد و هـر نوع از بـرای دسـتیابی بـه بیشـترین حـد آن نیـز مراحـل مختلفـی دارد، پـس نمی‌توان بـرای همه ناظران چـاپ، یک دسـتور ثابت در نظـر گرفت. بـه همیـن دلیـل هـر یـک از انـواع چـاپ، نیازمنـد نظـارت خاص خـود اسـت و ناظـر ویژه‌ای دارد بنابراین برای وظایف ناظر «چاپ سـیلک اسـکرین» با وظایف ناظـر «چاپ فلکسـوگرافی» و وظایـف ناظـر «چـاپ افسـت» و ... تفاوت‌هایی وجود دارد.

نظارت بر چاپ از کجا آغاز می‌شود؟

ممکـن اسـت چنیـن تصـور شـود کـه کار ناظـر چـاپ، از هنـگام چـاپ و در چاپخانـه آغـاز می‌شود، اما چنیـن نیسـت؛ کار نظـارت بـر چـاپ از زمـان طراحـی و خریـد مـواد محصـول چاپـی، آغـاز و تـا زمـان تحویـل محصـول چاپـی بـه انبـار و یـا مراکـز پخش و حتـی فـروش آن ادامه می‌یابد. زیـرا کیفیت چاپ و محصـول چاپـی عـلاوه بـر وابسـتگی بـه فرایند چـاپ، به مـواد بـه کار گرفته شـده و چگونگی جابه‌جایی محصـولات تولیدشده نیز وابسـته اسـت. کیفیت مـواد مصرفی چاپ شـامل یکـی از مهم‌ترین مسـائلی است کـه ناظـر چاپ بر آن‌ها نظـارت داردمرکـب، کاغـذ، مقـوا، پلاسـتیک و ...( و ویژگی‌های مربوط به آن‌ها.

ناظر چاپ کیست و نظارت چاپ چیست ؟

ناظر فنی چاپ کسی است که علاوه بر کارور درجه دو کامپیوتر بتواند از عهده تشخیص انواع چاپ، نظارت بر لی آت موضوعات چاپی، تشخیص کیفیت عکس و اسلایدها، طرح‌های چاپی، کارهای لیتوگرافی و فرایندهای چاپ و برش و صحافی و هزینه‌یابی برآید؛ و اصولاً نظارت چاپ چیست؟

وظایف ناظر چاپ چیست؟

1 – توانایی نظارت بر لی آت موضوعات چاپی

2 – آشنایی با موضوعات چاپی و کاربرد آن‌ها

بروشور و کاربرد آن + کاتالوگ و کاربرد آن

پوستر و کاربرد آن + انواع کارت و کاربرد آن‌ها

سربرگ و کاربرد آن‌ها + پاک نامه و کاربرد آن‌ها

نشریات و کاربرد آن‌ها +کتب و جزوات

3 – آشنایی با مفهوم لی آت و کاربرد آن در فرایند چاپ

4 – آشنایی با مفهوم هنر و کاربرد آن در چاپ

5 – آشنایی با روانشناسی رنگ و کاربرد آن در هنر

6 – توانایی تشخیص انواع چاپ و کاربرد آن

7 – آشنایی با صنعت چاپ و تاریخچه آن

8 – آشنایی با روش‌های چاپ و کاربرد آن‌ها

چاپ ملخی و کاربرد آن + چاپ طلاکوب و کاربرد آن

چاپ افست و کاربرد آن + چاپ فلسکو و کاربرد آن

چاپ هلیو و کاربرد آن + چاپ فلوک (پفکی) و کاربرد آن

9 – شناسایی اصول تشخیص انواع چاپ

10 – توانایی تشخیص عوامل مؤثر محیط کار

11 – آشنایی با عوامل مؤثر فیزیکی محیط کار

12 – آشنایی با عوامل فیزیولوژیکی محیط کار

13 – آشنایی با عوامل بیولوژیکی محیط کار

14 – آشنایی با ارگونومی

15 – شناسایی اصول تشخیص عوامل مؤثر محیط کار

16 – توانایی تشخیص عوامل مؤثر محیط کار

17 – توانایی تشخیص انواع چاپ به کاربرد آن

18 – توانایی نظارت بر لی آت موضوعات چاپی

19 – توانایی تشخیص کیفیت عکس و اسلایدهای موضوعات چاپی

20 – توانایی تشخیص کیفیت طرح‌های موضوعات چاپی

21 – توانایی تشخیص کیفیت کارهای لیتوگرافی

22 – توانایی نظارت و تشخیص کیفیت فرایندهای چاپ

23 – توانایی تشخیص کیفیت صحافی فرم‌های چاپی

24 – توانایی هزینه‌یابی از فرایندهای چاپ

25 – توانایی اجرای مقررات و آیین‌نامه‌های شغلی و استانداردهای تضمین کیفیت

ویژگی‌های ناظر چاپ چیست؟

هر وقت فردی علاقه‌مند شد که اسم نظارت یا ناظر بر آن استوار باشد باید بداند به‌طور طبیعی داشتن چشمان قوی و چابکی از لوازم ضروری برای ایفای نقشش به‌حساب می‌آید. صنعت چاپ در همه جا، جای خودش را باز کرده و بروشور، کاتالوگ، پوستر، انواع کارت، سربرگ، تراکت، نشریه و کتاب و جزوه‌ها را به زیر چتر خود آورده است. فرد علاقه‌مند به این شغل باید دید هنری و رنگ‌شناسی خوب و روانشناسی طرح‌ها و رنگ‌ها را به خوبی درک کند.

کار جمعی را بپسندد و بتواند در کارهایی که نتیجه و محصول آن توسط یک جمعی به نتیجه می‌رسد به‌طور فعال شرکت کند. مسئولیت‌پذیری و توانایی ریسک کردن و تقصیر را در صورت قصور و کوتاهی به گردن دیگران نینداختن و حوصله و بردباری به خرج دادن بسیار در این شغل حیاتی است و اگر یکی از آن‌ها دچار عیب باشد شخص توانایی ادامه کار را ندارد. نکته‌بینی و تیزبینی بسیار مهم است.

بنابراین می‌توان گفت حضور یک ناظر چاپ در مجموعه‌ای که شاخه اصلی فعالیت آن چاپ و بسته‌بندی و تبلیغات به شمار می‌آید نقشی کلیدی و حیاتی می‌تواند داشته باشد چرا که وی می‌تواند با ارائه‌ی برنامه‌ریزی‌های دقیق و نظارت درست به تسریع تولید و ارتقاء کیفیت محصولات چاپی و افزایش بازدهی مفید و کارآفرینی کمک شایانی بکند.

 


بسته بندی برنج

یکی از مسائلی که امروزه با توجه به تغییرات گسترده شرایط زمین نگران کننده است، تهیه مایحتاج اولیه زندگی بشر در سال های آینده می باشد. گرم شدن کره زمین می تواند تاثیر بسیار زیادی بر نحوه فعالیت های کشاورزی بگذارد و حتی نوع تغذیه انسان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

یکی از این دغدغه های کشاورزی که بخش عمده ای از مواد غذایی مورد نیاز بدن انسان را تامین می کند کشت برنج و نحوه نگهداری آن است. علت اصلی این نوع نگرانی ها مواجه شدن با تغییرات و شرایط سخت آب و هوایی می باشد و در کنار آن مسائلی مثل نحوه کاشت و تولید برنج، نگهداری از گیاه برنج، نحوه برداشت محصول و بسته بندی صحیح برنج پس از برداشت است. اما در کنار همه این مسائل مهمترین موضوع این است که ما تنها به کمیت برنج وابسته نیستیم و کیفیت دانه برنج از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.



در واقع فقط برنامه ریزی برای داشتن برنج کافی و تامین تغذیه افراد کافی نیست، چون در اکثر مواقع خسارت های که به صنعت کشاورزی وارد می شود موجب از دست رفتن بخشی از محصول برنج می شود که با سختی فراوان بدست آمده است. این خسارت ها ممکن از در هنگام انجام مراحل کاشت و داشت باشد، مثل زمانی که محصول دچار آفت، کم آبی، شرایط پیش بینی نشده هوا، کود و نگهداری نامناسب و... می شود. اما اکثر این خسارت زمانی به محصول برنج وارد می شود که برداشت شده و در مرحله نگهداری پس از برداشت قرار می گیرد. برای نگهداری صحیح برنج پس از برداشت محصول نکته حیاتی بسته بندی و دمای مناسب است. اولین چیزی  که باید برای نگهدار برنج به آن توجه شود بسته بندی استاندارد است که محصول برنج را به دور از نفوذ هر گونه آفت و حشره نگه دارد و علاوه بر آن از مقاومت و کیفیت بالا برخوردار باشد. نکته بسیار مهم بعدی نگهداری برنج بسته بندی شده در دمای مناسب و به دور از رطوبت و گرمای زیاد است زیرا رطوبت و گرما شرایط بسیار مطلوبی را برای رشد حشرات مهیا می کند.

علاوه بر کاشت محصول به میزان کافی، می توان با رعایت این اصول اولیه برنج مرغوب و با کیفیتی را پس از برداشت محصول نیز نگهداری کرد.


چرا چاپ روی کیسه پارچه ای برای محیط زیست پسندیده تر است؟

چرا چاپ روی کیسه پارچه ای برای محیط زیست پسندیده تر است؟

از دیر باز مسئله حفاظت از محیط زیست مطرح بوده است و فعالان در این زمینه تلاش کردند تا راه های متفاوتی برای حفظ کره زمین و محیطی که در آن زندگی می کنیم، پیدا کنند.

چیزی که در این مطلب می خواهیم به آن بپردازیم این است که ببینیم چاپ روی کیسه های پارچه ایبهتر است یا کیسه های نایلونی و پلاستیکی. پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا به جمع بندی دقیق تری برسیم.

برای شروع این بررسی به مزایا و معایبی می پردازیم که ما را به سمت حذف یک کدام از آن ها سوق می دهد.

کیسه پارچه ای

کیسه های پارچه ای طول عمر بالایی دارند و قابل تجزیه شدن در محیط هستند. این کیسه ها به دلیل پارچه ای بودن دیر تر خراب می شوند و مشتری مدت زمان طولانی تری از آن استفاده می کند. چاپ روی کیسه های پارچه ای دوام طولانی تری دارد. کیسه های پارچه ای فرم و ظاهر خود را تا مدت زمان طولانی حفظ می کنند و مشتری پس از هر بار استفاده از برند شما احساس رضایت می کند.

یکی دیگر از مزایای کیسه های پارچه ای این است که شما محصولات با وزن سنگین تر را هم می توانید با آن ها حمل کنید، در حالی که حمل محصولات سنگین با کیسه های پلاستیکی باعث پاره شدن کیسه می شود.

کیسه پلاستیکی

امروزه کیسه های پلاستیکی به دلیل مضراتی که برای محیط زیست ایجاد می کنند، کمتر مورد استقبال هستند. پلاستیک ها هر گز در طبیعت جذب و تجزیه نمی شوند و این مواد تجزیه نشده، سرانجام باعث آلودگی خاک و آب می گردد چون این کیسه به مرور زمان به قطعات کوچکتر پلی مری تقسیم می شوند و باعث آلودگی محیط زیست می شوند. کیسه های پلاستیکی پس از مدتی استفاده تغییر شکل داده و مچاله می شوند.

چاپ

در نهایت، چاپ روی کدام کیسه بهتر است؟

تجربه ها نشان داده اند که به دلیل کاربرد و استفاده زیادی که از کیسه ها می شود، چاپ روی کیسه های پارچه ای بهتر است چون هم ماندگاری بالاتری دارد و هم کیسه های پارچه ای نسبت به پلاستیکی خیلی دیر تر آسیب می بینند و از بین می روند. در ضمن شما به عنوان کسی که صاحب کسب و کاری ست، باید صرفه اقتصادی را هم در نظر بگیرید. چاپ روی کیسه های پارچه ای به دلیل دوام بالاتر آن ها هزینه پایین تری را در طولانی مدت شامل می شود و بهره تبلیغاتی آن برای شما بهتر است.

کمپین های حفاظت از محیط زیست

از دیرباز کمپین های زیادی برای حفاظت از محیط زیست به راه افتاده است که در نمونه های اخیر آن می توان به چاپ روی کیسه های پلاستیکی و پارچه ای پرداخت که هر کدام با خلاقیتی که روی آن ها به کار رفته است، شعار و هدفی را دنبال می کنند.

در این عکس نمونه چاپ شده روی کیسه پلاستیکی را مشاهده می کنید که شعار آن این است که "کیسه های پلاستیکی را از بین ببرید و اقیانوس را تمیز نگهدارید."

نمونه دیگر این کیسه ها با شعار "دستت را به من بده" است که روی کیسه های پارچه ای چاپ می شود و در جهت حفظ محیط زیست این شعار انتخاب شده است.


روش های بسته بندی برنج به منظور جلوگیری از نفوذ حشرات مضر و رطوبت

برنج که یکی از مواد غذایی اصلی در وعده های غذایی بسیاری از مردم جهان مخصوصا آسیایی ها می باشد انواع و اقسام زیادی دارد و می توانید در نقاط مختلفی از جهان آن را در اندازه، شکل و حتی رنگ های متفاوت بیابید.

برای کشت برنج شرایطی مثل مرطوب بودن خاک و رساندن آب به میزان کافی مهم و حیاتی است و عواملی مثل آب و خاک و شرایط جوی نیز روی ضخامت دانه برنج و برخی دیگر از خصوصیات آن تاثیر می گذارد.



در واقع می توان گفت مناطقی که باران و آب فراوان و به تبع آن خاک حاصلخیز وجود دارد، محصولبرنج مرغوب و بهتری کشت خواهد شد. فقط در شرایطی رشد دانه برنج کم می شود که آفت یا حشره های مضر مانع از رشد آن شوند. البته جهت جلوگیری از این آفات کشاورزان در زمان کشت محصول برنجاز آفت کش (سموم کشاورزی) و پس از برداشت محصول نیز از بسته بندی های مناسب استفاده می کنند.

بسته بندی برنج به روش های مختلفی صورت می گیرد اما موضوع مهم این است که در نظر داشته باشید اولویت با نوعی از بسته بندی است که مانع از نفوذ حشرات مضر و رطوبت شود.

کیسه برنج که با استفاده از پارچه های اسپان باند دوخته می شود یکی از انواع بسته بندی برنج می باشد که مانع از نفوذ رطوبت و حشرات شده و علاوه بر آن از استحکام خوبی برخوردار است و به سادگی پاره نمی شود.



در این نوع بسته بندی برنج، علاوه بر اینکه محصول برنج را بسیار شکیل و بهداشتی عرضه می کنید می توانید به راحتی لوگو یا برند خود را طراحی کرده و با چاپ  روی کیسه برنج، برند خود را با قیمت مناسب تبلیغ کنید.

برای بسته بندی انواع برنج و حبوبات از کیسه های پلی پروپیلن نیز استفاده می شود. این کیسه ها که شاید اسم آن به صورت گونی برنج بیشتر به گوشتان خورده باشد مثل کیسه های اسپان باند قابلیت چاپ پذیری داشته و مانع از نفوذ رطوبت و حشرات به محصول برنج شما می شود.


نحوه ی نگهداری برنج ایرانی

برنج یکی از مهم‌ترین غلات و مواد غذایی جهان است. این دانه ی مغذی بیشتر در کشورهای آسیایی مصرف می شود. بنابراین نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند.

ریشه برنج سطحی و افشان بوده و حداکثر در عمق ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری خاک نفوذ می‌نماید. هر چقدر رشد برگها بیشتر باشد بر رشد ریشه‌ها هم افزوده می شود و در زمان بازشدن گلها و به خوشه رفتن برنج رشد ریشه حداکثر مقدار خود را دارد.

ساقه این گیاه بندبند و تو خالی بوده و در فواصل مختلف ساقه جداره‌های سختی قرار دارد که در آن قسمت‌ها ساقه توپر می‌باشد و گره نام دارد. فاصله بین دو گره را میان گره می‌نامند. برگهای این گیاه کشیده و دارای رگبرگهای موازی است.

برگهای گیاه برنج متناوب بوده و تعداد برگها در ارقام مختلف برنج متفاوت است. به طور مثال در ارقام زودرس ۱۴ تا ۱۵ برگ، در ارقام متوسط‌رس ۱۶ تا ۱۷ برگ و در ارقام دیررس تعداد برگها ۱۸ تا ۱۹ برگ بر روی هر ساقه می‌باشد. افزایش دمای هوا موجب بیشتر شدن تعداد برگها می‌گردد. 


به جوانه‌های اولیه پنجه گفته می‌شود که در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی تبدیل به ساقه می‌شوند. از مرحله ۴ تا ۵ برگی شدن گیاه پنجه‌زنی آغاز می‌گردد. پنجه‌ها در مراحل اولیه رشد برای تأمین مواد غذایی خود از ساقه اصلی استفاده می‌کنند و این عمل تا ظهور حداقل ۳ برگ و ۴ ریشه ادامه می‌یابد. شرایط اقلیمی بویژه آب و هوا در رشد پنجه‌ها بسیار مهم و مؤثر می‌باشد. قدرت تولید پنجه دربرنج خیلی زیاد بوده بطوری که هر بوته برنج معمولاً ۴ تا ۵ پنجه تولید می‌نماید.

در جهان بیش از ۱۲۰٫۰۰۰ گونه برنج وجود دارد. اتحادیه اروپا و سازمان‌های گمرک کشورهای عضو برای ارزیابی و دریافت عوارض وارداتی بین ۵۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ گونه برنج را طبقه‌بندی و تفکیک کرده‌اند.

گونه‌های عمده برنج شامل:

برنج  جاوه‌ای

برنج  ژاپنی

برنج هندی

برنج ایرانی

گونه برنج ایرانی خود به انواع مختلفی مثل گرده، دابو، طارم، چرام، صدری (شامل انواع دم سیاه، دم زرد و دم سرخ)، چمپا و... تقسیم می شود.

مکان نگه‌داری برنج در ایران نیز معمولا به این صورت است که آن را با بسته بندی مناسب و به دور از رطوبت نگه داری می کنند. برنج های خاص نیز با بسته بندی خاص و چاپ کیسه برنج بسته بندی کرده و در بازار عرضه می شود.