امروزه با پیشرفت دنیای دیجیتال و اتفاقاتی که تکنولوژی در صنعت ایجاد کرده است، این که محصولی تولید شود که مورد اعتماد مصرف کننده واقع شود و او را وفادار به محصول شما نگهدارد خیلی مهم است. حس اعتماد باعث ایجاد حس مثبت در مصرف کننده می شود و در نهایت به طرفداری از محصول شما و خرید آن می انجامد. اما به دست آوردن این حس اعتماد با وجود رقبای زیاد کار سختی ست. مخصوصا که همه برند های تجاری در تلاش هستند تا با تبلیغات فراوان و تولید محصولات متنوع در عرصه رقابت گام بردارند. چیزی که حائز اهمیت است، این است که بسته بندی محصولات در ایجاد این حس مثبت تاثیر زیادی دارد.
نتایج تحقیقاتی که سایت معتبر ADWEEK انجام داده است، نتایجی را نشان می داد که این شرکت آن ها را به شرح زیر ارائه کرده است:
بسته بندی محصول فقط باعث جلوه بصری نمی شود. امروزه مصرف کنندگان به دنبال محصولات قابل اعتماد می گردند. محصولاتی که نیاز شان را برآورده کند و بسته بندی محصول می تواند سریعا و در یک نگاه این حس را منتقل کند و اگر محصولی که خریده اند نیازشان را برآورده کند، بدون هیچ مشکلی از آن برند پشتیبانی می کنند و آن را به دیگران معرفی می کنند.
ابتدا باید به دنبال این باشید که محصول مورد نیاز مشتری چیست و پس از آن یک بسته بندی مناسب برای محصول تان طراحی کنید. برای داشتن مخاطبان خاص باید بسته بندی محصول خاص هم داشته باشید.
طراحی یک بسته بندی که هم جذاب باشد و هم چیزی باشد که مشتری به آن نیاز دارد و برای برطرف کردن نیازش آن را می خرد، تاثیر مثبتی در تعاملات میان تولید کننده و مصرف کننده می گذارد. با این کار مشتری اعتمادش به برند شما بالا می رود و به محصول شما وفادار می ماند. این فرآیند باعث فروش بیشتر محصول تان می شود و جایگاه برند شما را در عرصه رقابت محکم می کند. هیچ گاه فراموش نکنید که بسته بندی محصول شما باید بر اخلاق و ایمنی تاکید کند.
در این مقاله هم می خواهیم در مورد سایر ویژگی های بسته بندی محصول صحبت کنیم. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.
دادن اطلاعات به فروشنده
بسته بندی محصول باعث می شود تا اطلاعاتی که مشتری نیاز دارد را ببیند و محصول را انتخاب کند. مثلا اگر مشتری بخواهد یک بسته گوشت خریداری کند، روی آن می تواند وزن، شرایط نگهداری، بهترین زمان مصرف و ارزش غذایی را مشاهده کند و در انتخاب محصول یا عدم انتخاب آن تردید نکند.
سهولت در مصرف
بسته بندی مواد غذایی باعث می شود تا مصرف کنندگان به راحتی بتوانند میزان ماده غذایی که می خواهند را مصرف کنند و چون مواد بسته بندی شده همگی پاک شده و تمیز هستند، استفاده راحت تری دارد. مثلا اگر شما یک کیلو سبزی بسته بندی شده خریداری کنید، می دانید که آن یک کیلو دور ریز ندارد و مواد زاید آن به علوفه برای دام تبدیل شده است. اما اگر یک کیلو سبزی پاک نشده خریداری کنید، مجبورید مقداری از آن را دور بریزید و این موضوع باعث تولید زباله می شود. پس استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده راحت تر و به صرفه تر است.
استاندارد گذاری بالا
کشور های پیشرفته هر ساله زباله کمتری نسبت به کشور های در حال توسعه تولید می کنند چون برای اغلب محصولات شان از بسته بندی استفاده می کنند.
افرادی که در کشور های پیشرفته زندگی می کنند، ارزش زیادی برای زمان خود قائل هستند و تلاش می کنند تا از مواد غذایی بسته بندی شده و پاک استفاده کنند تا در زمان شان صرفه جویی کنند.
به همین دلیل می توان گفت استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده، باعث بالا رفتن استاندارد های زندگی می شود.
داشتن حق انتخاب
شما حق انتخاب دارید که کدام محصول را انتخاب کنید و کدام یک را انتخاب نکنید. حق این را دارید که میزان دلخواه خود از محصول را تهیه کنید. حق این را دارید که محصول ها را با هم مقایسه کنید و محصولی که بیشتر مورد استفاده تان است را انتخاب کنید. حق این را دارید که محصولی را با زمان ماندگاری دلخواه تان انتخاب کنید. هیچ کدام یک از این عوامل در مورد خرید یک محصول بسته بندی نشده کارایی ندارد.
کمک به شاغل شدن افراد
سالانه افراد زیادی در کشور های توسعه یافته فقط در کارخانه های بسته بندی مشغول به کار می شوند و حتی در بسیاری از دانشگاه ها رشته های علوم بسته بندی تدریس می شود که افرادی که از این رشته ها فارغ التحصیل می شوند، از حقوق بالایی برخوردارند.
در پایان می توان گفت شاید بسته بندی مواد غذایی چیزی باشد که در گذشته کمتر به آن پرداخته شده باشد. اما امروزه مسئله ای حائز اهمیت است و فواید آن بر کسی پوشیده نیست.