اگر شما تولیدکننده و یا فروشندهی انحصاری برنج باشید حتماً یکی از دغدغههای اصلی کسب و کارتان در وهلهی اول شناساندن برند خود به مخاطب و پس از آن جلبتوجه و رضایت مشتری و به طبع آن فروش بیشتر است.
بهترین پیشنهادی که برای شما در نظر گرفته میشود طراحی جذاب و حرفهای بستهبندی محصولات خود برای ارائه آن به بازار در جهت ارتقاء آگاهی مخاطب از نام تجاری شماست. معمولاً انسان بهطور ذاتی طرفدار تنوع و زیبایی بوده و از طرحهای ساده، تکراری و قدیمی خسته میشود و به دنبال طرحهای خلاقانه و جدید است؛ بنابراین هرچه طراحی بستهبندیهایی که برای ارائه محصول در نظر میگیرید خلاقانهتر باشد قطعاً توجه بیشتری جلب کرده و مدت زمان بیشتری در ذهن مخاطب شما میماند. برای داشتن طرحهای امروزی و مدرن که به جلبتوجه مخاطب کمک بسیار زیادی میکند باید از طراحان زبده و حرفهای در این کار کمک بگیرید تا با استفاده از تکنیکهای طراحی بستهبندی چشمنواز و منحصربهفردی را برای شما طراحی و اجرا کنند.
متخصصان طراحی با استفاده از دانش ترکیب رنگها و خلاقیتی که در طراحی بکار میبرند تعدادی از مشتریان بالقوه شما را جذب میکنند. همچنین با در نظر گرفتن رضایت و راحتی مشتری بستهبندی کالا را به صورتی طراحی میکنند که بهراحتی قابلحمل باشد.
علاوه بر زیبایی و کارایی یک بستهبندی صنعتی دوام و ماندگاری آن نیز بسیار حائز اهمیت میباشد. اینکه ما بهعنوان یک صنعتگر بدانیم دقیقاً از چه متریالی برای بستهبندی یک محصول باید استفاده کنیم نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. در بخش اول مطلب به بستهبندی برنج اشاره شد زیرا این محصول جزء سبد غذایی خانوادههای ایرانی است و کالایی عام بوده و بهصورت روزمره مورداستفاده مردم قرار میگیرد بنابراین اگر طراحی و بستهبندی مناسبی برای آن بکار برده شود قطعاً رضایت و جلبتوجه مصرفکننده را در پی خواهد داشت.
از نکاتی که باید در استفاده از جنس بستهبندی برنج در نظر گرفته شود دوام و ضخامت آن برای جلوگیری از نفوذ حشرات و رطوبت میباشد. یکی از مناسبترین جنسها برای این مورد پارچههای اسپان باند یا پارچههای نبافته هستند که بههیچوجه رطوبت را منتقل نمیکنند. کیسههای برنج از جنس اسپان باند اگر بهدرستی دوخته شود راهی برای نفوذ حشرات نیز نخواهد گذاشت و حتی برای استحکام و نفوذناپذیری بیشتر از لایه داخلی مثل نایلون یا کیسههای پلیپروپیلن نیز میتوان استفاده نمود.
یکی از بازارهای هدف و رو به گسترش چاپ دیجیتال در آینده، صنایع بستهبندی و چاپ روی لیبل و لفافهای مختلف است.
چاپ دیجیتال در بستهبندی انعطافپذیر کاربرد خود را دارد. هزینه پایین و تولید آنلاین بستهبندی انعطافپذیر، دو هدف مورد توجه بخشهای تحقیق و توسعه شرکتهای تولیدکننده تجهیزات چاپ دیجیتال است. علاوه بر این، کسب رضایت مشتریهای که سفارشات کم تیراژ دارند از دیگر موضوعات موردتوجه در این عرصه است. چاپ دیجیتال در این عرصه از خصوصیات مثبتی نظیر کوتاه بودن زمان آمادهسازی برای چاپ، تولید مقرون بهصرفهتر و بینیازی از پلیت برخوردار است ولی ازآنجاییکه چاپ روی بستههای انعطافپذیر نسبت به چاپ روی بستههای معمولی فرایند پیچیدهتری دارد، استفاده از چاپ دیجیتال در این زمینه هنوز مرسوم نشده است. برای مشتریانی که به دنبال چاپ دیجیتال کم تیراژ هستند، در مواردی از قبیل چاپ اطلاعات متغیر، تولید نمونه چاپی برای محک زدن بازار، الزامات امنیتی برای جلوگیری از تقلب و کپی کاری در بستهبندی و رساندن سریع محصول به بازار از امتیازات این شیوهها است.
هر کاری که طراحی میشود، اول از همه باید یک نمونه برای مشتری چاپ و ساخته شود تا مشتری آن را تائید کند.
که این امر وابسته به امثال دستگاههای هم چون پرینتر رنگی و یا دستگاه پلاتر دارد. اگر ابعاد کار در دستگاه پرینتر رنگی جا گیرد آن را با پرینتر رنگی چاپ کرده و بعد ساخته و به مشتری نشان میدهیم و اگر ابعادش بزرگ باشد که دستگاه پرینتر رنگی قابل به چاپ آن نباشد آن را با دستگاه پلاتر چاپ مینماییم و کار را ساخته و کار آمادهشده را به مشتری تحویل میدهیم.
که این امر موجب میشود که مشتری هم محصول پایانی خود را ببیند و طرفی دیگر باعث ایجاد حس اعتماد بین مشتری و فروشنده شود.
برای مثال: محصولاتی که با دستگاه دیجیتال میشود ساخت ازجمله
جعبه کادو
پاکتهای عطر
در چاپ دیجیتال یک نقطه شروع داریم ولی نقطه پایانی وجود ندارد که بستگی به خلاقیت و استعداد فروشنده دارد که چه محصولی تولید و روانه بازار نماید که باب میل مشتری باشد.
یکی از مزایای چاپ دیجیتال این است که زمان تحویل کار سریعتر و با دقت بیشتری انجام میشود و چاپ باکیفیت بالایی صورت میگیرد.
نقش چاپ دیجیتال در صنایعدستی
بستهبندی، یکی از مشکلات جدی صنایعدستی است که موجب شده گردشگران، رغبت چندانی به خرید صنایعدستی بهعنوان هدیه یا سوغات نداشته باشند؛ مشکلی که هنوز تدبیری برای آن در نظر گرفته نشده است. بسیاری از مواقع زمانی که یک گردشگر خارجی برای تهیه صنایعدستی ایران به فروشگاههای عرضه آثار هنری دستساز مراجعه میکند، باوجود تمایل فراوان به خرید این قبیل آثار با مشکل کمبودبستهبندی مناسب روبهرو میشود، بستهبندی که در عین زیبایی کیفیت لازم را برای حمل کالا داشته باشد. همین امر شاید یکی از نقاط ضعف صنایعدستی ایران باشد که مردم آن را برای هدیه دادن نامناسب میدانند.
در بازار هنرهای دستی ایران، باوجود اینکه کالاهای نفیس تولید میشود اما نحوه عرضه این کالاها مناسب نیست. کالاهای دستی بهصورت تک جعبه به فروشگاههای عرضهکننده توزیع نمیشود بلکه نحوه توزیع و پخش بهصورت عمده است. تولیدکنندگان صنایعدستی در ایران باید توجه کنند تهیه بستهبندی نفیس برای صنایعدستی ایرانی که صنعتی ارزشمند است، هزینه اضافی به شمار نمیرود بلکه درواقع نوعی ارزشافزوده برای فروش کالا محسوب میشود. بستهبندی سبب جذب مشتری و فروش کالا میشود درحالیکه تهیه این بستهبندیها هزینه چندانی ندارد و بهطور میانگین یک جعبه نفیس با سایز متوسط بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان هزینه تمامشده دارد درحالیکه رعایت این نکته ساده کالا را چشم نوازتر میکند و بر فروش آن میافزاید اما با این وجود بسیاری از هنرمندان صنایعدستی بستهبندی مناسب را هزینه اضافه میدانند.
هر وقت به سوپرمارکت، پاساژ، بازار یا هر جایی بروید که چیزی در آن فروخته میشود همیشه محصولات را در یک جعبه، بسته یا چیزی شبیه به این میبینید. بستهبندی محصولات در اندازهها، شکل و رنگهای متنوع انجام میشود. غالباً افراد بستهبندی را مرتبط با حفاظت، نگهداری و انتقال آسان اجناس میدانند اما نقش بستهبندی فراتر از اینهاست و میتواند در فروش و معرفی محصول نقش اساسی بازی کند؛ رضایت یا عدم رضایت خریداران را در پی داشته باشد یا حتی مانع سالم رسیدن آن به دست مصرفکننده شود.
این روزها مصرفکنندگان میخواهند با نگاه کردن به بستهبندی یک کالا دریابند که با خرید این محصول چه چیزی عایدشان خواهد شد، از ارزش غذایی محصول گرفته تا تأثیراتی که بستهبندی آن بر روی محیطزیست خواهد داشت. بهعلاوه این اطلاعات باید خیلی سریع در اختیارشان قرار گیرد تا مبادا در زندگی پرمشغلهشان خللی ایجاد شود.
اگر شما تولیدکننده و یا فروشندهی انحصاری یک محصول باشید حتماً یکی از دغدغههای اصلی کسبوکارتان در وهلهی اول شناساندن برند خود به مخاطب و پس از آن جلبتوجه و رضایت مشتری و به طبع آن فروش بیشتر است.
بهترین پیشنهادی که برای شما در نظر گرفته میشود طراحی جذاب و حرفهای بستهبندی محصولات خود برای ارائه آن به بازار در جهت ارتقاء آگاهی مخاطب از نام تجاری شماست. معمولاً انسان بهطور ذاتی طرفدار تنوع و زیبایی بوده و از طرحهای ساده، تکراری و قدیمی خیلی زود خسته میشود و به دنبال طرحهای خلاق و جدید است؛ بنابراین هرچه طراحی بستهبندیهایی که برای ارائه محصول در نظر میگیرید خلاقانهتر باشد قطعاً توجه بیشتری جلب کرده و مدتزمان بیشتری در ذهن مخاطب شما میماند. برای داشتن طرحهای امروزی و مدرن که به جلبتوجه مخاطب کمک بسیار زیادی میکند باید از طراحان زبده و حرفهای در این کار کمک بگیرید تا با استفاده از تکنیکهای طراحی، بستهبندی چشمنواز و منحصربهفردی را برای شما طراحی و اجرا کنند.
متخصصان طراحی با استفاده از دانش ترکیب رنگها و خلاقیتی که در طراحی بکار میبرند تعدادی از مشتریان بالقوه شما را جذب میکنند. این موضوع بهقدری در طراحی بستهبندی حیاتی است که حتی انتخاب یک رنگ نامناسب ممکن است بهکلی ظاهر بستهبندی محصول شما را خراب کند. همچنین طراحان حرفهای درزمینهٔ طراحی بستهبندی محصولات با در نظر گرفتن رضایت و راحتی مشتری بستهبندی کالا را به صورتی طراحی میکنند که بهراحتی قابلحمل باشد.
پس از طراحی بستهبندی، زمانی که طرح انتخابی شما برای چاپ فرستاده میشود موضوع مهم کیفیت چاپ و تداوم رنگ میباشد. اگر شما بهترین و زیباترین طرح را هم داشته باشید اما هنگام چاپ روی جنس نامرغوب یا با کیفیت پایین چاپ شود هیچ ارزشی نخواهد داشت. پس از قبل از هر چیز باید از نوع چاپ، متریال و کیفیت چاپ مطمئن شوید.
راههایی برای داشتن بستهبندی ایده آل و مشتریپسند را با هم بررسی میکنیم:
خواندن برچسبها باید راحت باشد
برچسب محصول باید خوانا و واضح باشد. بیشتر مشتریان اطلاعات مربوط به محصول را که روی بسته درج میشود میخوانند تا بدانند چه میخرند و اینکه آیا این همان محصول مناسب آنهاست یا نه. نوع قلم و سایز انتخابی برای نوشتههای روی برچسبِ محصول باید بهآسانی خوانده شود. گاهی برچسب در بستهبندی محصولات آنقدر ریز نوشته شده که خواندنش را برای مشتری سخت میکند. این اشتباه را مرتکب نشوید.
افراد حتماً برای داشتن یک انتخاب هوشمندانه پیش از خرید این بخش را میخوانند. برخی مصرفکنندگان حتی اقلام مختلف را با هم مقایسه میکنند. پس اگر بستهبندی محصول شما خواناتر باشد و ویژگیهای محصول نیز نظر خریداران را جلب کند آنها به سراغ محصول دیگری نمیروند و همان را میخرند. خریداران برای خواندن برچسب تمام محصولات وقت ندارند بهخصوص آنهایی که ریز چاپ شده باشند.
شفافتر کردن بستهبندی مواد غذایی و آشامیدنی
قطعاً منظور ما بستهبندیهای دریچه دار نیست اما باید درک کنید که مردم میخواهند بدانند مواد غذایی و نوشیدنیهایی که مصرف میکنند، چگونه تهیه و تولیدشدهاند. مصرفکنندگان در پی بستهبندیهایی فاقد پلاستیک هستند تا نه برای مواد غذایی و خودشان ضرر داشته باشد نه محیطزیست.
واضح و مشخص بودن ارزش غذایی محصولات بر روی بستهبندی بسیار حائز اهمیت میباشد اما مهمتر از آن شفاف بودن بستهبندی دربرگیرنده مواد غذایی است.
حفظ و نگهداری محیطزیست
در این دوران مصرفکنندگان بیش از هر زمان دیگری به محیطزیست بها میدهند و با تمام توان میکوشند تا اثر نامطلوب کمتری بر روی محیطزیست داشته باشند. شما میتوانید ارتباطی مستحکم و پایدار با مصرفکنندگان حامی محیطزیست بنیان نهید، بهشرط آنکه یک بستهبندی جدید و دوستدار محیط زیست داشته باشید، در این صورت آنها حاضرند محصولات شما را بخرند حتی اگر کالای شما کمی از سایر رقبا گرانتر باشد.
راحتی بیشتر مصرفکننده
روز به روز بر شمار بستهبندیهایی که میتوان آسان و بیدردسر بازشان کرد، اضافه میشود.
به همین خاطر است که مردم بیشتر طرفدار بطریهای آب و نوشیدنی هستند تا قوطیهایی که باز کردنشان خالی از زحمت نیست؛ اما برخی از تولیدکنندگان با عرضه بستهبندیهای قابلخوردن حد و مرزهای این صنعت را جابجا کرده و بدون آنکه راحتی حمل بستهبندی را قربانی کنند، آسیب واردشده به محیطزیست را به حداقل میرسانند.
شما به هر دلیلی ممکن است برای کسب و کارتان و تبلیغات تان نیاز به چاپ روی کیسه های پلاستیکی و نایلونی داشته باشید. یکی از عوامل تعیین کننده بر این که شما از چه نوع بافت و چه نوع چاپی استفاده می کنید، قیمت آن است. دانستن نکاتی که در این مطلب مطرح می شود، می تواند به تصمیم گیری بهتر و موثر تر شما کمک کند پس با ما همراه باشید تا این موضوع را به دقت بررسی کنیم.
یکی از عواملی که در قیمت چاپ روی کیسه اثرگذار است، نوع بافت مورد استفاده ست که به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.
انواع بافت نایلونی
سه نوع بافت نایلونی داریم: تفتا، آکسفورد و ساتن
که به توضیح هر کدام می پردازیم.
بافت تفتا:
این نوع از بافت، بافتی ست که نخ ها به صورت متناوب از آن عبور می کنند. بافتی پایدار است و چسبندگی مناسبی را به خصوص برای لبه های کار فراهم می کند. نمونه های زیادی در زندگی روزمره ما از بافت تفتا تشکیل شده اند که به عنوان مثال می توان به چتر، جوراب های بادکش، بادبادک و کیسه های سبک اشاره کرد.
بافت آکسفورد:
نوع خاصی از بافت نایلون است که در مواردی مانند پرچم ها، آگهی ها، کیف ها و کت ورزشی کاربرد دارند.
بافت ساتن:
نوعی بافت بسیار براق که سطح بسیار صافی را برای چاپ ایجاد می کند. از این بافت برای آگهی ها و سایر محصولات نایلونی استفاده می شود.
تجهیزات چاپی
عامل مهم دیگری که در قیمت چاپ مهم است، تجهیزات چاپی است که برای این که نتیجه چاپ نتیجه ای رضایت بخش باشد، بسیار مهم است. اگر تجهیزاتی که استفاده می کنید، تجهیزات مناسبی باشد و بهترین جوهر را داشته باشد، نتیجه حاصل از چاپ رضایت بخش خواهد بود و در این صورت در بلند مدن هزینه کمتری برای چاپ خواهید پرداخت.
ترکیب رنگی
ترکیب رنگی از آن جهت اهمیت دارد که اگر شما از ترکیب رنگ های استفاده شده اطلاعی نداشته باشید، نارضایتی مشتری را در پی خواهد داشت و این موضوع از نظر حرفه ای و کیفیتی به کار شما ضربه خواهد زد.
پیش گرما دهی
نایلون هنگام گرم شدن تغییر شکل می دهد و اجرای مرحله پیش گرما دهی حتما پیشنهاد می شود. این مرحله از چاپ تکنیک های متفاوتی دارد که هر کدام از این تکنیک ها هزینه های متفاوتی در بر خواهد داشت. این مرحله باعث حذف چین و چروک های نایلون می شود و وقتی این چین و چروک ها نباشد، کیفیت چاپ بالا می رود.
نکته پایانی
استفاده از چاپ چند رنگ و تیمار پایانی نایلون می تواند باعث افزایش قیمت چاپ شود.
آیا می دانید که یک پاکت به احتمال زیاد زمانی باز می شود که دارای لوگو جالب و معتبر باشد؟
با استفاده از پاکت های حرفه ای و جذاب بازاریابی کنید.
شما نمی توانید پاکت های برند خود را بدون فکر کردن ارائه دهید. در واقع جهت ارائه یک پاکت اختصاصی از برند خود نیاز است تا ایده های خود را به درستی بکار ببرید تا نتیجه مطلوب را بدست آورید.
شما پاکت خود را جهت ارائه به مشتری با یک نامه یا بروشور پر می کنید و تمبر می زنید و آن ها را در صندوق پست می اندازید و به محض اینکه پاکت از دست شما خارج می شود مسیر خود را طی می کند. و بعد از آن تنها شانس شما رسیدن پاکت به دست مخاطب و جلب توجه وی است.
اما چطور می شود میان پاکت خود و دیگر موارد ارسالی برای آن شخص تمایزی ویژه قائل شوید تا توجه مخاطب را به سوی خود جلب کرده و او را در جهت باز کردن و بررسی پاکت تشویق کنید؟!
این عامل مشوق می تواند تعیین کننده این موضوع باشد که آیا محتویات نامه خوانده خواهد شد یا خیر.
طراحی یک پاکت با اندازه منحصربه فرد برای بارز شدن
برای ساخت پاکت نامه ای که نیاز بازاریابی برند شما را برآورده می کند باید بهتر از حد متوسط باشید. برای این کار می توانید اندازه پاکت تان را افزایش دهید. اندازه بزرگتر نه تنها پاکت شما را از پاکت های معمولی متفاوت می کند بلکه فضای بیشتری جهت اضافه کردن مینیمال های رنگی و طرح های گرافیکیبه شما می دهد.
پاکت نامه معمولاً متناسب با ابعاد سربرگ (A4 ) تعیین می شود. پاکت با سایز حدودا 11 × 22 سانتیمتر رایج ترین اندازه مورد استفاده برای پست نامه است. اگر اندازه استاندارد پاکت برای شما مناسب است می توانید با لحاظ کردن طرح های گرافیکی رنگی یا یک رنگ متفاوت آن را از بقیه موارد بارز کنید.
استفاده کردن از چاپ رنگی
در چاپ افست اغلب می توانید با قیمت مناسب و با استفاده از چاپ رنگی کارهای خود را متفاوت ارائه دهید. با این کار هر چند ساده، می توانید توجه مخاطب را میان هزاران پاکت سفید به پاکت خودتان جلب کنید.
چاپ پاکت های سفارشی که با سربرگ شما مطابقت دارد نیز یکی از راه های جلب توجه مخاطب می باشد. وقتی در چاپ پاکت، پوشه، فاکتور، لیبل، کارت ویزیت، ست اداری، هدایای تبلیغاتی و... از لوگو و نشان برند خود به صورت یکپارچه استفاده می کنید موجب می شود علاوه بر جلب توجه مخاطب، هویت کارهای مربوط به برند خود را محرز کنید و به مخاطب اطمینان ببخشید که این کار از طرف برند شما بوده و معتبر به نام تجاری شماست.