چطور یک طراحی می تواند باعث فروش بیشتر محصول شود؟ چطور می توان طرحی حرفه ای برای یک بسته بندی محصول ارائه داد؟ چه نکاتی لازم است تا یک طرح مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد؟ آیا یک طراح فقط باید به فروش محصول و سودآوری توجه داشته باشد یا باید موارد دیگری را هم در نظر بگیرد؟
چه طراحان تازه کار و چه طراحان حرفه ای که در زمینه بسته بندی کار کرده اند یا می کنند، مسابقهPentawards را می شناسند و شاید بیشترشان این آرزو را داشته باشند که طرح های شان در این مسابقات برنده شود. هر طراح ای که دقت بالاتر و ظرافت بیشتری در طراحی بسته بندی محصول انجام داده باشد، شانس بیشتری برای برنده شدن دارد.
این مسابقه جهانی برای مقایسه طرح هایی ست که در بسته بندی محصولات استفاده شده است. شرکت در این مسابقه برای عموم شرکت و سازمان و طراحان آزاد است ولی چیزی که باید به آن توجه کنند این است که بازاریابی محصول باید از طریق طراحی شان بیشتر شود تا شانس برنده شدن داشته باشد.
این مسابقه در دو بخش برگزار می شود که یک قسمت آن مربوط به طراحی بسته بندی هایی ست که تا کنون در بازار عرضه نشده اند و قسمت دوم مربوط به طراحی هایی ست که در بازار به صورت تجاری مورد استفاده قرار گرفته اند.
این مسابقه مانند سایر مسابقه ها نیست که فقط سه مدال توزیع شود بلکه به برندگان به ترتیب مدال های الماس، پلاتین، طلا، نقره و برنز داده می شود.
اهمیت بسته بندی مواد غذایی نه بر تولید کنندگان پوشیده ست و نه بر مصرف کنندگان. همه می دانند که بسته بندی درست محصولات تاثیر زیادی در فروش آن دارد و یک بسته بندی شکیل باعث معتبر شدن برند می شود. اما در این مقاله می خواهیم به سراغ موضوعی برویم که شاید کمتر کسی در کشور ما به آن اهمیت بدهد ولی توجه کردن به آن نتایج قابل توجهی در پی خواهد داشت.
آبنبات یکی از خوراکی های جذاب و دوست داشتنی همه افراد در تمام سنین است. کمتر کسی را پیدا می کنید که به آبنبات علاقه نداشته باشد. اما آیا بسته بندی آن می تواند باعث انتقال حس مثبت تری به مصرف کننده شود؟ رنگ هایی که در این بسته بندی استفاده می شوند، تاثیری در خرید محصول توسط مشتری دارد؟ طعم هایی که استفاده می شود چطور؟
در این مقاله ما را همراهی کنید تا به پاسخ این سوالات بپردازیم.
شکلات یا آبنبات از آن دست محصول هایی هستند که به دلیل حجم کوچکتری که در قفسه های فروشگاهی اشغال می کنند، کمتر به نوع بسته بندی آن ها توجه شده است. تا این که یک دانشجوی رشته طراحی به نام Victoria Ax برای یک پروژه دانشجویی دست به خلاقیتی جدید زد. او تصمیم گرفت برای آبنبات های چوبی یک طراحی بسته بندی خاص انجام دهد و آن ها را به شکل زبان طراحی کند. ایده او برای آن بود که مشتری را متوجه طعم خوشمزه این آبنبات ها کند. این طراحی بسته بندی که بعدا زبان در زبان نام گرفت، یک طرح خلاقانه سورئال شناخته شد.
بازیافت به آمادهسازی مواد برای بهره بری دوباره گفته میشود. موادی که معمولاً بازیافت پذیر میباشند عبارتند از آهن آلات، قراضه آهن، پلاستیک، شیشه، کاغذ، مقوا، برخی مواد شیمیایی و آشغال که به کود کمپوست تبدیل میشود.
بازیافت از هدر رفتن منابع سودمند و سرمایههای ملی جلوگیری میکند و مصرف مواد خام و مصرف انرژی را کاهش میدهد. با این کار، تولید گازهای گلخانهای نیز کاهش مییابد. بازیافت مهمترین مفهوم و ساختار در مدیریت پسماند است.
چیزی که امروزه شرکت های طراحی بسته بندی به آن توجه می کنند، این است که بسته بندی محصولات قابل استفاده مجدد باشند. این موضوع هم باعث آلودگی کمتر محیط زیست می شود و هم کمک می کند تا یک شرکت تولید کننده به فکر خلاقیت و ایجاد تنوع در محصولاتش باشد.
در این مقاله می خواهیم در مورد تعدادی از طرح هایی که یک شرکت طراحی بسته بندی به کار برده است تا از بسته بندی محصولات استفاده مجدد شود، صحبت می کنیم.
پاکت کاغذی
این نمونه کاغذ های بسته بندی که می بینید، کار Casey Ng طراح معروف است که در طراحی آن دو چیز را رعایت کرده است، اول تجدید پذیر بودن این کاغذ های بسته بندی و دوم قابلیت تغییر سایز.
قابلیت تغییر سایز آن به شما کمک می کند تا حتی محصولات با ارتفاع زیاد هم با آن حمل کنید.
این بسته بندی خاص که با محیط زیست سازگار ست، می تواند هم یک کیسه خرید باشد و هم یک پاکت برای هدیه. مهم ترین مزیت این کاغذ بسته بندی قابلیت تغییر سایز آن در عین راحتی حمل آن است.
بسته بندی کفش
شرکت طراحی بسته بندی TDA از یک ایده خاص برای بسته بندی کفش شرکت نیوتن استفاده کرده است. این بسته بندی همان طور که مشخص است کاملا از مواد بازیافتی استفاده شده است و یک بسته بندی سبک برای کفش های شرکت نیوتن است.
بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، مصرف کنندگان توقع دارند تا لوگوی شرکت تولید کننده را بالایبسته بندی محصول ببینند. پس این موضوع نشان می دهد که علاوه بر نوع بسته بندی محصول و طراحی آن، چیزی که برای مشتری حائز اهمیت است، لوگو شرکت است چون در این صورت مشتری تصمیم می گیرد که می تواند به برند شما اعتماد کند یا نه، و در نهایت محصول شما را بخرد یا نه.
یکی از هزینه هایی که هر شرکت در ابتدای کارش پرداخت می کند، هزینه های مربوط به طراحی لوگو ست. زیبا و خلاقانه بودن آن روی نظر مشتری تاثیر می گذارد و باید طوری طراحی شود که تصویر درستی از برند شما در ذهن مشتری ایجاد کند. قرار داشتن لوگو در بسته بندی مهم است اما این که به جای خود محصول به برند یا لوگو شما توجه شود، اصلا منطقی نیست مخصوصا برای محصولاتی که به تعداد کمتری تولید می شود.
نکاتی که باید در بسته بندی محصول رعایت کنید:
محل قرارگیری لوگو مهم است. لوگو باید در جایی قرار بگیرد که هم از ارزش محصول نکاهد و هم باعث شود توجه مشتری به برند تجاری شما جلب شود. به این کار اصطلاحا موقعیت یابی لوگو گفته می شود. جایگاه لوگو در بسته بندی محصول می تواند روی فهم مصرف کننده از یک برند تجاری تاثیر بگذارد.
قرار گرفتن لوگو در بالای بسته بندی تاثیر بیشتری روی مخاطب می گذارد. زمانی که لوگو خود را در پایین بسته بندی محصول تان قرار می دهید، در واقع مشتری متوجه قدرت و شان برند شما نمی شود. همان طور که می دانید شرکت بزرگی مانند کوکاکولا همیشه لوگو خود را در بالای بسته بندی قرار می دهد و بر این اساس مشتری درک می کند که چقدر این شرکت جایگاه بزرگی دارد.
به هماهنگی کلی در بسته بندی توجه کنید. محل قرار گرفتن لوگو نباید باعث شود که طراحی بسته بندی دچار مشکل شود و منظره ناخوشایندی ایجاد شود.
در کتاب Blink که در سال 2005 توسط Malcolm Gladwell منتشر شد، آمده است که بررسی نیاز بازار و فضای رفتاری مصرف کننده، روی انتخاب لوگو تاثیرگذار خواهد بود. توجه به سلیقه مشتری باعث می شوئد تا در انتخاب رنگ ها و استفاده شده در طراحی لوگو دقت کنید.
بسته بندی صنعتی است که پا در همه صنایع از جمله مواد غذایی، نوشیدنی، دارویی، بهداشتی و... گذاشته است. طراحی بسته بندی محصول همیشه زمینه ای بوده است که خواستار زیادی داشته است و چیزی است که می تواند شما را به سمت موفقیت بیشتر و فروش بیشتر هدایت کند. این که بسته بندی محصول شما به چه شکلی و با چه نوع طراحی باشد، اهمیت زیادی دارد. کیفیت و نوع بسته بندی روی تصمیم مشتری برای خرید اثرگذار است. به همین دلیل اگر محصول شما با چیزی غیر از شکل معمول و عرف بسته بندی ارائه شود، می تواند تاثیر زیادی در تصمیم مشتری برای خرید محصول داشته باشد.
در این مقاله می خواهیم درباره خلاقیتی که یکی از شرکت های برزیلی در طراحی بسته بندی محصول خود نشان داده است، صحبت کنیم.
بستهبندی جزء لازم و ضروری یک محصول است که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد. علم طراحی بستهبندی علم، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبارش، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است به گونهای که از سویی کمترین آزار در حین تولید تا مصرف به محتوای محصول و از سوی دیگر به محیط زیست وارد گردد. بستهبندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تولید بستهها میشود. بستهبندی بطور بسیار جامعی بر زندگی ما سایه افکنده است، بهطوریکه ما در تمام اطراف خود آن را مشاهده میکنیم. از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمیایی همه با بستهبندی مرتبط هستند. وظیفه اصلی بستهبندی محافظت از محصول است. بستهبندی با برچسبهای استاندارد این امکان را به ما میدهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی داخل بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است. سازمان جهانی استاندارد (ISO) و سازمانهای معتبر و ملی استاندارد کشورهای پیشرفته گامهای مهمی در تدوین استانداردهای بستهبندی و مشخصات فنی آن برداشتهاند. طراحی بستهبندی شامل طراحی فیزیک بستهبندی و گرافیک آن است. در زمان حاضر به نظر میرسد طراحی بستهبندی باید زیرگروه طراحی محصول باشد به گونهای که به طراحی بستهبندی به عنوان جزئی از کمپین عملیات طراحی محصول نگریسته شده و همپای آن شروع شود و انجام یابد.