بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

سلفون چیست و کاربرد های سلفون در صنعت بسته بندی چه هستند؟

بر خلاف دیگر سازه و روش های بسته بندی که برخی قدمتی بیش از یک قرن دارند، مدت زمان چندانی از پیدایش و ساخت سلفون نمی گذرد. سلفون نخستین بار در سال 1924 و در ایالات متحده ی آمریکا پدید آمد و از همان زمان تحول، دگردیسی و موج های گسترده ای را نه تنها در صنعت چاپ و بسته بندی مواد غذایی و کالا ها، که در صنعت و کسب و کار تبلیغات و بازاریابی پدید آورد.

سلفون جزو مشتق های سلولز به شمار می رود. در دهه ی 60 میلادی و با گسترش دانش و صنعت چاپ و بسته بندی، ابزار های دیگری چون پلی اتیلن پدید آمدند ولی سلفون هم چنان جزو یکی از روش های ماندگار و موثر چه در بسته بندی کالا و مواد غذایی و چه در تبلیغات و بازاریابی، باقی ماند که البته بی دلیل و توجیه هم نبود.

سلفون چیست و چگونه ساخته شده است؟

سلفون یکی از پر کاربرد ترین پلیمر ها است که تا کنون صنعت بسته بندی و چاپ به خود دیده است. از ویژگی های مهم و برجسته ی سلفون می توانیم به مقاومت بالای آن در برابر خراش و خرد شدن اشاره کنیم.

ویژگی های ساختاری سلفون چه هستند؟

شفافیت سلفون: سلفون شفاف است. به دلیل ترکیب در مشتق های پلیمری و شیوه ی ساخت و پرداخت سلفون، این ماده از شفافیت بیشتری نسبت به دیگر سازه های پلیمری هم چون پلاستیک، نایلون و نایلکس برخوردار است و همین سبب شده تا کاربرد چشم گیر و گفتنی در صنعت بسته بندی مواد غذایی باز، به ویژه خشکبار و شیرینی و آجیل داشته باشد.


سلفون در برابر اسید و باز مقاوم است: به دلیل ویژگی های ساختاری و ترکیب های شیمیایی که در ساخت و پردازش سلفون به کار می رود، سلفون نسبت به دیگر سازه های بسته بندی هم چون نایلون و نایلکس، در برابر اسید و باز مقاومت بیشتری دارد.

تاب آورندگی بالا در برابر حرارت: سلفون نسبت به نایلون و نایلکس، در برابر حرارت تاب آورندگی بیشتری دارد و همین سبب می شود تا سلفون گزینه ی بهتر و کاربردی تری برای بسته بندی مواد غذایی باشد.

کاربرد های سلفون چه هستند؟

سلفون در صنعت بسته بندی کاربرد و استفاده های گوناگونی دارد. با این حال عمده ی کاربرد های سلفون در صنعت های غذایی برجسته هستند و بیشتر این صنعت از ویژگی های سلفون برخوردار شده است. در ادامه به شرح دیگر ویژگی و کارکرد های سلفون در صنعت های مختلف می پردازیم:

بسته بندی مواد غذایی با سلفون: ویژگی هایی که درباره ی سلفون بر شمردیم، همه سبب شدند تا سلفون بهترین گزینه و انتخاب برای نگه داری مواد غذایی پس از استفاده و باز کردن بسته بندی باشد. همه ی ما دست کم یک بار غذا، خوراکی، سالاد، میوه و دیگر ماده های غذایی را با روکش و کاور سلفون دیده ایم.


بسته بندی دستگاه های بیمارستانی و استفاده از سلفون در صنعت پزشکی: صنعت پزشکی و تجهیزات پزشکی نیز از فایده و ویژگی های سلفون بی بهره نمانده اند. ویژگی چسبندگی، انعطاف و باز شوندگی سلفون سبب شده اند تا سلفون بهترین گزینه برای پوشش کامل و سراسری دستگاه و تجهیزات بیمارستانی و پزشکی باشد.

صنعت البسه و پوشاک: صنعت پوشاک و مد و لباس از دیگر صنعت های پر کاربرد و پر مصرفی است که از ویژگی های سلفون بی بهره نمانده است. سلفون به دلیل ویژگی هایی چون شفافیت، مقاومت در برابر گرما و سهولت لمس بدون آسیب رساندن به لباس، به گزینه و انتخاب نخست برای بسته بندی و پوشاندن لباس های نمونه در لباس فروشی ها تبدیل شده است.

برای دانلود فایل مقاله ی «سلفون چیست و کاربرد های سلفون در صنعت بسته بندی چه هستند؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «سلفون چیست و کاربرد های سلفون در صنعت بسته بندی چه هستند؟».

کدام بسته بندی مفید و مقرون به صرفه است؟

همه روزه می بینیم که به لطف تکنولوژی، ماده های جدید، بسته بندی ها نوین و مختلف و طرح های رنگارنگ و متنوعی به بازار و صنعت بسته بندی عرضه می شوند. با عرضه شدن بسته بندی، طرح، جنس و مواد مختلف، این پرسش پیش می آید که کدام بسته بندی مقرون به صرفه و مناسب تر است؟ کدام بسته بندی بیشتر عمر و ماندگاری دارد؟ کدام بسته بندی بهتر می تواند از جنس و محتوای درونش نگه داری کند؟

آیا لزومی دارد که از بسته بندی های مختلف استفاده کنیم؟ خیر. هیچ لزومی ندارد که همه ی بسته بندی های مختلف و گوناگون را مورد استفاده قرار دهیم. حال شاید این پرسش مطرح شود که بسته بندی مناسب کدام است و چگونه می توانیم بسته بندی مناسب را تشخیص دهیم و تهیه کنیم؟

هم چون هر فرآیند خرید و تبادل کالا، پاسخ این پرسش نیز به مصرف کننده و شخص خریدار مربوط است. این شخص خریدار و مصرف کننده است که تشخیص می دهد کدام بسته بندی مناسب و کدام نا مناسب است و این به معنای آن است که گزینش بسته بندی، با توجه به نوع کالا و مصرف کننده، متفاوت خواهد بود.

با این حال نکته و محور هایی هستند که اگر آن ها را در نظر بگیریم، می توانند به انتخاب بهتر نوع بسته بندی کمک کنند. در ادامه به عامل های کلیدی در گزینش و انتخاب بسته بندی مناسب برای خریدار و مصرف کننده می پردازیم.

عامل های زیاد و متعددی در بسته بندی کالا اهمیت دارند که نگارنده از میان آن ها، چهار مورد را اساسی و مهم تر می داند:

مسیر و روش خرید کالا: مسیر و روش خرید کالا عاملی مهم و تعیین کننده در گزینش نوع بسته است. این که محل و فروشگاه مورد نظر برای خرید کالا به خانه ی شما نزدیک است یا نه، می تواند در تعیین نوع بسته بندی اثر گذار باشد. برای نمونه، شما قصد خرید نان دارید و نانوایی در فاصله ی 5 دقیقه ای از خانه ی شما قرار دارد و هوا مناسب است. پس ضرورتی ندارد که از نایلون و نایلکس برای حمل نان به خانه استفاده کنید. در این مورد می توانید با عدم استفاده از بسته بندی هم چون نایلون و نایلکس، در مصرف پلاستیک صرفه جویی کنید که در نهایت به صرفه جویی در تولید پلاستیک، صرفه جویی در اقتصاد و البته حفظ سلامت محیط زیست منتهی می گردد.

حمل و نقل: حمل و نقل کالا نیز بسیار مهم است. شاید شما قصد خرید ماهی از فروشگاهی در نزدیکی منزل داشته باشید. این مورد نیز هم چون مورد قبل است ولی چون نوع کالا و به طبع آن بسته بندی کالا متفاوت است، پس نمی توان هم چون مورد پیشین از بسته بندی استفاده نکرد. در این خصوص پیشنهاد می شود از کاغذ کرافت استفاده کنید. چرا که هم سالم تر و هم مقرون به صرفه است. ولی اگر از پلاستیک هم استفاده کردید، آن را برای مصرف های بعدی کنار بگذارید.

نگه داری: نگه داری کالا در منزل، خود می تواند نقشی مهم در انتخاب بسته بندی داشته باشد. اگر بنا دارید کالای مورد نظرتان را برای مدتی طولانی درمنزل نگه داری کنید یا برای مصرف طولانی مدت آن را خریده اید، از بسته بندی های سالم و ماندگار هم چون کیسه های پارچه ای و پلی پروپیلن استفاده کنید.


استفاده ی دوباره از بسته بندی پس از مصرف آن: بهتر است هنگام گزینش و انتخاب بسته بندی، در نظر داشته باشید که آیا بنا دارید پس از مصرف نیز از بسته بندی مورد نظر استفاده کنید یا نه. همین مورد می تواند در تعیین نوع و گونه ی بسته بندی، شما را یاری دهد. برای نمونه اگر می دانید که در آینده برای مصرف های دیگر (خرید، نگه داری و حمل و نقل) به بسته بندی نیاز خواهید داشت، پس بهتر است که برای بسته بندی از ابزار هایی چون کیسه های پلی پروپیلن که ماندگاری و دوام بیشتری دارند استفاده نمایید.

برای دانلود فایل مقاله ی «کدام بسته بندی مفید و مقرون به صرفه است؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «کدام بسته بندی مفید و مقرون به صرفه است؟».

کاتالوگ چیست؟ بروشور چیست؟ (کاتالوگ و بروشور چه تفاوتی دارند؟)

از یادداشت های پیشین به یاد داریم که کاتالوگ ابزار، متد و روشی برای تبلیغات و اطلاع رسانی شرکت به مشتری است. هم چنین در یادداشت ها به کاربرد کاتالوگ، چیستی آن، انواع کاتالوگ، کاتالوگ آنلاین، کاتالوگ آفلاین و هر آن چه که به کاتالوگ، طراحی کاتالوگ، چاپ کاتالوگ و پخش کاتالوگ مربوط است، پرداختیم.

اگر به یاد داشته باشید، در بخشی از مقاله ی مربوط به کاتالوگ، نگارنده نکته ای مهم و متاسفانه مغفول مانده از توجه را خاطر نشان کرد که این مقاله می کوشد تا نکته ی یاد شده را بسط و گسترش دهد.

نکته چه بود؟ بر خلاف آن چه که عموم مردم تصور می کنند، کاتالوگ و بروشور تفاوت های عمده ای با هم دارند که در این مقاله به آن می پردازیم.

پس از مطالعه ی آن چه یاد شد، نخستین پرسشی که به ذهن خواننده می آید، این است که کاتالوگ و بروشور چه کاربردی دارند که آن ها را از یکدیگر متمایز می سازد.

در ادامه به بیان تفاوت های کاتالوگ و بروشور می پردازیم.

کاتالوگ چه کاربردی دارد؟

کاتالوگ به طور معمول برای معرفی کالا، سرویس و هر آن چه که یک سازمان عرضه می کند به کار می رود. در بیانی دیگر کاتالوگ بیشتر جنبه ی اطلاع رسانی به منظور بازاریابی و مارکتینگ را دنبال می کند تا اطلاع رسانی به منظور کمک به مخاطب و مصرف کننده. با بیان جمله ی بالا باید تا حدودی متوجه کاربرد بروشور و در نتیجه تفاوت آن با کاتالوگ شده باشید.

طراحی و چاپ کاتالوگ باید با هدف آن منطبق و سازگار باشید. به این معنا که طراحی و چاپ کاتالوگ باید با انگیزه ی بیشینه ساختن آگاهی مشتری از برند، کالا و سرویس سازمان، بیشینه ساختن جذب مشتری و در نهایت بیشینه ساختن خرید از سازمان توسط مشتری انجام شود.

پس لازم است طراحی کاتالوگ، زیبا، جذاب، معتبر، چشم گیر و نافذ باشد.

از نگارنده به یاد داشته باشید که: کاتالوگ باید مشتری را ترغیب کند تا کاتالوگ را بردارد و مطلب های آن را مطالعه کند.

بروشور چه کاربردی دارد؟

بروشور هم چون کاتالوگ، از سازه های تبلیغاتی به شمار می رود با این تفاوت که هم چون کاتالوگ، هدف عمده ی آن جذب مشتری به میزان محسوس نیست.

اگر کاتالوگ با طراحی جذاب و چشم گیر سعی در قاپیدن مشتری دارد، بروشور از راه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی به این مهم دست می یابد. در زبانی دیگر، کاتالوگ مسیری مستقیم و بروشور مسیری نامستقیم برای جذب و افزایش مشتری دارند.

اگر بخواهیم به زبانی ساده و روشن صحبت کنیم، باید بگوییم که بروشور صرفا نوعی دفترچه راهنما است که می کوشد تا اطلاعات و داده های مورد نیاز مصرف کننده برای استفاده از کالا را به او یاد آور شود و دستور کاری برای چگونگی بهره مند شدن از کالا و سرویس های سازمان به او ارائه دهد.

هم چون کاتالوگ، لازم است تا در طراحی بروشور هم نکته هایی منطبق و سازگار با هدف آن رعایت شوند که در مطلب زیر به آن ها می پردازیم.

در طراحی و چاپ بروشور سعی کنید هدف و تمرکز خود را بر روی اطلاع رسانی، نحوه ی استفاده از کالا و سرویس، نکته های فنی، بهداشتی، آموزشی و نگهداری، متوجه سازید.

در پایان این نکته را از نگارنده به یاد داشته باشید که مخاطب و مصرف کننده باید با خواندن و مطالعه ی یکباره ی بروشور کالا و سازمان شما، به همه ی آن چه که برای استفاده ی هرچه بهتر از کالا و سرویس سازمان نیاز دارد، دست پیدا کند که اگر چنین نباشد، باید گفت که بروشور نتوانسته هدف خود را محقق سازد. پس در طراحی و چاپ کاتالوگ، تبلیغات و در طراحی و چاپ بروشور، اطلاع رسانی را مد نظر قرار دهید.

برای دانلود فایل مقاله ی «کاتالوگ چیست؟ بروشور چیست؟ (کاتالوگ و بروشور چه تفاوتی دارند؟)»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «کاتالوگ چیست؟ بروشور چیست؟ (کاتالوگ و بروشور چه تفاوتی دارند؟)».

کارکرد های مقوا در بسته بندی و منزل

مقوا از جمله ابزار های ضخیم و پر کاربردی است که به طور معمول برای بسته بندی، حمل و نقل و نگه داری کالا، مواد و ابزار های مختلف به کار می رود. همان گونه که از نوشته های پیشین به یاد دارید، مقوا نوعی بسته بندی ضخیم، قهوه ای زنگ و کاغذی است که بیشتر از کاغذ های کم کیفیت و کم مصرف ساخته و پرداخته می شود.

با وجود کاربرد های گسترده ی مقوا در بسته بندی کالا، تولید کالا، حمل و نقل کالا و نگه داری و فروش آن در فروشگاه، کاربرد های گسترده ی دیگری نیز برای مقوا وجود دارند که البته بیش از جنبه های تجاری، به جنبه های کاربردی و تسهیل زندگی می پردازد. در این یادداشت نگارنده به تحلیل و پردازش کارکرد و کاربرد های بسته بندی مقوایی در منزل و کار هایی غیر از خرید و فروش کالا می پردازد.

مقوا و بسته بندی مقوایی چه کاربردی در خانه و منزل دارد؟

یکی از راه های نگه داری از محیط زیست و صرفه جویی در زمان، هزینه و انرژی، بازیافت مواد و استفاده ی دوباره از آن ها است. این شیوه و رفتار، به ویژه در خانه و کار های منزل، اهمیت دو چندانی می یابد. مقوا از جمله ی همین ابزار ها است که کاربرد و استفاده های زیادی در منزل دارند.

استفاده از مقوا برای نگه داری لوازم و ابزار های غیر قابل استفاده

همه ی ما ابزار و لوازم غیر قابل استفاده ی زیادی داریم که چون در حال حاضر پاسخ گوی نیاز ما نیستند، از آن ها استفاده نمی کنیم. ولی از آن جایی که برای ابزار مورد نظر هزینه کرده ایم و ممکن است در آینده به کارمان بیابد، پس نمی توانیم از آن صرف نظر کنیم. مقوا و بسته بندی های مقوایی، پوشش و محل خوبی برای نگه داری و حفاظت از این گونه ابزار های غیر قابل استفاده هستند.

شما می توانید ابزار و وسیله هایی که اکنون لازم ندارید، در این جعبه ها قرار دهید و در انباری نگه داری کنید.

استفاده از مقوا برای پوشاندن دریچه ی کولر، درز ها، کف اتاق، زیر گلدان و پا دری، از دیگر کاربرد و استفاده هایی هستند که مقوا برای اهالی منزل ایجاد می کند.

استفاده از مقوا برای درست کردن آتش

شما می توانید مقوا های باطله و به درد نخور را در کناری نهاده و در زمان لازم، از آن ها برای درست کردن آتش، ریختن زباله، پوشاندن سطح زمین و مورد هایی از این دست، استفاده نمایید.

استفاده از مقوا در آشپزخانه

اگر شما هم جزو آن دسته از خانواده هایی هستید که ظرف و لوازم آشپرخانه ی چینی زیاد دارند، می توانید از این پیشنهاد بهره ببرید. مقوا به دلیل جنس، ضخامت و ساختاری که دارد، پوششی مناسب و با دوام برای قرار دادن میان ظرف های چینی از جمله بشقاب، لیوان، کاسه، سینی و دیگر مورد های مشابه، به کار می رود. می توانید مقوا های جمع شده را در اندازه های دلخواه برش دهید، آن را میان ظرف های چینی بگذارید و به این روش، از آسیب دیدن، ضربه خوردن و شکسته شدن ظرف و لوازم چینی خود، پیش گیری کنید. این مورد به ویژه در اسباب کشی و جا به جایی منزل، کاربرد و کارکرد زیادی دارد.

استفاده از کارتن و جعبه های مقوایی در اثاث کشی و جا به جایی منزل

کارتن و جعبه های مقوایی خود را دور نریزید. آن ها را در گوشه و کناری نهاده و در زمان مقتضی، از آن به عنوان محفظه و فضایی برای بسته بندی، حمل و نگه داری از لوازم مورد نیاز در اسباب کشی و انتقال منزل، استفاده کنید.

در پایان اگر هیچ یک از روش های پیشنهادی نگارنده موثر نشد، می توانید جعبه های مقوایی و مقوای خود را به فروشنده، سوپر مارکت یا مرکز بازیافت، تحویل دهید.

برای دانلود فایل مقاله ی «کارکرد های مقوا در بسته بندی و منزل»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «کارکرد های مقوا در بسته بندی و منزل».

کیسه برنج چه کاربرد هایی دارد؟

بار ها در خصوص کیسه ی برنج سخن گفتیم و جنبه های مختلف کیسه ی برنج را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم.

یاد گرفتیم که کیسه ی برنج, نخستین جنبه, تصویر و نمایی است که در ذهن مخاطب می ماند و بر کنش های آتی او اثر گذار است.

هم چنین از فایده های بهداشتی, تجاری و زیبایی شناسانه ی کیسه های برنج صنعتی, از جمله کیسه های پارچه ای و کیسه های پلی پروبیلن یاد کردیم و گفتیم که استفاده از کیسه برنج صنعتی یا کیسه برنج پارچه ای و کیسه برنج های پلی پرو بیلن, نه تنها سبب صرفه جویی در هزینه, زمان و حفظ سلامت کیسه می شود, که بر حفظ محیط زیست نیز اثر گذار است و با بازیافت ساده و کم هزینه, سبب کاهش آلاینده های زیست محیطی و طبیعی می شود.

حال بنا داریم تا در این مقاله, به بررسی و تحلیل چرایی و دلیل استفاده از کیسه های برنج پارچه ای, کیسه های برنج پلی پرو بیلن و کیسه برنج های صنعتی, بپردازیم.

صرفه جویی در زمان: همه می دانیم که با گسترش تکنولوژی و پیشرفت زندپی, رفته رفتع زمان به دارایی واقعی و سرمایه ی مهم انسان ها تبدیل می شود. کیسه برنج های صنعتی و پارچه ای به این دلیل که در وزن های ثابت, اندازه گیری شده و مشخص تولید شده اند, در زمان خریدار صرفه جویی نی کنند و خریدار می تواند با اطلاع از وزن کیسه برنج, به میزان و تعداد مشخص و لازم از کیسه برنج خریداری کند.

عدم دخالت دست: کیسه برنج های صنعتی و پارچه ای به این دلیل که در کارخانه و توسط دستگاه های مخصوص و ویژه ی کیسه برنج پر می شوند, از بهداشت و کیفیت بالاتری نسبت به کیسه برنج هایی که با دست پر می شوند, بهره مند هستند.

افزون بر این, کیسه های برنج ماشینی و کیسه برنج های پارچه ای, به همان دلیل یاد شده, در سراسر مسیر خروج از کارخانه تا رسیدن به فروشگاه و در نهایت رسیدن به دست مشتری, در شرایط بهتر و مطمین تری نگه داری و حمل و نقل می شوند و خریدار اطمینان دارد که در طول مسیر حمل کیسه برنج از کارخانه تا فروشگاه, دخالتی در کیسه برنج صورت نگرفته است.

پیگیری تخلف و پاسخ گویی بهتر: کیسه برنج های صنعتی و پارچه ای, به دلیل استفاده از نام تجاری, اطلاعات تولید کننده و سایر اطلاعات مورد نیاز بر روی آن, از پشتیبانی بهتری برخوردار هستند. می پرسید چگونه؟؟

تصور کنید شما کیسه ی برنج پارچه ای و صنعتی را خریداری می کنید و در خانه متوجه وجود عیب و نقصی در کیسه یا برنج می شوید. در این حالت کافی است کیسه را به فروشگاه ببرید یا با کارخانه و تولید کننده تماس بگیرید و مشکل کیسه برنج را با آن ها در میان بگذارید. در بد ترین حالت, نتیجه این است که شما از خریدن دوباره از کیسه برنج مربوط به برند یاد شده, صرف نظر می کنید. اما اگر کیسه برنج از نوع کیسه برنج های معمولی و ساده باشد, شما به سادگی نمی توانید صاحب برند را پیدا کنید و چه بسا در آینده فروشنده از همان برنج در بسته بندی دیگری به شما بفروشد.

درپایان, باید این گونه عنوان کنیم که کیسه های برنج صنعتی, کیسه برنج ماشینی و یا همان کیسه های برنج پلی پروبیلن, به دلیل ثبت اطلاعات مورد نیاز, شرایط مناسب برای حمل و نقل کیسه, نگه داری کیسه و خرید و بردن آن به خانه, نه تنها سبب صرفه جویی در هزینه و زمان خرید و نگه داری از برنج می شوند, که شرایط مساعد و مطلوبی را برای نگه داری و حمل و نقل کیسه برنج و در نهایت مصرف برنج فراهم می آورند که البته سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت.

برای دانلود فایل مقاله ی «کیسه برنج چه کاربرد هایی دارد؟»، بر لینک زیر کلیک کنید. 

فایل مقاله ی «کیسه برنج چه کاربرد هایی دارد؟».