بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

بهترین های چاپ

معرفی بهترین خدمات چاپی

نایلون

نایلون اولین الیاف ساخته‌شده توسط دست بشر می‌باشد که خبر پیدایش آن مربوط به سال 1938 است. دانشمندان درصدد کشف این راز بودند که چرا و چگونه برخی از مولکول‌ها به هم می‌پیوندند و پیوند می‌خورند و مولکول‌های درشت‌تری مانند مولکول‌های پنبه یا کائوچو را به وجود میاورند.

برای پی بردن به این راز آزمایش‌هایی صورت گرفت که ضمن یکی از آزمایش‌ها ناگهان ماده‌ای به دست آمد که قابلیت کش سانی داشت و مانند شکلات کش می‌آمد و وقتی آن را سرد می‌کردند بیشتر کش می‌آمد. درنتیجه این کشف جدید دانشمندان به این فکر افتادند که از همین ماده نو ظهور الیاف پوشاکی تهیه کنند.

دانشمندان با داشتن این هدف به پژوهش‌های خود ادامه دادند تا درنتیجه بعد از 8 سال تلاش‌های پی‌درپی موفق به عرضه الیاف جدیدی به نام نایلون شدند.

نایلون از 4 عنصر کربن. هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن ساخته‌شده است. این عناصر به‌طور طبیعی در طبیعت یافت می‌شوند. مثلاً کربن در زغال‌سنگ و نیتروژن و اکسیژن در هوا و هیدروژن هم در آب موجود می‌باشد.

اما امروزه این عناصر را از گاز طبیعی، نفت خام، چوب ذرت و پوسته جو تهیه می‌کنند.

اساس کار تهیه نایلون به این صورت می‌باشد که دو مولکول مختلف را به هم پیوند می‌دهند (زنجیر می‌کنند) تا مولکول‌های درشت‌تری به دست آید. از قلاب شدن این دو مولکول ماده‌ای به نام نمک نایلون تولید می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.